dinsdag 31 mei 2016

Topisch

-In de farmacie en toxicologie is de toedieningsweg de route waarop een medicijn, vloeistof, vergif of een ander middel in contact wordt gebracht met het gewenste deel van een lichaam. 

Door de farmacodynamiek is de keuze van de toediening belangrijk voor de uiteindelijke werking van het middel.
De toediening kan grofweg worden ingedeeld in drie groepen: topisch (lokaal/plaatselijk), enteraal (via het maag-darmkanaal) en parenteraal (door injectie of infuus).

Topisch
  • cutaan (op de huid), bijvoorbeeld allergietest, plaatselijke verdoving
  • inhalatie, bijvoorbeeld astmamedicatie
  • klysma, bijvoorbeeld voor constraststof
  • oogdruppels
  • oordruppels
  • nasaal (in de neus)
  • vaginaal (in de vagina), oestrogenen, antibacteriĆ«le middelen

Benzine

-Benzine is kleurloos en bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen met doorgaans 4 tot circa 12 koolstofatomen, met name uit vertakte alkanen en moleculen met een benzeenring, zoals tolueen en xyleen. 
Het is wellicht verrassend dat, ondanks de naam, moderne benzine weinig tot geen benzeen bevat. Deze component is verwijderd omdat hij kankerverwekkend is. 
Ook zwavelverbindingen zijn verwijderd om luchtverontreiniging tegen te gaan.
bron wikipedia

zondag 29 mei 2016

Luchtvaart: constructiefout





Met nieuwe vliegtuigtypen is het altijd extra oppassen. Dat bewees de Triple Seven (Boeing 777) die, komende van Bejing, China, een noodlanding maakte op Heathrow Airport, Londen. Wonder boven wonder waren er geen dodelijke slachtoffers, wel 47 gewonden. Het had veel slechter kunnen aflopen.
Het type vliegtuig was nog geen zeven jaar oud en het bleek een constructiefout te hebben.

Een van de grootste vijanden van de luchtvaart is ijsafzetting. Dat verschijnsel heeft al heel wat ongelukken veroorzaakt. Het verandert het profiel van de vleugels, het verstopt pitotbuizen. 
In dit geval verstopte het de brandstofleiding waardoor vlak voor de landing beide motoren uitvielen! Dat had niet zozeer te maken met het seizoen, ook al was het winter. Hier was de oorzaak de hoogte waarop gevlogen werd. Buitentemperaturen kunnen dalen tot tientallen graden onder 0. Brandstof bevat ook water en om ijsafzetting in de leidingen te voorkomen, is een warmtewisselaar ontworpen. Uit tests in het onderzoek na het ongeluk bleek dat dit model ondeugdelijk was ... (Niet vragen hoe het kan.)

Het gebeurde in januari 2008. Het onderzoek naar het defect heeft meer dan een jaar geduurd en miljoenen dollars gekost. IJs is niet terug te vinden bij normale temperaturen, dat maakte het onderzoek zo moeilijk.  Inmiddels zijn andere warmtewisselaars geplaatst op alle 777's. Al doende leert men ...

donderdag 26 mei 2016

Luchtvaart: communicatiefout



Foto: Felix Goetting

Net als in het toestel van Turkish Airlines dat neerstortte bij Schiphol zaten er drie mannen in de cockpit van de Ilyushin (foto) uit Kazachstan, dat de landing op de luchthaven van New Delhi, India, voorbereidde. Twee piloten, en een radioman die contact onderhield met de verkeersleider op de luchthaven. EĆ©n meer dan gebruikelijk. En ook hier ging het mis.
Tussen dit vliegtuig en een Boeing 747 uit Saoedi-ArabiĆ« zat driehonderd meter hoogteverschil. Zou genoeg moeten zijn, maar de Kazach hield zich niet aan de voorgeschreven hoogte en daalde zo ver dat hij de Boeing raakte. Beide stortten neer van ca. 4 km hoogte. 
Grootste mid-air borsting in de geschiedenis (1996), met 349 doden. Het schijnt dat de beide piloten te druk waren met de landing en niet luisterden naar de informatie van hun radioman.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigbotsing_bij_Charkhi_Dadri

zondag 22 mei 2016

Luchtvaart: mens vs computer


Het ongeluk met Turkish Airlines gebeurde op 25 februari 2009,  ’s ochtends om half elf; de weersomstandigheden waren goed. Er waren 128 passagiers aan boord. Tot de negen dodelijke slachtoffers behoorden de drie piloten, en drie ingenieurs van Boeing.
Er brak geen brand uit; nochtans was er voor de landing op Schiphol nog voldoende brandstof aan boord. Het toestel kwam rechtstreeks uit Istanboel. De voicerecorder en de recorder met de vluchtgegevens konden intact geborgen worden.

Waarom waren er drie piloten in de cockpit, in plaats van de gebruikelijke twee? De vlucht bleek tevens een ‘trainingsmissie’: de gezagvoerder trainde de co-piloot op dit toestel. Voor extra veiligheid was de derde piloot aanwezig. Geen van de drie zag de crash aankomen, wat verontrustend genoemd mag worden, zeker als je weet dat dit het meest gebruikte toestel in de luchtvaart is. Wereldwijd worden er dagelijks 1,5 miljoen passagiers mee vervoerd. Turkish Airlines alleen heeft al 52 vliegtuigen van dit type.
Uit het onderzoek kwamen vooral twee oorzaken naar voren, t.w. een defecte (radio-)hoogtemeter, plus inadequaat reagerende vliegers. 

Het probleem met de hoogtemeter was bekend. Technici van Turkish Airlines hebben er alles aan gedaan om het op te lossen: het is ze niet gelukt. De hoogtemeter van deze Boeing was in de periode januari 2008 tot en met februari 2009 (14 maanden), 16 keer kapot! De kwestie is dat de hoogtemeter verbonden is met het apparaat dat automatisch de snelheid regelt.
Het defect heeft zich ook op andere vluchten voorgedaan, en ook bij andere maatschappijen. In al deze gevallen losten de piloten het probleem op door de automatische piloot uit te zetten en geheel handmatig te landen. 
De captain van de Turkse machine verzuimde dit en bleef vliegen op de (defecte) automatische piloot. 
De gezagvoerder zette het alarmsignaal van de hoogtemeter herhaaldelijk af, hij beschouwde het als niet meer dan iets hinderlijks. Hij realiseerde zich de verbinding met de automatische piloot niet.

De andere fout was dat ze te laat waren met de voorbereiding voor de landing. Landen op Schiphol is niet eenvoudig. Ze waren nog zo druk bezig met de landingschecklist dat ze het belangrijkste over het hoofd zagen: de snelheid. Die snelheid was veel te laag geworden, waardoor het toestel vanaf een paar honderd meter uit de lucht viel.

***

Een meta-analyse roept de vraag op of de vliegtuigbesturing niet te complex wordt. Airbus en Boeing hebben verschillende visies. Airbus constructeurs willen zo veel mogelijk werk uit handen nemen, en computers als het ware het vliegtuig laten besturen. Boeing richt zijn toestellen daarentegen zo in dat het de piloot zoveel mogelijk informatie geeft. Hoewel dit laatste wellicht beter is roept dit toch de vraag op of piloten al deze informatie nog wel kunnen integreren. Dit laatste doet zich vooral voor als er tegengestelde signalen gegeven worden. Een klein mankement, zoals bij deze hoogtemeter, leidt namelijk niet noodzakelijk tot een ramp - mits je er op de juiste wijze mee omgaat...

vrijdag 20 mei 2016

Bierenbroodspot

'Bierenbroodspot' is een van oorsprong Nederlandse achternaam. 
De naam komt van de bier- en broodspot, een 17e-eeuws maal van verwarmd, dun bier met gebrokkeld roggebrood. Naamdragers ontleenden de naam mogelijk aan een uithangbord of gevelsteen die naar de maaltijd verwees. In Nederland kwam de naam in 2007 162 keer voor. De grootste concentratie woonde toen in Velsen met 0,0135% van de bevolking daar. In Belgiƫ was de naam in 2008 uitgestorven. In 1998 woonde er nog een naamdrager in Overijse.

bron: wikipedia

donderdag 19 mei 2016

Wat stuurt de hand?

Mijn huis verbrand, mijn kinderen verstrooid,
het rijke leven reddeloos berooid.
Wat stuurt de hand, die ’t glas zorgvuldig vormt
en ’t dan moedwillig weer in scherven gooit?



Truus Gerhardt 
(1899-1960)

Wim Sonneveld (1917-1974)


In ‘Silk Stockings’ heeft cabaretier Wim Sonneveld een kleine rol als de componist Boroff.

Sonneveld stond in 1955 in Nederland op het toppunt van zijn roem. De film ‘Het Wonderlijke Leven van Willem Parel’ met Sonneveld in de titelrol was in 1955 een kassucces. Tijdens een van de bioscoopvoorstellingen zag de Amerikaanse agent Mitchell Getz de film. Getz was razend enthousiast over Sonneveld en bood aan zijn agent te worden in Hollywood.

Halverwege 1956 trok Sonneveld met zijn vriend Friso Wiegersma naar de VS en huurde er een appartement in Hollywood. Hij deed audities en proefopnamen en er kwamen wat aanbiedingen, maar alsnog bleef een serieuze kans uit. Op 16 augustus kreeg hij zijn eerste grote kans, de hoofdrol in de NBC productie ‘The Pink Hippopotamus’, een televisiefilm gebaseerd op ware gebeurtenissen, over een spion achter het IJzeren Gordijn. Kort daarna kwam de Hongaarse bevolking in opstand komt tegen de Russische bezetting en werd de film erg actueel. NBC zond het geheel nog een keer uit.

Een van de kijkers was werkzaam bij het management van MGM en vroeg Sonneveld om auditie te doen voor ‘Silk Stockings’. Op 22 oktober 1956 kreeg hij de rol. Zijn salaris werd vastgesteld op 1500 dollar per week.
Na de opnamen van ‘Silk Stockings’ begreep Sonneveld dat hij in de VS alles moest opbouwen, terwijl hij in Nederland aan de top stond. Ook kreeg hij last van heimwee. Hoewel hij nog een film maakte in Hollywood, ‘Wasp End’ (1957) keerde hij in 1958 voorgoed terug naar Nederland.

dinsdag 17 mei 2016

Kallemooi. Vraag het Ecomare!


STEL_HIER_JE_VRAAG
Waarom besteedt u op de website aandacht aan zoiets smerigs als Kallemooi?!
-
U heeft een naam op te houden als diervriendelijke organisatie - maar die gooit u hiermee te grabbel. Waarom doet u dat?

  
Antwoord Ecomare:

Beste Barend Slootweg,

Met onze encyclopedie proberen we een volledig overzicht te geven van allerlei natuur- , milieu- en culturele zaken die spelen in het waddengebied en de Noordzee. Kallemooi valt onder de folklore van Schiermonnikoog. We hebben het evenement beschreven, zonder er een waardeoordeel aan te verbinden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de walvisvaart, waar ook teksten aan zijn gewijd. Het is bedoeld als informatie en niet als mening.

Ik hoop dat u het met mij eens bent dat wij hiermee niet onze naam te grabbel gooien, maar hem juist hoog houden als informatiecentrum voor de wadden en Noordzee.

Met vriendelijke groet,
Daphna Lavy
Ecomare

 ----------------------------------------------------------------

Aan Ecomare

Beste mevrouw Lavy,

Niet met u eens!
Ik zal u vertellen dat zelfs de VVV selectief is in de berichtgeving hierover: zij laat de levende haan weg uit de tekst over Kallemooi! 
Een andere VVV zegt zelfs helemaal niet te weten of dit nog gedaan wordt.

Maar u bent geen VVV. U bent een dierenwelzijnsorganisatie. Het idee is dat u goed werk doet.
Dan bestaat het niet dat u Kallemooi niet ten stelligste afkeurt. Duizenden mensen protesteren ieder jaar tegen dit grove geweld tegen een weerloos dier. Het zou u sieren dat ook te doen. Uw invloed aan te wenden om een einde te maken aan dit misbruik dat negatief afstraalt op alle Waddeneilanders.

Het minste dat van u, Ecomare, gevraagd kan worden is toch wel dit evenement totaal te negeren.

Met vr.groet,