dinsdag 31 maart 2015

A. Pevsner, Constructie


A. Pevsner, Constructie in de 3de en 4de dimensie (1960-'62)
Johande Wittlaan, Congresgebouw, Den Haag 1969

Canasta

Een canasta is een verzameling kaarten van dezelfde waarde, bijvoorbeeld boeren. 

Wanneer een verzameling van 7 stuks op tafel ligt bij een van de spelers, dan is er sprake van een zuivere canasta. 

Een onzuivere is een verzameling van minimaal 4 kaarten van dezelfde waarde die zijn aangevuld tot 7 kaarten met behulp van jokers en/of tweeën. 


zondag 29 maart 2015

Hoe hoort het eigenlijk?

Ik word herinnerd aan het feit dat in 2008 een advocaat (afb.) weigerde op te staan bij binnenkomst van de rechters in de rechtbank. Het land was in rep en roer.

In hoger beroep kreeg hij wel degelijk gelijk van het Hof van Discipline, een tuchtcollege. Geen verplichting.

Vergelijk hiermee:

Bij zittingen van de Raad van State staat niemand op.
Rechters zitten niet op een podium.
Niemand draagt een toga.

Wat is daar mis mee?

vrijdag 27 maart 2015

Luchtvaart is intrinsiek onveilig

Als de serie van Air Crash Investigation (Nat. Geographic) iets duidelijk maakt, dan is het wel dat luchtvaart intrinsiek onveilig is. Alle verzekeringen over ‘veiligheid’ ten spijt, het blijft mensenwerk. Een fraai maar dramatisch voorbeeld is de crash boven het Amazonegebied in 2006. Twee vliegtuigen vliegen op dezelfde hoogte, 37.000 voet, in tegengestelde richting. Een gaat naar Manaus (Brazilië), de ander komt er vandaan. Een kind snapt dat dat niet mag gebeuren. Ze vliegen met zo’n snelheid dat zelfs als ze elkaar zouden zien, het te laat zou zijn. Maar helaas, de vleugels raken elkaar. Eén vliegtuig slaagt erin een noodlanding te maken, het andere stort neer, 154 doden. Je verstand staat erbij stil dat dit mogelijk is, 21ste eeuw. Na meer dan 100 jaar luchtvaart. Er werden dan ook weer kapitale fouten gemaakt. Met name door de Braziliaanse verkeersleiders, die dit niet opmerkten!! 

In de tweede plaats is er sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw een systeem aan boord dat heet TCAS: 

Traffic Control and Avoidance System (afb. onder)

Dit alarm is nu precies geïnstalleerd om botsingen in de lucht te voorkomen. Ongetwijfeld werpt dat zijn nut af, maar helaas, niet 100% betrouwbaar. Hier ging het mis, het systeem was in een van beide toestellen op onverklaarbare wijze uitgeschakeld. Hierdoor werkte het ook niet in het andere vliegtuig. Eerder ging het mis met TCAS boven Überlingen, de beruchte crash met 45 Russische kinderen aan boord. (2002)
***

PS. Dat fietsen etc. ook gevaarlijk is, staat hier uiteraard volkomen buiten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gol_Transportes_A%C3%A9reos-vlucht_1907

Airbus A 380: 1ste noodlanding


De Airbus A380 is een passagiersvliegtuig van het Europese concern Airbus. Het widebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Het heeft vier Rolls-Royce Trent 900 motoren.
Vlaggeschip van Emirates Airlines.(Dubai; afb.)
***
Qantas vlucht 32 was een passagiersvlucht die op 4 november 2010 onderweg was van Luchthaven Londen Heathrow via Singapore, Internationale luchthaven Changi naar Sydney, Kingsford Smith International Airport. Tijdens die vlucht verloor het toestel na de tussenlanding in Singapore één van de vier motoren maar kon veilig teruglanden in Singapore.

Zes minuten na het opstijgen vanaf Singapore kregen de piloten verschillende waarschuwingen dat er een motorprobleem met motor nummer 2 was. De piloot schakelde de motor uit, daarna hoorden de piloten een luide knal en kregen de melding dat de motor in brand stond. 
Met behulp van het blussysteem van de motoren konden de piloten de betreffende motor blussen en dank zij het handelen van de piloten kon het toestel terugkeren naar Singapore en daar een noodlanding maken. Het was het eerste incident met een Airbus A380.

Het ongeval gebeurde om 10:01 AM, Singapore Standard Time (02:01 UTC). Op dat moment vloog het toestel boven het eiland Batam, Indonesië.
Het ongeval werd veroorzaakt door een gebroken stub pipe, die olie lekte in de motor en daar de explosie veroorzaakte. Door de explosie werden delen van het vliegtuig weggeblazen, die op huizen en auto's neerkwamen, ook de vleugel van het toestel werd geraakt en lekte daardoor brandstof, ook werd het hydraulische systeem geraakt waardoor de flaps vertraagd werkten en motor nummer 1 niet meer te besturen was.

De piloten kregen het toestel onder controle en gingen in een "racetrack holding pattern" vliegen om zo de functies en status van het vliegtuig te kunnen controleren. Daarna maakten ze zich klaar om te gaan landen, het landingsgestel was ook niet meer te besturen door het beschadigde hydraulische systeem, de piloten gebruikten daarom het "gravity drop emergency extension system", om het landingsgestel te 'laten vallen'. Om 11:45 het toestel landde veilig op Singapore Changi Airport, omdat het toestel sneller vloog dan de normale landingssnelheid knapten 4 banden.

Na de landing was er nog een probleem, door het beschadigde hydraulische systeem was het niet mogelijk om motor nummer 1 uit te schakelen. Het was daarom te gevaarlijk om de passagiers te evacueren. Na 3 uur was het de hulpdiensten gelukt motor nummer 1 met schuim uit te schakelen, en kon iedereen veilig van boord.

woensdag 25 maart 2015

What's in a name?


Eind 2006 werd door Jasmijn de Boo, na haar emigratie naar Engeland, aldaar een Partij voor de Dieren opgericht. De naam werd: Animals Count.

Inmiddels is zij daaruit verdwenen, en heeft men een nieuwe naam gekozen: Animal Welfare Party. 

De kwestie van de naam speelt ook hier in Nederland geregeld op: moet het nog wel Partij voor de Dieren blijven heten?
Voorlopig hield men het hier bij een bescheidener aanpassing, t.w. nieuw logo:


Vraag: hoe (on)wijs is het veranderen van naam en/of logo?

Thermische lans


Holleeder (de naam)

Mogelijk een transcriptie van de Poolse naam "Hol(l)ender" (uitspraakvorm), waarbij het diacritische teken voor de nasaal die in het Poolse schrift in deze naam de -n-klank weergeeft is weggelaten, zodat er feitelijk Holleder staat, welke naamvorm nu uiteraard als zodanig zonder -n-klank wordt uitgesproken. De Poolse naam Hol(l)e(n)der is ontleend aan het Duitse Holländer, waarmee in eerste instantie een Hollander wordt aangeduid. In Polen ontstonden vanuit de handelsplaatsen aan de Oostzeekust Hollandse agrarische nederzettingen in het binnenland die Hollender werden genoemd, en vervolgens kregen ook nederzettingen over het land verspreid de naam Hol(l)ender omdat er in die dorpen dezelfde agrarische cultuur werd toegepast. Het woord Hol(l)ender kan overigens ook in verschillende andere, ook pejoratieve, betekenissen als bijnaam gegeven zijn.

bron: Meertens instituut

maandag 23 maart 2015

Een Apenleven lang (stichting AAP)



Een Apenleven lang

Een apenleven in het wild duurt ongeveer 40 jaar en dat is ook de tijdsduur dat de Stichting AAP bestaat. Bij die gelegenheid, in 2012, heeft directeur David van Gennep wat herinneringen opgeschreven en in een mooi boekje gepubliceerd. Hij geeft daarbij de stichter Okko Reussien en diens vrouw de eer die hun toekomt. Okko, die als proefdierverzorger gewerkt heeft, is bij mij eens op school geweest met een aapje, om voorlichting te geven, op uitnodiging van een biologiecollega. Voor mij was dat volkomen nieuw: ik had noch voordien en noch heb ooit nadien iemand gekend die een aap als huisdier hield*. Wat dat betreft heb ik bijvoorbeeld de stichting Bont voor Dieren altijd veel beter kunnen plaatsen.

Ik heb ook de oude huisvesting in Amstelveen gezien, en dat schreeuwde inderdaad om vernieuwing. Die is er gekomen met de verhuizing naar Almere in 1996. De situatie aldaar ken ik niet.

Het boek telt 76 bladzijden, is uitgegeven in oblong (rechthoekig) formaat, en heeft veel grote portretfoto’s van apen. Het bestaat uit de volgende delen:

1963-1982 Andere tijden

1983-1995 Tijd voor verandering

1995-2009 Tijd voor focus

2009-2010 Tijd voor chimpansees

2010-…      Europese samenwerking in het kader van betere regelgeving

De opvang doet goed werk maar het is dweilen met de kraan open. Dat heeft twee kanten: een nare kant voor de dieren, en een goede kant voor de werkgelegenheid in Flevoland. Je kunt er wel zeker van zijn dat AAP nooit zal ophouden te bestaan, en dat is geen vrolijke conclusie. Dat pas in het laatste hoofdstuk ‘betere regelgeving’ ter sprake komt, is een teken aan de wand. Het komt im großen Ganzen erop neer dat Van Gennep ergens een dier ophaalt, meestal in het buitenland, dat naar Almere brengt, en vervolgens, na resocialisatie, aanbiedt aan… een dierentuin. Bijv. in Mierlo:


Het is dus een beetje van de regen in de drup. Over de sinds 2009 in de buurt van Benidorm (Spanje) gevestigde dépendance, ‘Primadomus’, vernemen we weinig.

AAP heeft zich, net als Bont voor Dieren en de Vissenbescherming, aangesloten bij de Eurogroup for Animals, een lobbyclub te Brussel. Het lidmaatschap van de EAZA, de Europese vereniging van dierentuinen, wordt niet vermeld.

Blijkbaar vinden zowel nationale als Europese regelgevers de handel in exoten belangrijker dan hun welzijn. (Over de Nederlandse ‘Positieflijst zoogdieren’ is 23 jaar onderhandeld, need I say more.)

Het beleid van AAP verzet zich hier niet (openlijk) tegen, het mobiliseert de publieke opinie op dit gebied niet. Om een goed inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van dit bedrijf biedt dit boek echter te weinig informatie. Daarvoor moet je echt de jaarverslagen lezen. (Helaas niet bijgevoegd.)

In ieder geval heeft Van Gennep c.s. zich, met anderen, ook verdienstelijk gemaakt voor de beëindiging van proeven op chimpansees in het BPRC te Rijswijk. Een aantal van hen slijt in Almere zijn laatste dagen. Eveneens heeft AAP zich verdienstelijk gemaakt voor de stichting Wilde Dieren De Tent Uit, al distantieert Van Gennep zich daar allang weer van. De man is wars van iedere controverse die het imago van zijn stichting zou kunnen schaden.
---

*Willem Elsschot, Villa des Roses (1913)
Mevrouw Brulot is de baas van het pension ‘Villa des Roses’. Ze woonde in een dorp samen met haar echtgenoot die notaris was. Ze schonk hem een zoon die helaas op zesjarige leeftijd stierf. Het stel verhuisde daarna naar Parijs, en mevrouw nam een aap (Chico) om de plaats van haar zoon in te nemen.
(…)
Als mevrouw Gendron ziet hoe mevrouw Brulot haar aapje Chico liefkoost met allerlei koosnaampjes, weet ze wat ze gaat doen: Chico vermoorden. Als de Brulots weg zijn en ze Chico alleen op de sofa achterlaten aan een ketting, sluipt mevrouw Gendron er naartoe, maakt Chico los en gooit hem in het vuur; daarna gaat ze weer stil naar haar kamer. Als mevrouw Brulot thuiskomt ziet ze de ketting in het vuur en alleen nog een hoopje as van wat er van het aapje is overgebleven.

vrijdag 20 maart 2015

Maximumsnelheid

  • Hoe kan ik zien welke maximumsnelheid geldt?

    Tenzij anders aangegeven geldt op snelwegen 130 km/h als maximumsnelheid. 

    Geldt deze snelheid niet, dan staat de afwijkende maximumsnelheid op borden boven en langs de weg. Bij verschillende maximumsnelheden geldt altijd de laagste snelheid.

    Het kan ook voorkomen dat alleen overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur) een andere snelheid geldt dan 130 km/h. De snelheid die overdag geldt – 100 of 120 km/h – staat aangegeven op een bord langs de weg met daarbij een onderbord met daarop het tijdvenster dat deze beperking geldt.

    Om de weggebruiker extra te informeren over de geldende maximumsnelheid, wordt vanaf juni 2014 op elke kilometer een hectometerbordje geplaatst met daarop de maximumsnelheid.

     MaxSnelheidhectometerbordjes430x175

    Omdat er wegen zijn waar een variabele snelheid geldt, wordt daar de snelheid met een tijdvenster aangegeven. Om consequent en eenduidig te blijven, geven de hectometerbordjes hetzelfde weer als de gewone snelheidsborden:

    MaxSnelheid(tijdvak)hectometerbordjes400

    Het tijdvenster 6-19h betekent dat de maximumsnelheid tussen 06.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds 100 (respectievelijk 120) km/h is. Buiten die tijden geldt de algemene maximumsnelheid van 130 km/h. 

    De tijdvensters van de snelheidsborden op de autosnelwegen zijn in heel Nederland gelijk: altijd van 06.00 tot 19.00 uur. Andere tijden/combinaties komen niet voor.

     ***

     

    Commentaar

     De kruideniers van Rijkswaterstaat in actie.

Vliegtuigongelukken vertonen een patroon

AlainDurand - Photo http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/0/5/1076504.jpg

Vliegtuigongelukken vertonen een patroon. Dat is onvoldoende onderhoud, mede door het ontbreken van toezicht.
De luchtvaart mag geen cent teveel kosten, en wordt gedreven door haast en gebrek aan verantwoordelijkheid.

De leerlingmonteur die de kabels van het hoogteroer afstelde, mocht van zijn chef de laatste 9 stappen van de procedure overslaan!

Bij dit ongeluk speelde ook overgewicht een rol: het toestel was te zwaar beladen.  
Oorzaak: het hanteren van gemiddelden voor gewicht van passagiers en bagage - daterend uit 1936!

Vooral bij kleinere vliegtuigen zijn het juiste gewicht en de verdeling van de belading van levensbelang. Dit vliegtuig stortte neer binnen 1 minuut na de start, en wel op het moment dat het landingsgestel ingetrokken werd. Dat gewicht werd precies teveel.

Het gebeurde in 2003. Vermoedelijk kan dit patroon nooit helemaal doorbroken worden. De vraag is dan ook of niet willen vliegen angst is, of wijsheid.
 

 

dinsdag 17 maart 2015

Verkeerde man, verkeerde partij

De heer Michiel Scheffer
Lijsttrekker D66 Prov. Gelderland


Geachte heer Scheffer,

Zeer kwalijk vind ik uw promotie van dierenleed te Harderwijk, bij de ingang van het Dolfinarium.

Misschien wilt u zich in het vervolg wat breder oriënteren, als het dierenwelzijn, -rechten betreft.

Overal ter wereld liggen dolfinaria onder vuur. (Sea World!) Niet 't minst in Nederland. De inspanningen om de orka Morgan te redden - tot en met juridische procedures aan toe - zijn aan u kennelijk niet besteed.

Dat u kiezers van u vervreemdt - en daarmee het partijbelang schaadt - daar ligt u blijkbaar ook niet wakker van.

Barend

Namaak ivoor


Handspiegel gemaakt van ivoride, d.i. plastic, gegoten in een vorm.

Science Museum, Londen


dinsdag 3 maart 2015

Knar, de Gakker

Dit is de tijd van Knar, de Gakker,
        De afgekaarde, kolle kwant;
        Die, zonder troel of bollenknakker
        Knoerst door kleffend klonterland.
        In de natte sloor der deemster
        Kwakt zijn stamp de grolle beemster
        En de grauwsels van de triester
        Droppen klam langs brauw en kniester.

Er is geen onder aan de kimmen.
        De kwabbelnevels zwerken laag,
        Zij wielen grollig, zonder klimmen
        Naar de holling, blak en vaag.
        En de holle hijg van dasem
        Knierpt de stilte vol gewasem –
        Vol van kloning en gesakker;
        Kijk, daar knoert hij: Knar, de Gakker.


        Marten Toonder (1912-2005)

Gesubsidieerde plezierjacht

De Provincie Zeeland verstrekt de Faunabeheer-eenheid Zeeland (FBE) een subsidie van ruim 108.000 euro voor het uitvoeren van haar activiteiten. 

De FBE zorgt voor planmatig beheer van de fauna in Zeeland. Bijvoorbeeld het binnen de perken houden van de damhertenpopulaties in de Manteling van Walcheren en op de Kop van Schouwen. 

Ook verzorgt de FBE ontheffingen voor agrariërs die schade aan hun gewassen ondervinden van in het wild levende dieren.

***

Instrument defect (Boeing 737)

Een mid-air crash komt weinig voor. Maar het gebeurde tijdens een vlucht van Panama City naar Cali in Colombia. De Boeing brak brandend in stukken en boorde zich in het oerwoud van Panama.

Het onderzoek was noodgedwongen veelomvattend. Om een bomexplosie uit te sluiten werden o.a. de lijken geröntgend op scherven en splinters. De stoffelijke overschotten van de piloten werden onderzocht op het gebruik van alcohol en narcotica. Er werd niets gevonden. Ook slecht weer kon als oorzaak uitgesloten worden.

De machine moet intact geweest tot het moment van de crash/break up/impact.
Uiteindelijk ontdekte men een instrumentdefect in de cockpit. De bedrading van de kunstmatige horizon was doorgesleten en had kortsluiting gemaakt. Daardoor werkte het apparaat niet goed meer, het bleef soms even hangen. De vliegers hadden het niet door en verzuimden eveneens een reserve-apparaat in te schakelen. Ze konden nu de positie van het vliegtuig in de lucht niet meer beoordelen, te meer niet daar het buiten donker was en er dus geen natuurlijke horizon was. Ze maakten verkeerde correcties wat direct leidde tot het ongeluk.