donderdag 16 februari 2017

Adriaan Roland Holst (herz.)

.Adriaan Roland Holst  
-
Ik zal de halmen niet meer zien
noch binden ooit de volle schoven,
maar doe mij in den oogst geloven
waarvoor ik dien...

- 
Adriaan Roland Holst (1888-1976) was een beroemd dichter, en ‘De Ploeger’,waaruit bovenstaande regels, is een van zijn bekendste teksten. De vraag die onmiddellijk rijst is: wat is die oogst, ‘waarvoor ik dien’? Holst stond nu niet direct bekend als een geëngageerd dichter. Het antwoord is: 
-
Opdat, nog in de laatste voor,
ik weten mag dat mij uw doel verkoor
te zijn een ernstig ploeger op de landen
van een te worden schoonheid; eenzaam tegen
der eigen liefde dalend avondrood -
die ziet beneden aan den sprong der wegen
de hoeve van zijn deemoed, en het branden
der zachte lamp van een gelaten dood.

---

Heel plechtig allemaal maar verder verwijderd van de maatschappij is moeilijk voor te stellen. Het lijkt een tekst van een vermoeide, oude man, maar de schrijver was nog maar midden twintig! (Gepubliceerd 100 jaar geleden, 1917.) Dat verklaart veel. Het is het vastleggen van een roeping, t.w. die tot het dichterschap.

http://klassiekegedichten.net/archief/klas083.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten