donderdag 30 januari 2014

Wat is welzijn?

De zuiderburen hebben niet alleen een hondenhaatster van naam als Kristien Hemmerechts, ze hebben ook een Raad voor Dierenwelzijn.
Deze heeft een rapport uitgebracht over het Dolfinarium (Brugge), dat weer gebaseerd is op een 'wetenschappelijk' rapport uit 2010. Je vindt het advies hier.

Bericht wordt dat "een compromis" tot stand gekomen is.
Een compromis over "welzijn". In dit geval van dolfijnen. Het compromis houdt in dat het dolfinarium NIET gesloten hoeft te worden. Het welzijn van dolfijnen is gewaarborgd. 

Hoe je kunt verantwoorden dat het houden van dieren in gevangenschap o.k. is, is mij een raadsel. En nog wel voor het vermaak van (meest) kinderen.

Een compromis - koehandel - over 'welzijn' is sowieso al niet goed denkbaar. Maar 'welzijn' verenigen met gevangenschap is uiteraard onmogelijk. De Raad zou dan ook op z'n minst z'n naam dienen te veranderen.
Wil misschien iemand daartoe een voorstel bij de Raad indienen? Raad voor Dierenmishandeling? Het formulier hier.

Dit zijn de namen, voor de schandpaal:
  • De heer Marc BOUSSY en Mevr. Marleen ELSEN
    v.z.w. “Nationale Raad voor Dierenbescherming”
  • De heer Georges POTELLE en De heer Guy ADANT
    v.z.w. “Nationale Vereniging voor Dierenbescherming”
  • De heer Michel VANDENBOSCH en Mevr. Ann DE GREEF
    v.z.w. “GAIA”
  • De heer Jean-Marc MONTEGNIES en Mevr. Véronique GOETHALS
    v.z.w. “Animaux en Péril”
  • Mevr. Sonja VAN TICHELEN en Mevr. Véronique SCHMIT
    v.z.w. “Eurogroup for Animals”
  • De heer Léonard MONAMI en De heer Jean-Paul SMETS
    v.z.w. “Belgische beroepsfederatie van handelaars in vogels, gezelschapsdieren en oebehoren” (ANDIBEL)
  • De heer Roger VANLOOK en Mevr. Sonja SAUWENS
    v.z.w. “Nationale Raad van Dierenkwekers en -hebbers”
  • De heer Fred DENAYER en De heer Joël VANLERBERGHE
    v.z.w. “Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus”
  • De heer Alain DE BRUYN en Mevr. Marie-Laurence SEMAILLE
    v.z.w. “Fédération Wallonne pour l’Agriculture”
  • De heer Erik MIJTEN en De heer Bert BOHNEN
    v.z.w. “Boerenbond”
  • Mevr. Katelijne DE RIDDER en Mevr. Caroline DESCARTES
    “Onderzoeks en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties” (OIVO)
  • Mevr. Janine DELRUELLE en De heer Edgar KESTELOOT
    “Stichting Prins Laurent”
  • De heer Thierry TRAMASURE en Mevr. Haldegonde LIEVENS
    “Hoge Raad van de Orde der Dierenartsen” 

woensdag 29 januari 2014

Kristien Hemmerechts en de honden

Kristien Hemmerechts (foto) gaf een psychologische duiding van Michelle Martin, de vrouw die haar man, Marc Dutroux, bijstond in het tot de dood uithongeren van twee Belgische meisjes. Het verhaal is bekend.

Haar boek publiceerde Hemmerechts onder de titel: De vrouw die de honden te eten gaf. Duidelijk is wat ze daarmee bedoelt. Dat is niet dat Martin in ieder geval nog de goedheid bezat om haar honden te verzorgen. Nee, het wil het contrast uitdrukken: voor de honden was ze wel goed, maar de meisjes liet ze verhongeren. Zo’n slecht mens.

Deze opvatting plaatst de schrijfster zelf vrijwel op één lijn met Michelle Martin. Dat ze de honden wel te eten gaf is onder deze omstandigheden blijkbaar het allerergste wat Hemmerechts zich kan voorstellen. Een hond is vergeleken met een mens immers het aller- aller-allerlaagste wat bestaat.

Het lijkt wel zeker dat Hemmerechts zelf geen hond heeft. In ieder geval hoop ik dat van harte. Zo iemand acht ik in staat het dier aan een boom te binden en achter te laten. 

De belangstelling voor dit onderwerp verklaart vooral veel over Hemmerechts zelf.  

dinsdag 28 januari 2014

Tinkebell

Wie dieren mishandelt, en ook anderszins in de war is, krijgt een podium in dagblad Trouw.

http://nl.wikipedia.org/wiki/TINKEBELL

zondag 26 januari 2014

Canvassen

Canvas maakt opgang. Het is een soort textiel gemaakt van hennepvezels, zoals gebruikt voor schilders- en zeildoek, of luchtbanden. Als schildersdoek is het de ondergrond voor een schilderij, oorspronkelijk gemaakt van het materiaal canvas.

De uitdrukking 'tegen het canvas gaan' is allang ingeburgerd. Het wordt in het boksen gebruikt als er sprake is van een knock-out wanneer een bokser tegen de grond (canvasmat) is geslagen.


***

Nieuw is het anglicisme 'canvassen'. Dat wordt in de politiek gebruikt voor 'langs de deuren gaan'. Synoniem: 'leuren'. 
Het verband met het materiaal is niet duidelijk. 
___

Canvassing is the systematic initiation of direct contact with a target group of individuals commonly used during political campaigns. 
A campaign team (and during elections a candidate) will knock on doors of private residences within a particular geographic area, engaging in face-to-face personal interaction with voters. 
Canvassing may also be performed by telephone, where it is referred to as telephone canvassing. 

The main purpose of canvassing is to perform voter identification – to poll how individuals are planning to vote – rather than to argue with or persuade voters.



woensdag 22 januari 2014

Rotterdams

 


Het graf van Descartes
       
        Ik sta dus ik ben
        zegt in ’t Hollands
        meer over wezen en
       
        zijn dan Descartes
        ooit bedenken kon
        in het Latijn
       
        Ik staat zou zelfs
        nog beter zijn
       
        ***
        
        Het graf van Descartes 2
       
        Ik staat dus ik ben
        dus in plaats van
        ik denkt
       
        Zonder standpunt
        ben je nergens
       
        Op een beweeglijk
        standpunt sta je
        het sterkst
       
        De beweging is on-
        veranderlijk
       
        
        
        Jules Deelder

Boëtius

Het leven zit vol verrassingen. ineens duikt er een beroemde naam op, in de voetballerij of all places, namelijk: Boëtius.
De familienaam komt in Nederland nauwelijks  voor. Het zal wel een Surinaamse familie zijn. In dat land willen nogal er eens opvallende historische namen voorkomen.

Wikipedia: De Romein Boëthius (480-525) was een christelijk, laat-Romeins filosoof, schrijver en politicus, die rond het jaar 500 na Christus in Italië leefde. Hij wordt algemeen beschouwd als een belangrijke schakel tussen de antieke heidense filosofie en de christelijke middeleeuwen.  
Boëthius behoorde binnen de Romeinse elite tot de laatste generatie die nog een klassieke opvoeding kreeg. Dertig of vijftig jaar later zou dit door de invloed van het christendom niet meer mogelijk zijn. Alhoewel we weinig weten over zijn opleiding en studie, is het duidelijk dat hij beschikte over een uitgebreide kennis van de klassieken en het Grieks.

dinsdag 21 januari 2014

Isabelle Boulay



www.youtube.com/watch?v=KMNGVqT00sQen

Isabelle Boulay - Parle-Moi


Je ne sais plus comment te dire, je ne trouve plus les mots
Ces mots qui te faisaient rire et ceux que tu trouvais beaux
J'ai tant de fois voulu t'écrire et tant de fois courbé le dos
Et pour revivre nos souvenirs, j'ai même aussi frôlé ta peau

Oh, dis-moi, regarde-moi
Je ne sais plus comment t'aimer, ni comment te garder
Parle-moi, parle-moi
Je ne sais plus pourquoi t'aimer, ni pourquoi continuer
Tu es là mais tu es si loin de moi

Je ne sais plus comment poursuivre à cet amour qui n'en est plus
Je ne sais plus que souffrir, souffrir autant que j'y ai cru
Mais je sais qu'il me faut survivre et avancer un pas de plus
Pour qu'enfin cesse la dérive des moments à jamais perdus

Oh, dis-moi, regarde-moi
Je ne sais plus comment t'aimer, ni comment te garder
Oh, dis-moi, regarde-moi
Il y a la vie dont on rêvait, celle qui commençait
Oh, parle-moi, parle-moi
Je ne sais plus pourquoi t'aimer, ni comment continuer
Oh, dis-moi, oh, dis-moi
Dis-moi si tout est terminé, si je dois m'en aller
Oh, parle-moi, parle-moi, regarde-moi

Regarde-moi, regarde-moi, regarde-moi.

vrijdag 3 januari 2014

De zuster komt langs...

... met de rokertjes.

Ziekenhuis: vijftiger jaren

donderdag 2 januari 2014

We Must Fight Injustice To Animals


I have spent my life fighting discrimination and injustice, whether the victims are blacks, women, or gays and lesbians. No human being should be the target of prejudice or the object of vilification or be denied his or her basic rights.
But there are other issues of justice--not only for human beings but also for the world’s other sentient creatures. 
The matter of the abuse and cruelty we inflict on other animals has to fight for our attention in what sometimes seems an already overfull moral agenda. It is vital, however, that these instances of injustice not be overlooked.
I have seen firsthand how injustice gets overlooked when the victims are powerless or vulnerable, when they have no one to speak up for them and no means of representing themselves to a higher authority. 
Animals are in precisely that position. 
Unless we are mindful of their interests and speak out loudly on their behalf, abuse and cruelty go unchallenged.
It is a kind of theological folly to suppose that God has made the entire world just for human beings, or to suppose that God is interested in only one of the millions of species that inhabit God’s good earth.

***

Desmond Tutu in his foreword to the Global Guide to Animal Protection, edited by Oxford theologian Professor Andrew Linzey, Director of the Oxford Centre for Animal Ethics.
It will be published by the University of Illinois on 30 December.