vrijdag 30 november 2012

Vijftig Plus - Partij

De Vijftig Plus-partij schiet in de laatste peiling omhoog van twee naar vijf zetels in de Tweede Kamer. De dierenpartij daarentegen moet zich tevreden stellen met heel af en toe een peiling van twee naar drie zetels. Toen het erop aankwam tijdens de verkiezingen, enfin u kent de feiten.

Meest verwonderlijk is het uitblijven van kritiek op die 50 Plus-partij. Toen de dierenpartij tien jaar geleden opgericht werd, waren kritiek en spot schering en inslag. Onvergetelijk het verwijt van “One Issue-partij”. Dat is exclusief gereserveerd gebleven voor de Partij voor de Dieren. Want hoeveel partijen er ook opgericht worden, ik hoor nooit meer iets over one–issue. Terwijl 50-Plus toch niks anders is dan een ordinaire partij voor de poen.

Het wachten is nu op de 30 Plus-partij. Sywert van Lienden (22) loopt zich al warm. Een Vrouwenpartij kan eigenlijk ook niet uitblijven. Wie volgt? 

woensdag 28 november 2012

Welstandscommissie en Rechter


Welstandscommissies hebben het moeilijk. Ze keuren vergunningaanvragen af omdat ze een bouwsel ‘niet passend’ vinden. Het woord ‘mooi’ wordt uiteraard angstvallig vermeden; er wordt verwezen naar de criteria in de gemeentelijke welstandsnota. Als afschrikwekkend voorbeeld van verrommeling wordt Vlaanderen opgevoerd.
De Rijdende Rechter werd met zo’n kwestie geconfronteerd in Purmerend. Daar had een burger zijn hele tuin op de hoek met houten schuttingen afgezet, en op een deel daarvan wilde hij ook nog eens een rood-bruin schuin dak plaatsen. Dat moest iets als een carport worden. Afgekeurd door de welstandscommissie moest het hele werk afgebroken worden.

De Rijdende Rechter werd erbij geroepen. De hoofdpersonen, resp. wethouder, lid welstandscommisie en boze burger, waren niet de meest tv-genieke personen, maar dat maakte het alleen maar echter. Er werd een ritje met alle betrokkenen in een glimmende, ouderwetse open brandweerauto door de buitenwijken gemaakt, en er werd afgestapt bij bouwsels die volgens de klager op het zijne leken en die wel toegestaan waren. Als getuige-deskundige reed Cees Dam mee, de gerenommeerde architect, die de zaak echter niet heel serieus leek te nemen.

Als ervaren jurist loste Mr. Visser het geschil handig op. Hij maakte gebruik van de conversatie die hij met wethouder en lid welstandscommissie gevoerd had. Die hadden verklaard dat men er in onderling overleg vermoedelijk wel uitgekomen was, maar dat de burger dat overleg niet gezocht had en op eigen houtje aan de slag gegaan was. Mr. Visser hakte de knoop als volgt door. Het bouwwerk werd toegestaan – onder voorwaarden. Het dak mocht niet schuin, maar moest plat worden. De rest heb ik niet onthouden, maar de burger had er vrede mee. En de wethouder leek te kunnen leven met dit lesje in conflictoplossing.

Video hier 

Simone van der Vlugt

 
1. Bij Omroep Max wordt thrillerschrijfster Simone van der Vlugt gevraagd naar de achtergrond van de gruwelijke scènes die ze soms beschrijft. Ze zegt dat iedereen in het leven wel nare gebeurtenissen of personen meemaakt. Mensen die je soms wel eens iets aan zou willen doen. Maar in het gewone leven zit er een rem op. Dat is niet zo bij het fantaseren en schrijven. Vandaar.

Commentaar: 
ze verzint dus steeds nieuwe nare gebeutenissen / personen en daar neemt ze dan steeds weer wraak op. 
En dat wordt dan gelezen.
***

2. Er wordt haar gevraagd naar haar opvatting over de sexromans die momenteel populair zijn. Daar houdt ze niet van. Ze schrijft daar zelf niet graag over. Ze vindt het wel acceptabel als de seksscène ‘functioneel’ in het verhaal is. Een voorbeeld geeft ze niet, wordt ook niet naar gevraagd.

dinsdag 27 november 2012

Verkeerde startbaan







Ook dat komt vaker voor: de piloot kiest de verkeerde startbaan. In de ramp op het internationale vliegveld van Taiwan kozen de piloten baan 5 Rechts in plaats van de parallelle baan 5 Links. Hoewel er (overdag) werkzaamheden aan de baan werden uitgevoerd, was hij 's avonds normaal verlicht en niet afgesloten. Dat werkte de vergissing in de hand.

Er was tijdsdruk. Ze wilden weg zijn voor de typhoon op volle sterkte was: dan zou de vlucht geannuleerd moeten worden.

De zeer ervaren captain manoeuvreerde niettemin uiterst secuur. De bemanning werkte precies volgens protocol en heel langzaam werd naar de startbaan.getaxied, veel langzamer dan gewoonlijk. Dat zou de keus voor de verkeerde startbaan kunnen verklaren: de captain dacht dat hij er al was, terwijl hij nog een stuk verder moest taxiën.

De drie mensen in de cockpit waren zo druk bezig met het protocol en met het calculeren van de windsnelheid dat ze niet goed uit hun doppen keken. Er waren kleine aanwijzingen dat ze op de verkeerde baan terechtkwamen, maar die werden genegeerd. Zo werkt het menselijk brein; men is ervan overtuigd de juiste route te volgen, en kleine signalen die niet in het plaatje passen, worden dan gemakkelijk genegeerd.

De Jumbo botste op volle snelheid op een afzetting en vloog in brand. Van de 159 inzittenden kwamen 83 mensen om het leven.

zondag 25 november 2012

Aan: Boris van der Ham, humanist


Geachte heer Van der Ham,

Gefeliciteerd met uw benoeming als voorzitter van het Humanistisch Verbond. Het past wel bij D66: vriend Pechtold is onnozel genoeg om er reclame voor te maken.

Het humanisme is veel te beperkt, in zijn zich afzetten tegen de godsdienst. Noem je dan de 'Vereniging tegen de godsdienst', zoals er ook een 'Vereniging tegen de kwakzalverij' bestaat.

Het humanisme heeft geen oog voor rechten en welzijn van dieren. De mens als kroon op de schepping: waar hebben we dat eerder gehoord?!
Een gênante, beperkte visie. Misschien kunt u daar iets aan verbeteren.

U heeft op uw website wel een topic 'dierenwelzijn' maar dat staat dan ook h-e-l-e-m-a-a-l onderaan: http://www.borisvanderham.nl/

B.S. 

zaterdag 24 november 2012

De pijn van Martijn (Katan)

 
Martijn Katan schrijft dat de fosfaat opraakt. Je vindt het hier. Dat is ernstig want fosfor, waarvan fosfaat afgeleid wordt, is een element dat onvervangbaar is. Anders dan fossiele brandstoffen waarvoor nog alternatieven bestaan als kernenergie en zonne-energie. Fosfaat wordt vooral gebruikt in kunstmest, en zonder kunstmest produceert de wereld nog maar half zoveel voedsel als nu.
De remedie is bekend: minder vlees eten. Dat vertraagt in ieder geval het opraken van de voorraden.

Katan is niet kieskeurig in de woordkeus. Hij zegt namelijk eerst dat het toevoegen van biobrandstof aan benzine meteen moet worden afgeschaft. “Dat geeft weinig pijn.”
Maar dan.

 “De volgende stap in de fosfaatbesparing DOET WEL PIJN: minder vlees eten."

Zo’n formulering van een hoogleraar Voedingsleer mag je toch wel kwaadaardig noemen.

donderdag 22 november 2012

Luchtvaart: wat fout kan gaan, gaat fout



Je zou het niet verwachten maar in de vliegerij gaat fout wat fout kàn gaan. Haast altijd zijn het menselijke fouten en dat is wat met name Air Crash Investigation (op National Geographic) zo boeiend maakt. Misschien wel een van de meest voorkomende oorzaken van vliegrampen en daarbij haast niet te vermijden, is: vertraging bij vertrek, en daardoor haast en stress bij de vliegers. De grootste ramp uit de luchtvaart – Tenerife 1977 – werd erdoor veroorzaakt.

Ook bij de vlucht met de Boeing 747 uit Seoul (Korean Air) ging weer van alles mis. Er was een belangrijk instrument defect: de kunstmatige horizon (foto). Dit werd – tegen de regels – niet gerapporteerd aan de nieuwe gezagvoerder voor de vervolgvlucht van Londen naar Milaan. Maar de Koreaanse boordwerktuigkundige (bwk) werd het wel door zijn collega meegedeeld, en hij liet het defect repareren. Door een Britse monteur; het handboek met de technische details was niet voorhanden – ook tegen de regels. De reparatie werd daardoor niet correct uitgevoerd: het eigenlijke defect zat veel dieper in de machine.

Het vrachtvliegtuig vertrok met een uur vertraging, en de horizon van de gezagvoerder leek correct te werken. Het apparaat is zo belangrijk dat er in de cockpit zelfs d r i e van gemonteerd zijn: een voor beide piloten, en een derde in het midden. Vliegers vertrouwen het meest op hun instrumenten, meer dan op zintuigljke waarneming. De captain kon het niet waarnemen, niet op zijn defecte kunsthorizon, en ook niet op de natuurlijke horizon doordat het buiten donker was. Maar zowel de co-pilot als de bwk moeten gezien hebben dat het toestel steeds meer naar links ging overhellen. MAAR ZE HIELDEN HUN MOND ! Binnen 60 seconden na de start van Londen Stansted crashte vliegtuig. De bemanning kwam om het leven.

De vraag is hoe het mogelijk is dat de beide Koreanen liever hun mond hielden dan de captain te corrigeren …………… in het vooruitzicht van de dood. Volgens de Britse onderzoekers lag dat aan de Aziatische cultuur. Het past daarin niet als ondergeschikte je mond open te doen tegen een hogergeplaatste. Zelfs in de training van vliegers speelt dit een rol. In dit geval kwam er nog bij dat de captain een voormalige straaljagerpiloot was, en dus helemaal niet gewend aan samenwerking in een team.

Na een aantal grote crashes van Korean Air in de jaren negentig jaren zijn opleiding en training inmiddels aangepast.

Lutz Jacobi

Dit is Lutz Jacobi, in 1955 geboren op een boerderij in Friesland, en daar opgegroeid. Ze vervulde allerlei functies o.a. bij de GGD, en is sinds 2006 lid van de Tweede Kamer voor de Partij voor de Arbeid. Vermoedelijk overschatte ze zichzelf enigszins toen ze zich kandidaat stelde voor het partijleiderschap van deze partij, als opvolger van Job Cohen. 

Haar voornaam is uniek, maar hij klopt dan ook niet. Die is namelijk eigenlijk: Lutske

De voornaam Lutz bestaat overigens wel. Het is een Duitse jongensnaam, dialect voor Ludwig.
Luz Stratmann bijvoorbeeld is een voormalige minister van Cultuur van de deelstaat Niedersachsen.

woensdag 21 november 2012

De ramp met de Airbus (Sao Paolo)


Ik heb geen vliegangst maar door het zien van de reportages van Air Crash Investigation zou je het bijna krijgen. De aflevering van de ramp met de Airbus in Sao Paolo, de grootste catastrofe in de Zuid-Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis, doet het bloed stollen in je aderen. Het gebeurde in juli 2007.

Sao Paolo is de grootste en economisch belangrijkste stad van Brazilië; de internationale luchthaven Congonhas een van de drukste in de wereld. En tegelijk een van de beruchtste: hij ligt namelijk in de stad. De banen zijn daardoor kort: 2.000 m. Ze liggen op een heuvel, omgeven door een dal. Eromheen drukke verkeerswegen en vlakbij honderden torenflats. Er is dus geen veilige ontsnappingsmogelijkheid als het onverhoopt misgaat.

Op het moment van de ramp stortregent het; het is de tijd van de moesson. De baan is nat en glad.

De beide piloten zijn vijftigers; Brazilianen die het vliegveld en het moderne vliegtuig goed kennen, en duizenden vlieguren achter hun naam hebben.
Niettemin kunnen ze het vliegtuig, eenmaal geland, niet tot staan brengen. Het zwenkt op volle snelheid ineens naar links, ramt een gebouw en een tankstation. Een inferno is het gevolg. 199 Mensen verbrandden levend. 200 Brandweerlieden namen deel aan de reddingsactie; ze konden enkele mensen redden uit het geramde gebouw.

 ***
Zoals altijd betreft het een samenstel van oorzaken. Het buitengewoon slechte weer is al genoemd. Op de baan bleven plassen staan, doordat er nog geen groeven in de vernieuwde bovenlaag van het asfalt gemaakt waren. Het water niet kon wegvloeien. Die groeven waren nog niet gemaakt omdat het moeilijk is deze drukke baan enige tijd voor alle verkeer af te sluiten. Geen prioriteit blijkbaar …

Van de Airbus werkte één omkeerder niet. Na de landing wordt de stuwrichting van de motoren omgekeerd, om sneller te kunnen afremmen. De piloten waren bekend met het defect.

Hoewel de temperaturen na de brand opliepen tot 1000 graden konden de flightdata recorder en de cockpit voicerecorder uit de staart van het toestel gered worden. Wat de onderzoekers vinden is dat na de landing de motoren tegen elkaar ingewerkt hebben. De omkeerder werkte goed, de voetremmen eveneens maar de andere motor bleef op vol vermogen stuwkracht leveren!

Een mechanisch defect aan de bediening van de motoren wordt minutieus onderzocht, ook met behulp van 3D scanners: het is echter niet te vinden.

Indien geen mechanisch defect verantwoordelijk gesteld kan worden, dan blijft een ‘pilot error’ over: een fout van de piloten. Dat blijkt uiteindelijk inderdaad het geval te zijn.

De captain besloot niet te vertrouwen op de automatische piloot en ging over op handmatige bediening. Daarbij gebruikte hij een verouderde procedure voor de situatie waarin een omkeerder niet werkt. Die procedure was door Airbusfabrikant  gewijzigd om redenen van veiligheid. 
In de donkere cockpit kon de co-pilot niet zien dat een hendel in de verkeerde stand stond.

Een menselijke fout, veroorzaakt door een samenloop van factoren. De spanning bij de piloten was groot gezien alle omstandigheden: een gevaarlijk gelegen baan, korte baan, stortregen, een mechanisch defect aan de omkeerder, dit alles moet geleid hebben tot de fatale vergissing van de gezagvoerder.

***
Ondanks alle kritiek van piloten wereldwijd is baan 35L van Congonhas nog steeds in gebruik, ook bij slecht weer. Je kunt dus maar beter niet naar Sao Paolo vliegen. De groeven in het asfalt zijn inmiddels wel aangebracht…

De uitzendingen van Natioal Geographic worden onderbroken door reclame. Dat is in dit geval niet heel storend doordat het een nogal technisch verhaal is. Pauzes geven de kijker gelegenheid om de ingewikkelde materie tot zich te laten doordringen. 

Regeerakkoord: Kukelekuuuuu !


"De mediane koopkracht van mensen met een inkomen tot modaal stijgt met gemiddeld 0,2 procent."

dinsdag 20 november 2012

Vliegramp met Manchester United (1958)










Captain Thain liet aan zijn dochter de volgende tekst na: “Het verschil tussen mogelijk en onmogelijk is een zaak van vastberadenheid.”  De man had elf jaar nodig – en uiteindelijk de hulp van de Britse premier Harold Wilson - om zijn naam te zuiveren van schuld aan de vliegramp in München in 1958, waarbij het sterrenteam van Manchester United (voetbal) betrokken was. En zelfs toen volhardden de Duitse autoriteiten in hun verwijten richting deze gezagvoerder.

De crash op het vliegveld van München lag in 1958 nog gevoelig. Beide Britse piloten waren voormalige RAF-vliegers, terwijl München de bakermat van het nazisme geweest was. Misschien dat het (onbewust) meegespeeld heeft bij de conclusies van de Duitse onderzoekers.

De start werd twee keer afgebroken. Er was een probleem met het motorvermogen dat te hoog opliep. Maar de boordwerktuigkundige verzekerde de piloten dat dat wel meer gebeurde en dat veilig opnieuw gestart kon worden. Harry Gregg, een van de overlevenden, zegt nu: “Als iemand van de inzittenden geweigerd had met dit toestel verder te gaan, zouden er zeker veel gevolgd zijn. Maar wie durft zijn angst te tonen, een lafaard te zijn?”
Gregg speelde een heldenrol in de redding van overlevenden uit het vliegtuig, met gevaar voor eigen leven.

De derde startpoging ging weer mis: het vliegtuig kreeg nu niet genoeg vermogen om op te stijgen. In volle vaart brak het door een hek aan het eind van de startbaan, knalde op een huis en er brak meteen brand uit. Het geluk was dat het niet explodeerde, waardoor er overlevenden waren.

De Duitse onderzoekers concludeerden dat de gezagvoerder twee fouten had gemaakt: 1. hij had niet ontijsd; 2. hij zat niet op de gezagvoersdersplaats, maar daarnaast, rechts, op de stoel van de co-piloot.
Het leidde tot het ontslag van Thain bij British Arways. De copiloot was bij het ongeluk om het leven gekomen, met 22 anderen.

Maar hij was ervan overtuigd dat de oorzaak een andere was, namelijk de staat van de startbaan. Die was vanaf halverwege bedekt met een brij van sneeuw, waarin het vliegtuig niet genoeg snelheid kon maken. Andere vliegtuigen hadden een kortere aanloop gehad, en er daardoor geen last van gehad. M.a.w. het was niet zijn fout, maar die van de Duitse luchthavenbeheerder. Dit kon hij na jarenlang onderzoek tenslotte bewijzen, althans voor de Britse autoriteiten. Niettemin werd Thain niet meer aangenomen bij British Airways. Hij heeft nooit meer gevlogen en overleed op 54-jarige leeftijd.

Een korte videoreconstructie vind je hier.

NOS over dolfijnen (klacht)



Aan: Redactie NOS Journaal

Het NOS Journaal toont vandaag beelden van mishandelde en gedode dolfijnen, aangespoeld op de kust van de VS aan de Golf van Mexico.

Vervolgens wordt gezegd dat dit een beschermde diersoort is.

Hoe kan het dan dat u dat laatste illustreert met beelden van deze dieren uit een d o l f i n a r i u m ? !
Dat mag je toch op z'n minst wel smakeloos noemen.

***

Het nieuwsitem staat hier.

maandag 19 november 2012

Polonium


 
Eind 2011 is op initiatief van nieuwszender Al Jazeera een onderzoek gestart naar de nooit opgehelderde omstandigheden waaronder Yasser Arafat stierf. (2004)  Een duidelijk ziektebeeld is namelijk nooit vastgesteld en autopsie heeft niet plaatsgevonden.

Terwijl de autoriteiten en bij de behandeling betrokken artsen weigerden mee te werken, stelde de weduwe Suha Arafat een hoeveelheid persoonlijke bezittingen van Arafat uit zijn laatste levensdagen in het Franse ziekenhuis ter beschikking voor onderzoek.
Hierop werd door Zwitserse wetenschappers een verhoogde hoeveelheid onnatuurlijk polonium-210 aangetroffen. De resultaten zijn basis voor speculatie. Om onomstotelijk vergiftiging met polonium-210 vast te stellen is meer biologisch materiaal vereist. 

De PLO gaf op 4 juli 2012 toestemming om zijn lichaam te laten opgraven en te onderzoeken.
Op 13 november j.l. is met de opgraving van het stoffelijk overschot begonnen. De opening van de kist is gepland op 26 november in aanwezigheid van internationale waarnemers. Het graf bevindt zich in Ramallah. Dit is niet in Gaza, maar op de westelijke Jordaanoever, zodat de oorlogshandelingen niet van invloed hoeven te zijn.


Polonium is in beginsel een vaste stof. Maar het lost gemakkelijk op in verdund zuur, zoals bijv. ijsthee, of andere drank. Doordat het radioactief is, is het heel gevaarlijk voor de gezondheid. Er is normaliter niet aan te komen; als het gevonden wordt, zal men de dader dan ook onmiddellijk zoeken in staatsorganisaties.
Litvinenko, criticus van Poetin, was het eerste slachtoffer van dit middel.(2006)


Het element is genoemd naar het geboorteland van Marie Curie, Polen. Zij ontdekte het in 1898 en beschreef het in haar dissertatie, Recherches sur les Substances Radioactives.


De afkorting van het chemische element is niet PLO, maar PO.

Polonium-210 komt ook voor in sigaretten(rook). De sigarettenindustrie ontdekte dit al tientallen jaren geleden en probeerde op verschillende manieren het polonium te verwijderen, maar is daar nooit in geslaagd.

zaterdag 17 november 2012

Bram Mosckowicz en Lance Armstrong

 
Een van de verwijten die Mosckowicz gemaakt worden is dat hij nimmer publiceert. Over een juridisch onderwerp, wel te verstaan. Nu geef ik direct toe dat het niet primair op de weg van een advocaat ligt om wetenschappelijke artikelen te schrijven, of zelfs maar commentaren te leveren. Daar staat tegenover dat deze advocaat in zoveel televisieprogramma’s verschijnt, dat hij het verwijt als het ware over zichzelf afroept. Vandaar dan ook dat gesuggereerd wordt dat de toekomst van deze showman misschien wel in de televisiewereld ligt. Precies als die van zijn – meest recente - ex-vriendin. Iets te snel uit elkaar gegaan misschien?

Uit ander hout gesneden is Geert-Jan Knoops, advocaat en ook nog hoogleraar Internationaal strafrecht. Vandaag becommentarieert hij in de NRC de manier waarop de USADA, op gezag  van ene professor Gore, tot de veroordeling van Lance Armstrong gekomen is. Naar Knoops’ mening is ‘het bewijs’ ondeugdelijk verkregen. Het USADA-protocol schiet op diverse punten te kort. Knoops zou dan ook graag zien dat atleten die aan dit soort interne procedures en ‘bewijsregels’ worden onderworpen, de verenigbaarheid ervan laten toetsen door een internationaal mensenrechtenhof.

De kosten van een boete

Ik heb weer eens ergens zeven km te hard gereden en dat brengt post met zich mee van het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Wie geregeld aan het verkeer deelneemt weet dat aan dergelijke boetes niet te ontkomen is. Maar mijn oog valt op de administratiekosten à € 7 die bovenop de boete in rekening gebracht worden. Is dat niet raar? Je krijgt een boete van zoveel euro, en dan komt daar nog eens een bedrag bovenop! Dat is wel een manier om boetes te verhogen.
Ik herinner me dat daarover door een automobilist geprocedeerd is en dat blijkt inderdaad zo te zijn. De procedure is via twee kantongerechten uiteindelijk in hoger beroep beslist door het gerechtshof in Leeuwarden, in juni van dit jaar. Er zitten wat principiële kantjes aan de kwestie. Uit dit arrest het volgende:

Beoordeling van het beroep 
11. Het hoger beroep tegen de beslissing van de kantonrechter te Utrecht van 20 juni 2011 beperkt zich tot de vraag of het bij het opleggen van de administratieve sanctie in rekening brengen van de administratiekosten in strijd is met het recht. Het hof overweegt als volgt. 

12. Bij de Wet van 12 juni 2009 is het wettelijk kader geschapen voor het in rekening brengen van administratiekosten bij administratieve sancties. 
Ingevolge artikel 22, tweede lid, van de Wet Adminstratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV) worden bij of krachtens algemene maatregel van bestuur voorschriften gegeven omtrent de inning van de administratieve sanctie en hebben deze voorschriften in ieder geval betrekking op de plaats en wijze van betaling van de administratieve sanctie, de administratiekosten, de verantwoording van de ontvangen geldbedragen, alsmede op de kosten van verhaal, de invorderingskosten daaronder begrepen. 

Artikel 11a van het Besluit administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften 1994 luidt als volgt: “Degene aan wie een administratieve sanctie wordt opgelegd, is administratiekosten verschuldigd. De omvang van deze kosten wordt bepaald bij ministeriële regeling. Op de betaling van de administratiekosten zijn de artikelen van dit besluit betreffende de betaling van de administratieve sanctie, het toezicht en de verantwoording van de gelden van overeenkomstige toepassing. De administratiekosten worden samen met de administratieve sanctie in rekening gebracht.” 

Artikel 1 van de Regeling van de Staatssecretaris van Justitie van 18 juni 2009, nr. 5600438, houdende vaststelling van de administratiekosten, bedoeld in artikel 11a van het Besluit administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften 1994 (hierna: de Regeling), luidt als volgt: “De administratiekosten, bedoeld in artikel 11a van het Besluit administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften 1994, bedragen per administratieve sanctie € 6.” 

13. Naar het oordeel van het hof berust het samen met de administratieve sanctie in rekening brengen van administratiekosten op een deugdelijke wettelijke grondslag. Niet gebleken is dat de Regeling de door de wet gestelde grenzen overschrijdt. 

14. In zijn door het hof als hoger beroepschrift aangemerkt verweerschrift stelt de betrokkene dat de kantonrechter van de rechtbank Amsterdam op juiste gronden tot zijn oordeel is gekomen. Deze kantonrechter heeft geoordeeld dat de Regeling buiten toepassing moet worden gelaten. Hiertoe heeft de kantonrechter overwogen dat de wetgever als uitgangspunt hanteert dat de kosten van handhaving van wettelijke bepalingen waarin enige gedraging met straf is gesanctioneerd ten laste van de Staat komen en dat de wetgever ten aanzien van administratieve sancties en geldboetes hierop een uitzondering mogelijk heeft gemaakt, terwijl bedoeld uitgangspunt geen uitzondering verdraagt.

Volgens de kantonrechter is het een algemeen beginsel van strafrecht dat de kosten van tenuitvoerlegging van straffen, waaronder mede te verstaan administratieve sancties, bij de overheid liggen en is de regeling van de administratiekosten niet neergelegd in een formele wet. 

15. Anders dan de kantonrechter heeft overwogen, berust de regeling van de administratiekosten op een wet in formele zin. 

Ingevolge artikel 11 van de Wet van 15 mei 1829, houdende algemene bepalingen der wetgeving van het Koninkrijk, moet de rechter volgens de wet recht spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordelen. 

Nog daargelaten dat ingevolge artikel 2, eerste lid, laatste volzin, van de WAHV voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd, kan niet in het Wetboek van Strafrecht, noch in het Wetboek van Strafvordering een bepaling worden gevonden die erop neerkomt dat de invorderingskosten van geldboetes ten laste van de Staat dienen te blijven.
(...)
Het hof stelt vast dat geen wettelijke bepaling in de weg staat aan het in rekening brengen van administratiekosten bij het opleggen van een administratieve sanctie. Het is aan de wetgever om te bepalen in welke gevallen een uitzondering wordt gemaakt op de hoofdregel dat de kosten van tenuitvoerlegging van (strafrechtelijke) sancties ten laste van de Staat komen. 

***
PS. Een aardig detail is nog dat de vereniging 'Auto van de Zaak' verwoede pogingen heeft gedaan zich in dit geding te voegen. Het Hof wijst dat af met de formulering dat al wie belang heeft bij de gevolgen van de uitkomst van een procedure, nog niet tot belanghebbende in een geding gerekend kan worden. 

vrijdag 16 november 2012

Wat is een misdrijf?

Deze poster heeft van 21 tot 28 mei 2012 gehangen op de campus van de universiteit van Kocaeli, nabij Istanboel.
Het is een onderdeel van het WatSpinoza project dat Mediamatic namens gemeente Amsterdamin de Turkse stad Kocaeli heeft gerealiseerd. 



zaterdag 10 november 2012

Peter Middendorp



De Volkskrant heeft enkele begenadigde columnisten.
Hans van Maanen is erg goed in het ontmaskeren van wetenschappelijke pseudobeweringen en quasi-feiten.
Bert Wagendorp schrijft goed en humoristisch, maar qua stijl is de noorderling Peter Middendorp (foto) misschien wel de bijzonderste, meest literair.

Dat blijkt bijvoorbeeld uit de manier waarop hij vandaag Dominique van der Heijde op de korrel neemt. Zij is politiek tv-commentator, meen ik, en haar gewichtigdoenerij was me al wel opgevallen. Middendorp:  

Soms staat ze zelf beleid te maken: 'Dit plan moet de prullenbak in.' 'Het is nog pure speculatie, maar alles zal nu wel via de belastingen gaan lopen.'

De column lees je hier.



donderdag 8 november 2012

Kakelen met Eva Jinek

Eva Jinek noemde in haar kakelprogramma op zondagochtend een jaarsalaris van 150.000 euro een middeninkomen. Hoger, dat nog wel. "U begrijpt wat ik bedoel". 
Je vindt het hierSamsom moest haar uitleggen hoe het echt zit. Pijnlijk.
Hierbij valt te bedenken dat zo’n programma door Jinek is voorbereid – de papieren houdt ze angstvallig in haar handen - allicht nog met ondersteuning door een redactie. Daarmee laat ze zien wat voor kwaliteit dergelijke kletsprogramma’s hebben. En van de omroep die dit uitzendt: WNL.

Ik herinner me ook haar gesprek met Dion Graus in dat programma waarin ze haar dierenliefde beleed, zij het dat zij mensen ‘toch belangrijker’ vond. Niet lang daarvoor had ze zich, gekleed in een bontjas, laten fotograferen voor het omslag van Volkskrant Magazine.

Televisie is primair beeld. Ik begrijp dan ook niet goed wat al die kakelprogramma’s op tv moeten doen: ze voegen weinig tot niets toe aan het geluid dat je op de radio ook kunt horen. 
En zeker geen programma met Eva Jinek.

woensdag 7 november 2012

Hoofddoekje


Soms ben je ziende blind.

Pas vandaag viel me op dat de kassajuffrouw van Dirk van den Broek een hoofddoekje draagt, passend bij haar uniform, en verstrekt door de zaak.

Het blijkt al in 2009 ingevoerd te zijn.

Geert Wilders heeft me ook niet bijgepraat. ;-)

Of dat in andere supers ook ingevoerd is, weet ik niet. Bij AH is het me (nog) niet opgevallen. Hema? Blokker?

Dudeljo



Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal
En horen wij die muzikant, dan is zomer in ’t land
Dudeljo klinkt zijn lied, dudeljo klinkt zijn lied
Dudeljo en anders niet 

Hij woont in een dicht eikenbos, getooid in gouden vederdos
Daar jodelt hij op zijn schalmei, tovert onze harten blij
Dudeljoho klinkt zijn lied, dudeljoho klinkt zijn lied
Dudeljo en anders niet


***

Andries Hartsuiker (1903-1993) was een componist, muziekpedagoog en kunstschilder. 

Hartsuiker gaf les aan de muziekschool te Zwolle. Onder zijn leiding werd de school omgezet in het Stedelijk Muzieklyceum Zwolle.
In 1955 werd hij docent muziek aan de Werkplaats Kindergemeenschap (ook wel de 'Kees Boekeschool' genoemd) te Bilthoven. In deze hoedanigheid stelde hij het Liedboek van de Werkplaats samen, dat vele jaren dienst deed. Ook componeerde hij een 'Requiem in memoriam Kees Boeke' (1966).

Hij is vooral bekend als componist van kinderliedjes, waarvan de populairste zijn het tweestemmige 'Winterlied', het eenstemmige wandellied 'Zingend marcheren wij' (1936) en vooral de tweestemmige canon 'Komt mee naar buiten allemaal! Dan zoeken wij de wielewaal' (1927).

Deze en dergelijke liedjes verschenen in bundels van de Arbeiders Jeugd Centrale, de Nederlandse Jeugd Gemeenschap en de Bond van Arbeiders-Zangvereenigingen.

Hartsuikers lied De wielewaal, met het refrein ‘Dudeldjo klinkt zijn lied, dudeldjo en anders niet’, is zo bekend geworden dat velen het houden voor een van oudsher overgeleverd volksliedje.
Diverse kunstenaars hebben het in hun werk geadapteerd, bijv. hier.

bron:wikipedia

maandag 5 november 2012

Flessentrekkerij

De woorden flessentrekken en flessentrekkerij zijn afkomstig van de Vlaamse uitdrukking: iemand een fles aftrekken, wat neerkomt op het zonder toestemming een fles voltappen uit iemand anders' bier- of wijnvat.

Flessentrekken of flessentrekkerij is een vorm van bedrog, waarbij iemand zich een dienst laat verlenen, wetende dat hij niet zal (kunnen) betalen, zoals de eetpiraat.

Andere klassieke voorbeelden zijn: het nemen van een taxi, het logeren in een hotel, het voltanken van een auto. In tegenstelling tot bij een gewone verkoop kan de verkoper de waar niet terughouden of terugnemen. Wie zijn rekeningen niet kan betalen is op zich niet strafbaar, men kan per vergissing te weinig geld bij zich hebben of de betaalkaart kan het laten afweten, alleen de opzettelijke flessentrekker is strafbaar.

Het is een ander misdrijf dan diefstal, aangezien de dader niets wegneemt: hij krijgt het aangeboden.


bron:Wikipedia

zaterdag 3 november 2012

Heilige Hubertus



Schietgebed

Heer, wij zijn vandaag bijeen om de bekering te gedenken van de Heilige Hubertus.

Door Uw persoonlijk ingrijpen, wendde de Heilige Hubertus zich af van de jacht en kon het hijgend hert de jacht ontkomen.
Maar er zijn er zovelen, die zich volgelingen van Hubertus noemen, doch die zich nog steeds overgeven aan het voor hun plezier doden van Uw schepselen.
Zelfs Uw Pastoors wijken af van Uw wegen door de geweren, de honden en de jagers, die de vogelen des velds bedreigen, te zegenen in Uw naam.

Terwijl U weet, dat in elk vogelasiel aangeschoten buizerds, watersnippen, wilde eenden, roeken, kuifeenden, houtsnippen, houtduiven, knobbelzwanen en ganzen lijden als gevolg van de plezierjacht.

Wij vragen U deze dieren te zegenen en te genezen en alle andere in het wild levende dieren te beschermen tegen hen die Uw schepping zien als een schaal met oliebollen, waarover ze naar eigen inzicht kunnen beschikken.
Die zelfs de beschermdsten van de beschermdsten niet ontzien en misbruik maken van Uw bedehuis om hun zonden te bedekken met de mantel van Uw Pastoor.

Heer, wij begrijpen dat U niet elk jachtseizoen opnieuw herten met een lichtend kruis tussen de geweien het veld in kunt sturen om de hardheid des harten te overwinnen.
De lusten der smulpapen zullen het respect voor Uw schepping in veel gevallen blijven overheersen.
Maar Heer, als gij spreekt tot Uw oprechte gelovigen, moet het toch mogelijk zijn een bezoedeling van Uw Naam zoals vandaag plaatsvindt, definitief tot een einde te brengen?
Wanneer Gij de schellen van de ogen laat vallen van Uw kinderen in de parochies, zullen ze zich in het voetspoor van de Heilige Hubertus afwenden van de jacht en zich voortaan inzetten voor de bescherming van dieren, Uw schepselen.

Vergeef de jagers, velen van hen weten niet wat ze doen. En zegen Uw bedreigde schepselen, want het zou eeuwig zonde zijn wanneer ze op het bord belanden van hen die Uw wetten met voeten treden.

Help de maaksels van Uw hand en bescherm ze.

Amen.

 ***

Vrij naar Jan Bom
www.faunabescherming.nl

donderdag 1 november 2012

Oòk Pieter van Vollenhoven ...

....heeft bloed aan zijn handen.....



Pieter van Vollenhoven; 
Constantijn; Willem-Alexander


Constantijn; Pieter van Vollenhoven


Pieter van Vollenhoven; 
Constantijn; Willem-Alexander

***

Commentaar

Toen de Orkacoalitie vorig jaar in Harderwijk actie voerde voor de vrijlating van orka Morgan, kwam daar ook Pieter van Vollenhoven aangereden. Uiteraard in vol ornaat: limousine, motorrijders, security. En maar lachen en maar wuiven. 

Al ik me goed herinner bood de Coalitie hem zelfs een brief aan, om die binnen te bespreken met de directeur van het Dolfinarium. En Pieter maar begrip hebben....

Het meest gênante moment was nog wel dat de actievoerders bij zijn vertrek spontaan APPLAUDISSEERDEN......

Het lijden van vissen (ingezonden)


In “Trouw” van 31 oktober 2012 staat een artikel van Monica Wesseling getiteld “Kabeljauw met gevoel”. 

Het gaat over de vraag of vissen pijn kunnen lijden. 

Bij mensen is de prefrontaalschors verantwoordelijk voor de ervaring van emoties en dit voorste deel van de hersenen lijkt bij vissen te ontbreken. Toch tonen neurobiologen zoals Ruud van den Bos aan dat een vis meer is dan een reflexmachine. 

Vissenonderzoek is nu opgenomen in het onderzoeksprogramma 'Waardering van Dierenwelzijn', van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en het Ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie. 
Dit onderzoekt o.a. het welzijn van dieren, d.w.z. de integratie van negatieve en positieve ervaringen uit het verleden die bepaalt hoe je je voelt en zult reageren. 

De Radboud Universiteit Nijmegen heeft de eendaagse cursus “Welzijn van vissen” opgezet voor een discussie tussen onderzoekers, dieren- beschermers, vissers en viskwekers over de vraag of onze omgang met vissen moreel verantwoord is. 

Ze vindt tweemaal plaats in 2013.  Informatie vind je hier