zaterdag 15 oktober 2016

Handen wassen

Vandaag is het Internationale Handenwasdag. Handen wassen is een van de herinneringen aan mijn kindertijd, toen ik de vakanties doorbracht op een boerderij in Rijssen (Ov.). Het was een gemengd bedrijf, kleinschalig, de grootscheepse mechanisatie had nog niet toegeslagen. Er was altijd werk en heel gevarieerd. Werk op het land, werk met de dieren. Onderhoud en reparaties aan het wagenpark. De gebouwen, schuren, en ga zo maar door. Handenarbeid, van ’s morgens vroeg tot het donker werd.
Toen is me opgevallen, als stadskind, hoe grondig de boer zijn handen wast. Het is niet maar even een stukje zeep pakken en je handen onder de kraan (pomp!) houden. Nee, het is intensief, langdurig, aan alle kanten inzepen en inwrijven. En tenslotte afspoelen en goed afdrogen. Ik stond er geboeid naar te kijken. Grappig hoe zo’n klein detail in het geheugen achterblijft. Veel later heb ik pas begrepen hoe de familie doordrongen was van het belang van hygiĆ«ne.

PS. Een aardig clipje op youtube (1 min.):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten