woensdag 23 november 2016

Het brandende huis

-

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Partij voor de Dieren maakte Nieuwsuur een korte reportage. Onderdeel was een interviewtje met Marianne Thieme door ene Milena Holdert, die zich redacteur van Nieuwsuur mag noemen, maar waarschijnlijk jongste bediende is.
Dit bijdehandje had de volgende vraag bedacht: 
“Als u voor de redding uit een brandend huis de keus heeft tussen het redden van een hond of het redden van een mens, wat doet u dan?” 
Marianne ontweek de vraag min of meer door te antwoorden dat ze beiden zou redden, en wel door hulp te halen. (In de hoop dat het dan niet te laat zou zijn.)
Zelf zou ik directer geantwoord hebben. Minder diplomatiek maar wel naar waarheid. Ik zou gezegd hebben dat als ik de keus had tussen het redden van mijn hond en Milena Holdert, ik geen seconde zou hoeven na te denken.  
Het is altijd van belang zulke gekunstelde dilemma’s concreet te maken.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben stapel gek op mijn dieren maar als ons huis in brand zou staan en de kleinzoon van 3 met de katten binnen, zou ik kiezen voor het kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Katten, die goed kunnen klimmen, zijn beter in staat zichzelf te redden dan een mensenkind van drie jaar oud. De vraag van de journaliste van Nieuwsuur was weerzinwekkend en diende alleen maar om Marianne Thieme in een hoek te drijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De onzinnigheid van de vraag had Marianne Thieme ook kunnen illustreren met een wedervraag als: 'Wie zou u het eerst redden: uw broer of uw zus?'

    BeantwoordenVerwijderen