zaterdag 31 januari 2015

Tarik

.

‘We hebben zaken vernomen
.
die de huidige samenleving
 .
in twijfel trekken’

zo sprak hij,

hermetisch, poëtisch.




Ach jongen,

met je woorden in je hoofd,

met je wapen in je hand;


met je boodschap voor het land, 

en de ernst op je gezicht –



waarom schreef je geen gedicht?

Mirjam Brandenburg

maandag 26 januari 2015

Straalomkeerder Boeing: constructiefout

De Oostenrijkse autocoureur Niki Lauda - driemaal wereldkampioen - begon na zijn race-carrière een eigen luchtvaartmaatschappij, met vier vliegtuigen. Zelf was hij zowel directeur als een van de piloten.

In 1991 crashte nabij Bangkok in Thailand een van zijn Boeings, een 767. Het toestel viel in stukken uit de lucht, terechtkomend in de jungle. 213 Passagiers en tien bemanningsleden kwamen om het leven.

Een explosie kon worden uitgesloten.

Uiteindelijk bleek de straalomkeerder in de motor de oorzaak. De omkeerder zorgt ervoor dat de motoren sterk afremmen na de landing. Hij was getest en veilig bevonden: zelfs als de omkeerder per abuis in de lucht zou aanschakelen, dan nog kon veilig geland worden.

Dat was een misrekening van de Boeing-ontwerpers. De tests waren namelijk (slechts) op ca. 3 km hoogte uitgevoerd. Maar de omkeerder van Lauda Air schakelde plotseling aan op ca. 7,5 km hoogte, waar de lucht ijl is en daardoor verlies aan lift fataal kan zijn. De piloten hadden geen tijd meer voor een correctie. De oorzaak van het defect was kortsluiting in de leidingen. 

Niki Lauda (getekend door een crash met race-auto)


zondag 25 januari 2015

Familie Gigengack

Het spoor naar de oorsprong van deze familienaam leidt naar het dorp Kleinschmalkalden en omgeving in Thüringen. 

Een verklaring voor de naam kan men met behulp van het oude Deutsches Wörterbuch van de gebroeders Grimm vinden. Het werkwoord gickgacken betekent in een aantal Duitse streektalen 'het schreeuwen van ganzen, hanen, enz.', vgl. het werkwoord gakken, Duits gackern. 

De naam kan derhalve als een bijnaam worden beschouwd voor iemand die zich als een gakkende gans gedroeg, of mogelijk is sprake van een beroepsbijnaam voor een ganzenhoeder.

Ter illustratie het volgende niet-vrouwvriendelijke citaat uit Grimm:

"weibesvolk das kan nicht stille sein,
es musz gigaggen, singen, sagen
wie die gänse all ihr lebetag"

(J. Sommer, Epatologia (1605)

bron: Meertens instituut


zaterdag 24 januari 2015

Badeloch

Badeloch (Ellen Vogel)
Germaanse (meisjes)naam, van badu- 'strijd' (zie bade-) en een tweede element dat niet duidelijk is. 
Het houdt mogelijk verband met een woord dat vlam betekende, vergelijk Middelnederlands loge 'vlam' (Leys, De oudste vrouwennamen, blz 8). 

De naam kwam in Holland in de Middeleeuwen vrij veel voor, ook nog in Vondels Gijsbrecht. 

Vgl. ook Badeloug, Keulen 11e eeuw (Schützeichel, Festschrift für A. Bach, blz. 105). 

bron: Meerrtens instituut

Woestijnmuis

         Evenals andere knaagdieren, maar anders        
        dan de kat, die nooit beide handen vrij heeft,
        gebruikt de woestijnmuis zijn twee voorpootjes
        als hij zijn snuit en zijn oren wast.

        Maar voor hij begint, likt hij eerst in zijn
        handjes. Doet hij dat grondig en een paar keer,
        nou, maak dan je borst maar nat. De poetsvlaag
        kan daarna soms wel twintig minuten duren.

        De woestijnmuis wast asymetrisch.
        De pootjes verlangen naar steeds meer kop
        totdat er niets meer over is achter de ellebogen.
        Nu neemt de woestijnmuis zijn kop ter hand.
        En poetst zijn flanken haast over de poten.
        Daarna volgt de streek waar geen mensenhand bij kan
        en de staart tot het eindpunt. 

        Zo komt de kop dan toch zonder lichaam te zitten.

       

 Maarten ’t Hart



maandag 19 januari 2015

Vliegtuigstoelen

Kegworth crash (UK; 1989)
* In nood verkerende piloot vergist zich en zet de verkeerde motor af; hij houdt geen werkende motor over, en stort neer vlak voor de landingsbaan. Boeing 737-400.


* De stoelen zijn degelijk aan de vloer bevestigd, maar de vloer zakt in. Daardoor nog meer slachtoffers. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Kegworth_air_disaster




zaterdag 17 januari 2015

Balans

Nico Onkenhout, 'Dik Trom' (foto Tasja)

vrijdag 16 januari 2015

Ruimtelijke desoriëntatie

Op 16 juli 1999 verongelukte een zoon van Jacky en John F. Kennedy. Hij droeg dezelfde naam als zijn vader, met de toevoeging Junior. Hij vloog die avond met zijn eenmotorige Piper Saratoga van New York naar het noordelijker gelegen Martha’s Vineyard (Mass.). Samen met zijn vrouw en haar zuster. Doordat zijn vrouw met haar auto vastzat in een file vertrokken ze met twee uur vertraging, iets na half negen ’s avonds. Het was een uur vliegen. Ze kwamen er echter niet aan.

Het toestel bleek in zee gestort te zijn. Nauwkeurige inspectie leerde dat het vliegtuig geen gebreken had. Het was ook niet geëxplodeerd - geen bom - maar kwam intact in zee. De fout moest bij de piloot gezocht worden.

Kennedy moet zichzelf overschat hebben. Hij had weinig solo gevlogen, en was niet goed in staat om op de instrumenten te vliegen. Hij vloog op zicht. Maar onderweg werd het nevelig. En het werd donker. Uit het ongewone vliegpad vlak voor de crash kon worden afgeleid dat hij het toestel niet meer in de hand had. Dat hij zelfs niet meer wist waar hij was! Dat staat bekend als ‘ruimtelijke desoriëntatie’. Tal van vliegtuigongelukken zijn er aan te wijten geweest. 
Kennedy werd 38 jaar.


dinsdag 6 januari 2015

Treinramp in Parijs

De treinramp op station Gare de Lyon is een ernstig spoorwegongeval op het treinstation in Parijs. Op 27 juni 1988 om 19:09 reed een op hol geslagen trein in op een stilstaande trein.
Bij dit ongeluk kwamen 56 mensen om en raakten er 57 gewond. De oorzaak van de ramp was een opeenstapeling van menselijke fouten.

 ***

Commentaar


De ramp werd ingeleid door een moeder die aan de noodrem trok. Door de nieuwe dienstregeling passeerde de trein het station, waar ze eruit moest om de kinderen van school te halen. En daar heb je dan de noodrem voor. 

Vervolgens ontstond vertraging en daardoor druk. De druk om niet te ver achter op de dienstregeling te komen. Stress en haast hebben al heel wat levens geëist.

Conducteur en machinist gingen aan de slag om het remsysteem herstellen. Ze riepen er geen technicus bij, zij konden het zelf wel even fixen. En het werkte: de trein kon weer rijden! 

Jammer, jammer – ze hadden niet in de gaten dat het remsysteem nu helemaal niet meer werkte! Met 70 km per uur botste de trein in het station frontaal op een andere trein die op het punt van vertrekken stond.



Ook op tv (National Geographic), zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seconds_from_Disaster

Monument op het Gare de Lyon


Rodin, De denker



Hoe kwam Rodin ertoe de arm op het 'andere' been te zetten?

[Het beeld krijgt daardoor iets meer dynamiek, er ontstaat een draaiing.]

zondag 4 januari 2015

Luchtdruk (vliegtuig)

De druk in de cabine van een vliegtuig wordt niet op die van zeeniveau gehouden. Het drukverschil zou dan zo groot worden dat er enorme krachten op de cabinewanden ontstaan, hetgeen weer veel zwaardere vliegtuigconstructies zou vereisen. 
Verder zou het ook een grotere belasting opleveren voor de motoren die de compressoren aandrijven. 

In een modern verkeersvliegtuig komt de cabinedruk op kruishoogte overeen met de atmosferische druk op een hoogte tussen 1.600-2.400 meter. Door de voortdurend wisselende druk op de constructie is een drukcabine eerder onderhevig aan metaalmoeheid.

Bij het wegvallen van de cabinedruk van een vliegtuig op grote hoogte, bijvoorbeeld op 12 km, zal men na reeds 15-20 seconden niet meer normaal kunnen functioneren. Daarom worden vliegtuigen met een drukcabine altijd uitgerust met zuurstofmaskers, die bij drukverlies automatisch uit het plafond komen vallen.

Het systeem dat voor de cabinedruk zorgt, het ECS ('Environmental Control System'), zorgt tevens voor ventilatie en verwarming van de cabine.

donderdag 1 januari 2015

Youp over vliegramp (1996)


Datum

17 juli 1996
Type ramp
in de lucht geëxplodeerd
Locatie
Atlantische Oceaan dichtbij New York City (New York), Verenigde Staten
Doden
230
Vliegtuigtype
Boeing 747-131


Maatschappij
Trans World Airlines (TWA)


Vertrekpunt
John F. Kennedy International Airport
Tussenlanding(en)
Luchthaven Parijs-Charles de Gaulle
Eindbestemming
Luchthaven Rome Fiumicino
Passagiers
212
Bemanning
18
Overlevenden
0
TWA Flight 800 was een verkeersvlucht van Amerika John F. Kennedy International Airport (New York) naar Frankrijk Charles de Gaulle International Airport (Parijs) uitgevoerd door Trans World Airlines.
Op 17 juli 1996 ontplofte het vliegtuig, een Boeing 747-131, in volle vlucht en stortte in de zee ongeveer 32 kilometer zuidoost van New York. Van de 230 personen aan boord overleefde niemand de crash.


Door de explosie brak de neus van de romp af en viel naar beneden. Het grootste gedeelte van het vliegtuig, stuurloos geworden, steeg eerst nog voor het in een duik belandde waarbij de vleugels door de extreme krachten afbraken.

De oorzaak van de explosie is volgens het officiële rapport van de Amerikaanse NTSB het ontsteken van brandstofdampen in de centrale brandstoftank, waarschijnlijk door een vonk veroorzaakt door kortsluiting in slechte bedrading.

Deze verklaring is niet universeel geaccepteerd; TWA-800 is een van de eerste grote internet-complottheorie-onderwerpen.