dinsdag 23 februari 2021

ALS IEDEREEN HET DOET…

……. dan moet het wel goed zijn.

Op de startbaan staat een klein vliegtuig vòòr een Boeing 737, klaar voor vertrek. Het gaat zonder problemen de lucht in.

Dus gaan de piloten van de Boeing ervan uit dat ook zij veilig kunnen starten. ‘Als iedereen het doet, moet het goed zijn.’ 

Nadat de verkeersleiding ook de windsnelheid opgegeven heeft, mogen ze vertrekken. En dan gebeurt het: tijdens de start, nog op de grond, wordt de Boeing van de baan geblazen. 160 km/u. 58.000 kg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Airlines_Flight_1404

vrijdag 19 februari 2021

WAARSCHUWINGSSYSTEEM

Ook – of juist – heel ervaren piloten verongelukken doordat ze denken dat (bijvoorbeeld) het waarschuwingssysteem niet goed werkt. 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2012_Mount_Salak_Sukhoi_Superjet_crash

donderdag 18 februari 2021

OBESITAS

Obesitas zou aan een benoeming tot burgemeester in de weg moeten staan.

vrijdag 5 februari 2021

AVONDKLOK (2)

 

Avondklok. Daar is toch een Engels woord voor? 

Waarom gebruiken we dat dan niet?

dinsdag 2 februari 2021

PILOOT IS DE WEG KWIJT

Piloot voert de verkeerde koers in het computersysteem in – hij mist een decimaal (270 graden in plaats van 27,0) -  en de co-pilot doet het hem na. Vertrouwt blind op de captain – die hij moet controleren!

Vervolgens zoeken beide piloten naar tekens die moeten bevestigen dat ze op koers zijn. Die algemeen menselijke eigenschap heet in de psychologie ‘confirmation bias’. Maar die tekens zijn er niet: ze raken 1100 km uit koers! De piloten hadden zelfs aan de stand van de zon kunnen zien dat ze de verkeerde kant uit vlogen.

Passagiers, bekend met de route, die opmerken dat ze de verkeerde kant uitgaan, vinden geen gehoor. Tenslotte is de brandstof op, en volgt de crashlanding (in het oerwoud).

Het drama wordt heel mooi uiteengezet in dit blog:

https://www.andrelim.com/2017/07/varig-flight-254-price-of-complacency.html