vrijdag 29 december 2017

DIERENTUIN (vervolg)


Rechts mannetje (zonder manen!)
 
London Zoo’s lion population could be “compromised” by decades of inbreeding resulting in high levels of cub mortality, a new report has found. 

The lions at the world famous zoo are descended from nine “founders” brought to Europe from India in the 1990s, as part of the European Endangered Species Programme (EEP).
London Zoo received two pairs, Zürich Zoologischer Garten took one pair, and Helsinki Zoo received one male and two females. 


The programme was established to manage a captive population of the threatened Asian lions within European zoos. But researchers have warned a lack of diversity in the mating pool is causing high levels of stillbirths and infant mortality, risking the species’ existence in Europe.

The report in the journal of Mammalian Biology found 39 of 57 lion cubs born between 2007 and 2009 died within four months of birth.
As many as 35 of the cubs died within 20 days, three died within two months and one was put down at four months old.
The authors also found over 50 per cent of the total historical captive population died within 30 days of birth. 


“The ‘European Studbook for the Asian Lion’ shows that the EEP founder population contains individuals from matings of full and half siblings, including all female founders,” the authors wrote in October 2017.
They also issued an urgent warning to introduce new genotypes from India to combat the problem.
“The future of the Asian lion EEP is compromised by lack of genetic variation and high levels of inbreeding, which can only be alleviated by importing further individuals with different genotypes from India,” the authors wrote. 


A separate report, published in January 2017, found 270 of 392 animals died between 2000 and 2014, 80 per cent of which were under one year old. Cause of death was obtained for 133 animals, and congenital defects were to blame for 9 per cent of the fatalities.

Malcolm Fitzpatrick, curator of Mammals for ZSL (London Zoo), said: “We welcome this study and the advancements in science that will assist in the conservation breeding of Asiatic lions and other endangered species in zoos throughout Europe and India, and which may also assist with management of isolated populations in the wild that themselves have limited genetic variability.
“By taking a holistic approach that combines conservation breeding of Asiatic lions with collaborative work alongside local partners to train wildlife rangers, promote local understanding and encourage the latest wildlife healthcare practices on the ground in India, we’re confident ZSL is doing its bit to encourage the ongoing recovery of these magnificent animals in their remaining stronghold.”


Lucy Pasha-Robinson 

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/london-zoo-lion-inbreeding-cub-deaths-level-rise-report-eep-asian-lions-a8131281.html

DIERENTUIN


In Engeland is al sinds 1957 een organisatie actief die zich toelegt op de behartiging van de belangen van wilde dieren in gevangenschap. De naam is Captive Animals Protection Society (CAPS).
In Nederland kennen wij dat helemaal niet, ik vraag me af waarom niet. Noch Dierenbescherming noch afdelingen van de Partij voor de Dieren (o.a. Amsterdam; Rotterdam) pakken het onderwerp aan. Er is genoeg te doen. Zo meldt CAPS nu dat in de aloude Londense dierentuin leeuwenwelpen achter elkaar doodgaan. ONDANKS het internationale fokprogramma.

In feite zijn er twee opties. Ofwel ophouden met de Aziatische leeuw in dierentuinen, ofwel nog meer leeuwen importeren uit India, om ze in vakjes in de dierentuin los te laten. Je hoeft er niet eens naar te raden wat er gaat gebeuren. De vraag voor mij is wel hoeveel leeuw er van het wilde dier overblijft in gevangenschap. 

https://www.captiveanimals.org/about-us

zaterdag 23 december 2017

DE VERLIEFDE PILOOT



Een gezagvoerder met liefdesperikelen (verbroken verhouding met stewardess) staat met zijn Boeing-737 op de startbaan van Buenos Aires gereed voor een binnenlandse vlucht. 

- Hij rookt in de cockpit. (Tegen de regels.) 
- Hij verzuimt de flaps aan de vleugels uit te schuiven. Dit verzuim maakt het onmogelijk om op te stijgen. 
- Captain èn co-pilot negeren het luide alarm in de cockpit, wegens deze flaps. 

Ze vertrekken vol gas, maar het vliegtuig komt niet los van de grond. Voorbij het eind van de startbaan ramt het auto’s op de aangrenzende snelweg en vliegt in brand. 
37 Inzittenden kunnen worden gered, 65 mensen komen om in de vlammen, onder wie beide piloten. 
Het gebeurde in 1999 en is de op een na grootste ramp in de luchtvaartgeschiedenis van Argentinië.

dinsdag 19 december 2017

LUCHTVAART



Luchtvaart beperken tot intercontinentaal verkeer. 

Binnen Europa voorrang geven aan railverkeer.

donderdag 14 december 2017

KLEIN VERZET (postzegels)


Ik wil decemberzegels kopen voor de kerstkaarten. Maar dat gaat alleen met 20 tegelijk. Daar bedank ik voor. ‘Doe dan maar gewone’, zeg ik.
Komt verkoper met 10x die enge kop van Willem aanzetten. ‘Nee die hoef ik niet’, zeg ik. ‘Geen Willem’ zegt tie en haalt weer 10 andere. Die koop wordt gesloten.


PENALTY


Voetbal. 
Bij een strafschop kiezen doelverdedigers overwegend dezelfde hoek. 

Namelijk die aan hun rechterhand. 

Invloed van rechtshandigheid?

dinsdag 5 december 2017

SYLVANA SIMONS

Ik vind het jammer dat Sylvana Simons opnieuw een eigen partij begonnen is. Had haar graag zien aansluiten bij de Partij voor de Dieren, Die verwijst immers geregeld naar de bevrijding van de zwarten uit de slavernij, als voorbeeld voor die van de dieren. PvdD is gebaat bij veelkleurigheid.
Gemiste kans voor beide partijen. Heeft PvdD geen toenadering gezocht, onderhandeld, als oudste partij? Geen interesse? Of mogen we dat niet weten?

woensdag 22 november 2017

CATALONIË

Pepe Guardiola is een vooraanstaand voetbaltrainer en coach.

-Geboren en getogen in Catalonië houdt hij van Catalaanse poëzie, de protestliederen van Lluís Llach i Grande in het bijzonder.
-Hij fungeerde als model in enkele shows van de vooraanstaande Catalaanse modeontwerper Antoni Miró.
-Ontving in 2002 de Premi Bages de Cultura, toegekend door de Associació Òmnium Cultural in Manresa voor zijn inzet voor de Catalaanse identiteit en cultuur.
-In 2011 werd hij ook door het Catalaanse Parlement geëerd door het uitreiken van de Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya.

Thans is hij in dienst bij Manchester City, een van de beste Engelse voetbalclubs.

Hij draagt een geel lintje op zijn trainingspak, waarmee hij zijn steun uitdraagt aan de Catalaanse onafhankelijkheidsstrijd.

ZWARTE PIET

Geen standpunt over Zwarte Piet op de website van de Partij voor de Dieren.

Wel zijdelings iets over MeToo.
-----------------------

“Jammer dat we geen politieke leiders hebben die hardop de beeldvorming die in het sinterklaastheater zo verheerlijkt wordt afwijzen, zodat het wat sneller weer leuk wordt als de Sint arriveert.” Ivan Wolffers

https://joop.bnnvara.nl/opinies/zwarte-piet-is-helemaal-geen-symbool

dinsdag 21 november 2017

VOETBALSPORT

De voorname herkomst van het Nederlandse voetbal kan blijken uit de sjieke, veelal klassieke benamingen van oude verenigingen, zoals Ajax, Heracles, Sparta, Excelsior. Vitesse.


In het buitenland ken ik alleen diverse Franse clubs met Olympique in de naam.

dinsdag 7 november 2017

SCHIPHOL

In antwoord op de leugens van Schiphol Airport:

ZELFS indien vliegtuigen GELUIDLOOS zouden zijn, zou Schiphol weg moeten uit de Randstad.

Wegens: 1. Gevaarzetting 2. Milieuvervuiling.

vrijdag 3 november 2017

DE AAP EN HET KLIMAAT

Beste Aap in het laadruim van Air France,
Beste Aap in de loods van handelaar Hartelust in Tilburg,
Beste Aap in het lab van het BPRC Rijswijk,
Beste Aap in de kooi in Artis,

We vinden je gevangenschap, je lijden en sterven verschrikkelijk.
En zijn intens verdrietig.

We gaan vechten voor je vrijheid.
Maar eerst moeten we het klimaat even redden.

maandag 30 oktober 2017

PLANE CRASH TAIPEH (TAIWAN)



Op 4 februari 2015 was de wereld getuige van de schokkende crash in Taiwan, 37 seconden na de start in Taipeh. De beelden werden live opgenomen door dashcams in auto’s die op de snelweg reden waar het vliegtuig rakelings overheen scheerde. Het toestel vloog op z’n kant, een vleugel raakte de railing van de weg en stortte in de ijskoude rivier. 15 mensen konden worden gered, 43 kwamen om het leven.
Taipeh-Stad telt 3 miljoen inwoners. Men moet er niet aan denken dat het vliegtuig in het centrum van de stad neergekomen was.


https://www.theverge.com/…/transasia-taiwan-plane-crash-das…

Het toestel was een ATR, tweemotorige turboprop. Ultramodern, nog geen jaar oud. Niettemin wees onderzoek uit dat één motor afgeslagen was. Dat lag aan een sensor die geen signalen meer kreeg vanaf een defect printplaatje. Maar het vliegtuig kon zo nodig op één motor vliegen, dus dit kon de fatale oorzaak niet geweest zijn. Nader onderzoek van beide zwarte dozen bracht aan het licht dat de gezagvoerder de enige nog werkende motor... uitgezet had!
Dit kon niet anders dan als een paniekhandeling verklaard worden. De captain bleek een voormalige luchtmachtpiloot, die echter voor dit type vliegtuig, de ATR, onvoldoende opgeleid was. De regionale luchtvaartmaatschappij Transair Asia zat zo dringend verlegen om piloten dat men er grotendeels op vertrouwd had dat hij, samen met de copilot, het toestel wel een uurtje in de lucht kon houden. (Taipeh –> Kinmen) Tijdens de rampvlucht zat er zelfs nog een derde piloot in de cockpit. Allen kwamen om het leven.

ACI-documentaire: http://www.dailymotion.com/video/x601f5m

zondag 29 oktober 2017

LUCHTVAART, LIST EN BEDROG

Het Canadese tv-programma Air Crash Investigation (ACI) zendt al sinds jaar en dag gedramatiseerde tv-documentaires uit van vliegtuigongelukken. Het zijn juweeltjes. Educatief in velerlei opzicht. Het geeft je een kijkje achter de schermen. De meeste fouten worden gemaakt door de vliegers, die nu eenmaal minder betrouwbaar zijn dan machines en boordcomputers.

De luchtvaartindustrie is haast net zo machtig als de farmaceutische industrie. Vandaar dat het een klein wonder is dat ACI gemaakt kan worden. Uitzendingen sluiten dan ook steevast af met de geruststellende mededeling dat van het ongeval geleerd is en dat de mensen het leven niet voor niets gelaten hebben. M.a.w. boekt u gerust uw volgende vlucht.

Wie zich ergens in verdiept ontdekt dat de wereld vol zit met list en bedrog. Zo ook de luchtvaart. (‘Vliegtuigen worden steeds stiller’) Zelfs het kritische ACI ontkomt er niet aan. De schokkende crash in Taiwan in 2015 was te wijten aan de gezagvoerder. Een van de vragen: hoe kon die man in dat vliegtuig achter de stuurknuppel terecht gekomen zijn?

De verklaring was dat Air Asia, een regionale luchtvaartmaatschappij, zeer snel groeide en dringend verlegen zat om piloten. Vandaar dat men iets minder streng selecteerde.

Waarom is dit een leugen? Omdat we dit al heel vaak gehoord hebben. Het is zeker niet de eerste keer dat hierdoor een vliegtuig neerstort is. Verre van. Heel veel regionale luchtvaartmaatschappijen kampen met hetzelfde probleem. Maar als gezegd, ACI wil niet de luchtvaartindustrie tegen zich in het harnas jagen. Vandaar dat het zich af en toe maar een leugentje om bestwil permitteert. 


wordt vervolgd

ME TOO (ingez.)



In een Engels tv-programma vertelde een vrouw dat zij op de lagere school door een onderwijzeres was misbruikt. Hierdoor kreeg ze als volwassene problemen met haar vrouwelijke chefs. Ze ging daarvoor in therapie bij een vrouw, maar werd niet geloofd. Omdat haar problemen aanhielden, ging ze naar een mannelijke psychiater, die haar wel geloofde en haar kon helpen. 

In de tv-studio zat een groepje vrouwen met vergelijkbare ervaringen. Ook zij hadden eerst te maken gekregen met ongeloof. Een psychologe vertelde dat het voor vrouwen extra moeilijk is om seksueel misbruik door vrouwen te verwerken, omdat zij zelf vrouw zijn. Voor vrouwen die door mannen zijn misbruikt, zijn de mannen de "vijanden", waardoor die vrouwen minder met zichzelf in de knoop raken.

Verder werd opgemerkt dat de maatschappij liever de ogen sluit voor misbruik van meisjes door vrouwen, omdat het basisonderwijs voornamelijk in handen van vrouwen is en er dan zou moeten worden erkend dat kleine meisjes in principe nergens veilig zijn, wat men te lastig vindt.