vrijdag 29 april 2016

Donderdag

Niet alleen 'Witte Donderdag' maar ook 'Hemelvaartsdag' valt altijd op een donderdag. 
't Is maar even een weet.





Giotto, Hemelvaart (fresco)
Padua, Scrovegnikapel, 14de eeuw

dinsdag 26 april 2016

Stalbrand

.In 2008 begon de Dierenbescherming met acties om veestallen brandveiliger te maken.

In 2014 - zes jaar later -  scherpte toenmalig staatssecretaris Dijksma van Landbouw de regels en bouwvoorschriften voor nieuw te bouwen stallen flink aan. 

Echter, voordat  bestaande stallen zijn afgeschreven ben je snel 30 jaar verder. Hier moet dus snel worden ingegrepen. De afschuwelijke brand in een megastal in Oirschot waarbij vorige week 10.000 varkens jammerlijk omkwamen, maakt dat eens temeer duidelijk. 

Er moeten nu snel regels moeten komen voor de oude stallen. Belangrijkste oorzaak van de veel voorkomende stalbranden is een overbelasting of verkeerd gebruik van de elektrische installatie. Daarom pleit de Dierenbescherming voor een 5-jaarlijkse controle van de elektrische installatie in de stallen.

Dit politieke beleid, dit halve werk: wel nieuwe stallen, geen oude stallen, laat opnieuw de vrijwel volkomen desinteresse zien voor het het leven van dieren. (Van welzijn kun je sowieso al niet praten.)
Beschamend.

Liefde

https://www.youtube.com/watch?v=XBdhV-CB4CE

Monarchie: draagvlak

Het draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor de monarchie is gedaald tot het laagste punt sinds 2008.

In 2015 nam de steun voor de monarchie af tot 65 procent.

Dat blijkt uit de Koningsdag-enquête van Ipsos in opdracht van de NOS.     
                                       
Sinds 2008, toen 80 procent voor de monarchie was, is het draagvlak gestaag
afgekalfd. Rond de troonswisseling was er een korte opleving.

maandag 25 april 2016

Luchtvaart: de landingsbaan (EMAS)

.Aan het aantal vliegtuigongelukken komt maar geen einde. Een van de kritiekste fasen is de landing. Storm, regen, de kwaliteit van de baan en de lengte ervan, de informatie van de verkeersleiding – al deze aspecten kunnen leiden tot ongelukken. Verbeteringen zijn er wel maar worden ook nagelaten, als ze te duur geacht worden. Soms zijn ze ook niet mogelijk door te weinig ruimte.
Een van meest voorkomende ongelukken is het doorschieten op de baan na de landing. Het niet op tijd kunnen stilstaan. Dat wordt meestal veroorzaakt doordat niet aan begin van de baan maar pas halverwege geland wordt. Bij een te hoge snelheid.Piloten moeten op dat moment besluiten of ze de landing zullen afbreken en een doorstart zullen maken, of toch vertrouwen op de remmen, resp. op de wielen, op de motoren (reverse thrust) en op de vleugels (spoilers).  
De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) adviseert aan het eind van de baan een reserve-uitloop aan te houden van 300 m. Op veel oude vliegvelden is die ruimte er niet. Ze liggen vaak te dicht bij bebouwing, rivieren of heuvels.De landingsbanen op alle internationale vliegvelden zouden moeten worden voorzien van een Engineered Material Arresting System (EMAS). Hierbij zou een aantal meters beton, voorbij het einde van de landingsbaan, moeten worden voorzien van een stroef oppervlak, waardoor een doorgeschoten vliegtuig snel en veilig kan worden afgeremd. Vergelijk het fietsen door een laag zand, dat is heel lastig. 
An engineered materials arrestor system (EMAS), or arrester bed is a bed of engineered materials built at the end of a runway. Engineered materials are defined as "high energy absorbing materials of selected strength, which will reliably and predictably crush under the weight of an aircraft".

zondag 24 april 2016

Wim Ruska

Foto Ron Kroon/Anefo
Ik weet niet of ieder mens de biograaf krijgt die hij verdient, maar het boekje dat Wim Koesen over Ruska schreef – met een voorwoord van Peter Buwalda - vind ik toch wel erg mager. Klein formaat, amper 170 bladzijden tekst. Het geeft wel een beeld van zijn jeugd, en ook wel van zijn judo-carrière, maar daar blijft het dan ook wel bij. Je wordt weinig wijzer over de persoon Ruska, en over zijn leven naast de sport. Noch op het familieleven, noch op de zakelijke activiteiten wordt ingegaan. Dan mis je toch wel een groot deel van iemands leven.

Ruska en Geesink – dat zijn twee kanten van één medaille. Ruska heeft altijd in de schaduw van Geesink gestaan. Niet als judoka, maar wel als persoonlijkheid. Geesink zou je kunnen zeggen, had meer ‘inhoud’. Geesink was veel in de publiciteit, op een vergelijkbare manier overigens als Johan Cruijff, namelijk met veel geruzie. 
Erbij gezegd moet worden dat Ruska ook veel pech gehad heeft. Hij werd Olympisch kampioen in München 1972, dat was net op het moment van de aanslag op de Israelische sporters. De Spelen werden daarop niet afgelast, maar velen trokken zich terug. Ruska niet en dat werd hem niet door iedereen in dank afgenomen. Een majeure teleurstelling. 

In 2001, hij was toen 61, kreeg hij een beroerte waarvan hij niet meer hersteld is. Nog 14 jaar heeft hij met deze handicap moeten leven tot hij begin vorig jaar overleed. Intriest. (De oudere Geesink overleed in 2010.) 
Het aardige aan terugblikken als deze is dat je ook altijd weer op bekende, half vergeten namen stuit. Ik noem Jon Bluming, Bert Kops, Jan en Peter Snijders e.a. 
 ***
Wim Koesen, Ruska (2011)

donderdag 21 april 2016

Françoise Gilot

.De schilderes Françoise Gilot is nu 95 jaar. Ze verkeerde van 1944 tot 1953 met Pablo Picasso, met wie ze twee kinderen kreeg.
Gilot en Salk (© Bettmann/CORBIS)


Sinds 1970 was ze gehuwd met Jonas Salk, de uitvinder van het poliovaccin. (1955)
Het huwelijk eindigde in 1995 door het overlijden van de Amerikaan.

woensdag 20 april 2016

Leo Fuld: leven


Leo Fuld, Waarheen?

Leo Fuld (1912-1997)
https://www.youtube.com/watch?v=bJ0IiedLeTY

Zusammen mit Igor S. Korntayer schrieb Oscar Strok das jiddische Tangolied Vu Ahin Zol Ikh Geyn?/Скажи, куда мне идти?, welches der niederländische Sänger Leo Fuld weltbekannt machte. 



Foto:  Ben van Meerendonk/Algemeen Hollands Fotopersbureau

In de kleedkamer met Lou Bandy (1949)




dinsdag 19 april 2016

'Een hobo voegt een traan toe'



Kunt u iets missen?



Ik ontmoet graag collectanten, in het bijzonder op medisch gebied. Het geeft mij gelegenheid uit te leggen dat het zogenaamde goede doel een dekmantel is voor grootscheepse financiering van dierproeven. Zelden of nooit is een collectant(e) hiervan op de hoogte, laat staan dat die boodschap gecommuniceerd kan worden naar de gever. 

Het ‘goede doel’ wordt ook op andere manieren soms misbruikt, en wel grotendeels ten eigen bate. Hiernaar loopt op dit moment een onderzoek:
http://nos.nl/artikel/2096185-onderzoek-naar-fraude-met-goede-doelen.html 

Bij de uitkeringen van de Nationale Postcodeloterij zijn de organisatoren zichzelf ook niet vergeten!

zaterdag 16 april 2016

Luchtvaart: onbekwame piloot

In 2007 verongelukte een Boeing 737 van Garuda Airways in de landing op het vliegveld van Yogyakarta (Java). Het toestel kwam met veel te hoge snelheid op de landingsbaan – 400 km/u - en eindigde voorbij het eindpunt in een onder water staand rijstveld. Het vloog in brand. Reddingswerkers konden niet dichtbij komen. Toch overleefden nog 119 inzittenden. 21 Personen kwamen om het leven. Aan boord was een cameraman die zich in veiligheid kon brengen en er zelfs nog in slaagde ter plaatse opnamen te maken:  
https://www.youtube.com/watch?v=77jutxaKPa4

De gezagvoerder negeerde 15 alarmsignalen en ook negeerde hij het appèl van de copiloot om een doorstart te maken. Hij overschatte de eigen capaciteiten. De copiloot was niet in staat in te grijpen. 
De captain werd strafrechtelijk vervolgd en veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. In hoger beroep werd hij alsnog vrijgesproken, wegens ‘onvoldoende bewijs’. Mede met het oog op eerdere ongelukken met Garuda werd de luchtvaartmaatschappij de toegang tot de EU gedurende twee jaar ontzegd.