dinsdag 28 februari 2017

Luchtvaart: 60 jaar oud watervliegtuig




Voorafgaand aan het neerstorten van een watervliegtuig (foto) dat de verbinding onderhield tussen Miami (Florida) en de Bahama’s ging alles mis, - meer dan je je kunt voorstellen.

Het was slecht onderhouden, overal roest – watervliegtuig! – en lekken en scheuren in de vleugel, wat leidde tot het afbreken ervan van de romp, zestig seconden na de start. Alle 20 inzittenden kwamen om in zee.

Het betrof een antiek type vliegtuig, 60 jaar oud, van een kleine privémaatschappij die goed bekend stond. Maar behalve slecht onderhouden was het ook vrijgesteld van de strengste voorschriften die gelden in de burgerluchtvaart. 
Een FAA-inspecteur kneep een oogje dicht, ten aanzien van de staat van het onderhoud.

Dit gebeurde niet ergens in de vorige eeuw, maar in…….2005.

PS. Metaalmoeheid ontstaat door de op- en neergaande krachten die op de vleugels van een vliegtuig werken ten tijde van start en landing.
Vergelijk het met een paperclip die je op en neer buigt. Uiteindelijk breekt hij.

dinsdag 21 februari 2017

Viva Diaspora !




https://www.youtube.com/watch?v=gG2sLpr5U38

In 2015, the Greek Areti Ketime collaborated with German DJ Shantel on the bilingual song "EastWest/Dysi Ki Anatoli", from Shantel's new album  
Viva Diaspora!
 

vrijdag 17 februari 2017

Kleine nachtmuziek

Kleine nachtmuziek
-
sta diep in de nacht voor mijn huis, wacht
op het glijdende licht van een koplamp, wacht
op het huis dat zich opent en sluit, de deur en
de muren het dak, hoe stil wacht het huis hoe
stil als de huid van mijn liefste die slaapt die
slaapt diep als de nacht, slaap dan mijn liefste
slaap zacht en wacht stil op me wacht op het
huis dat me wacht waar je slaapt als de nacht
deur muren en dak, vannacht wacht ik en ook
jij wacht de diepe nacht, diepe nacht lang
-
Jabik Veenbaas
 -------------------
-
Commentaar
Zo ongeveer - iets minder dramatisch - stond ik als 12-jarige te wachten in het portiek tegenover het huis van mijn allereerste vriendinnetje. Om een glimp van haar op te vangen.

donderdag 16 februari 2017

Adriaan Roland Holst (herz.)

.Adriaan Roland Holst  
-
Ik zal de halmen niet meer zien
noch binden ooit de volle schoven,
maar doe mij in den oogst geloven
waarvoor ik dien...

- 
Adriaan Roland Holst (1888-1976) was een beroemd dichter, en ‘De Ploeger’,waaruit bovenstaande regels, is een van zijn bekendste teksten. De vraag die onmiddellijk rijst is: wat is die oogst, ‘waarvoor ik dien’? Holst stond nu niet direct bekend als een geëngageerd dichter. Het antwoord is: 
-
Opdat, nog in de laatste voor,
ik weten mag dat mij uw doel verkoor
te zijn een ernstig ploeger op de landen
van een te worden schoonheid; eenzaam tegen
der eigen liefde dalend avondrood -
die ziet beneden aan den sprong der wegen
de hoeve van zijn deemoed, en het branden
der zachte lamp van een gelaten dood.

---

Heel plechtig allemaal maar verder verwijderd van de maatschappij is moeilijk voor te stellen. Het lijkt een tekst van een vermoeide, oude man, maar de schrijver was nog maar midden twintig! (Gepubliceerd 100 jaar geleden, 1917.) Dat verklaart veel. Het is het vastleggen van een roeping, t.w. die tot het dichterschap.

http://klassiekegedichten.net/archief/klas083.html

dinsdag 14 februari 2017

Luchtvaart: waar is het bonnetje?

.Een vliegtuig stort in de Middellandse Zee want de beide motoren werken niet meer. Onderzoek brengt aan het licht dat een verkeerde brandstofmeter is gemonteerd, bij een reparatie. Het vliegtuig had geen kerosine meer.
-
Conform het protocol vraagt de gezagvoerder voor de start naar het tankbewijs. Hij wil weten hoeveel er getankt is. Maar dat document is onvindbaar; hij krijgt van de verkeersleiding te horen dat het bewijs getoond zal worden na de retourvlucht. Hij gaat daar maar mee akkoord en vertrekt voor de noodlottige vlucht. Zijn vertrouwen wordt dus pijnlijk beschaamd.
-
Kwestie is dat het document niet bestond: er was helemaal niet bijgetankt. Doordat de brandstofmeter een onjuiste voorraad aangaf leek dat niet nodig!

Luchtvaart: verkeerd geladen vracht

.Een Amerikaans vrachtvliegtuig, Boeing 747,  stort direct na de start neer. Het had zwaar materieel aan boord, dat bij onderzoek niet goed vastgezet blijkt te zijn, en daardoor tijdens de start is gaan schuiven.
De verantwoordelijke persoon was niet hiervoor opgeleid en wist feitelijk van toeten noch blazen.
De piloten moesten erop vertrouwen dat de lading goed vastgezet en over de ruimte verdeeld was. Het gebeurde in Afghanistan: een ooggetuige maakte dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=mSuHAIRWSHE

zondag 12 februari 2017

dinsdag 7 februari 2017

Luchtvaart: 'sightseeing'

-Op een binnenlandse lijnvlucht van Lyon naar L’Orient, gelegen aan de kust van Bretagne, verzoekt een passagier een klein stukje uit te wijken om op zee de ss France te kunnen zien, het grootste cruiseschip ooit in Frankrijk gebouwd. De piloten zijn hun passagiers graag van dienst en de verkeersleiding geeft toestemming. De Beechcraft daalt tot ca. 700 m en maakt een rondje om het schip. De piloten vliegen op zicht, er is tijdelijk geen contact met de verkeersleiding in L’Orient.

Tegelijk doet een gepensioneerde verkeersvlieger hetzelfde in een eenmotorige Cessna. Hij komt van een naburig klein vliegveld en vindt het niet nodig de transponder aan te zetten, met gevolg dat hij niet zichtbaar is op de radar van de verkeersleiding van L’Orient. Die kan dus geen waarschuwing laten uitgaan.
-
De vliegers zien elkaar niet door hun dode hoek, botsen op elkaar en storten in zee. 15 Doden, geen overlevenden.

maandag 6 februari 2017

Luchtvaart: verkeersleiding

De Braziliaanse verkeersleider ziet de geplande route aan voor de werkelijke!
Hij verzuimt mee te delen dat een van twee elkaar naderende toestellen, 1000 m lager dient te vliegen.
Gevolg: een botsing met 154 doden. Het gebeurde in 2006.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gol_Transportes_A%C3%A9reos-vlucht_1907

vrijdag 3 februari 2017

Luchtvaart: crash Tenerife (1977)

-Behalve de Bijlmerramp en de crash van Turkish Airlines vlak voor de landing op Schiphol heeft het Canadese onderzoeksprogramma ‘Air Crash Investigation’ ook de crash – en het onderzoek – in beeld gebracht van de grootste ramp in luchtvaartgeschiedenis: die op Tenerife tussen een KLM Jumbo en een van PanAm. 583 Dodelijke slachtoffers. Aan de zijde van de PanAm waren een zestigtal overlevenden, o.a. de co-piloot Robert Bragg. Hij komt ook in de uitzending aan het woord.https://www.youtube.com/watch?v=HuvND-1pwNU  
-
De vliegtuigramp van Tenerife vond plaats op zondag 27 maart 1977 op de luchthaven Tenerife Noord (destijds bekend als Los Rodeos) op het Canarische eiland Tenerife. De populariteit van dit toeristenoord verbaast enigszins: het weer kan er snel omslaan. Op die noodlotsdag kwam er dichte mist opzetten. 
-
PanAm was verzocht de (enige) start- en landingsbaan te verlaten, maar dat kon ze niet op dat punt: de bocht was te scherp. Ze was nog aan het taxiën naar de volgende afslag. 
-
Er was geen grondradar: de verkeerstoren kon de vliegtuigen niet zien, door de mist. 
-
Er was enige verwarring in de communicatie doordat de toren op dezelfde golflengte communiceerde met de bemanning van beide toestellen. Daarbij kwamen nog de verschillende accenten: Spaans, Nederlands, Amerikaans. Neemt niet weg dat beide bemanningen konden horen hoe hun posities waren, ook ten opzichte van elkaar.
-
Er was haast: indien KLM niet op tijd kon vertrekken, maar een nacht aan de grond moest blijven, had dat zo’n 40.000 dollar aan extra onkosten voor de maatschappij met zich meegebracht. De 50-jarige KLM-captain Veldhuyzen van Zanten was zowat ‘het gezicht van de KLM’: zeer ervaren vlieger en instructeur. Zowel de boordwerktuigkundige als de 2de piloot uitten hun twijfel of de PanAm echt wel van de baan af was. Ze durfden niet in te grijpen toen de captain ‘ja’ zei.  
-
Een nieuwe factor voor mij was het feit dat Van Zanten enige maanden daarvoor niet gevlogen had. Maar alleen instructie gegeven in de vluchtsimulator. Dat is een heel nuttig trainingsmechaniek maar het mist één belangrijk aspect: het contact met de toren. En precies daar lag de beslissende fout. Van Zanten vertrok zodra hij ‘take off’ gehoord had, over het hoofd ziende dat slechts ‘ready for take off‘ bedoeld was.
-
KLM heeft o.a. de Crew Resource Management training verbeterd. Geleerd wordt dat ook de meest ervaren senior captain fouten kan maken en dat ingrijpen dan een plicht is.
-
De internationale verkeersleiding gebruikt het woord take off nu alleen nog als het werkelijk opstijgen betreft. ‘Ready fo take off’ is veranderd in ‘Ready for departure’. Om ieder misverstand uit te sluiten.


donderdag 2 februari 2017

woensdag 1 februari 2017

Royal Brunei Airlines


All-female flight crew for Royal Brunei Airlines flew from Brunei to Jeddah, Saudi Arabia

Bubbel

Het nieuwste cliché is: bubbel.
Bijvoorbeeld in: 'informatiebubbel'.
Gek woord - dus leuk.

"Ieder mens leeft in meer of mindere mate in een bubbel. Je creëert je eigen wereld, zodat het leven voor jou ogenschijnlijk makkelijker wordt. Maar is dat ook zo?"

Dit voorbeeld is trouwens al uit 2013! Blijkbaar niet aan mij besteed. 
-------------------------------------------
'Verlos ons van bubbel en nepnieuws'. 
(Trouw, 14 jan. 2017)
--------------------------------------
'uit je bubbel te breken'
'in mijn bubbel oreren' 
Rosanne Hertzberger in 'De platitudes van Obama' (NRC, 14 jan. 2017
 -------------------
  • Elke dag 20 artikelen
  • Speciaal voor jou geselecteerd
  • Zonder nepnieuws, zonder filterbubbel
 (Blendle, 1 febr. 2017)
-----------------------