De NFE, Nederlandse Federatie van 'Edelpelsdierenhouders' - mooi woord voor een zeer on-edele bedrijfstak - is een campagne gestart om de bedrijvigheid voor Nederland te behouden. Daartoe verschijnt vandaag voor de tweede maal een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen. Je kunt het offensief beschouwen als tegenhanger van dat van Bont van Dieren. Laatstgenoemde onder het motto: ‘Er hangt meer aan je bontje’, met een foto van Georgina Verbaan. Het motto van de NFE is: ‘Wereldwijd van waarde'. Geen foto van een gekooide nerts daarbij, maar wel een een royale opmaak. En als steunkleur: oranje.
Let wel: de pelzen worden niet verwerkt door de nertshouders zelf. Waar dat wel gebeurt, weet ik niet.
Het is altijd wel ‘grappig’ mensen die dieren misbruiken, te zien ‘argumenteren’. Te zien hoe de tekstschrijver van het reclamebureau zich in bochten wringt.
Want wanneer het levende wezens betreft, dan moet de behartiging van het welzijn van de dieren toch voorop staan. Maar welk dier is gebaat met de nertsfokkerij?
De NFE zegt daarover in de advertentie het volgende:
(…) zo’n bedrijfstak, gerespecteerd en toonaangevend in de wereld, BEROEMD OM DE HOGE MATE VAN DIERENWELZIJN, (…)
Gevangenschap, electrocutie, - het welzijn kan niet op. Jammer dat die precisering er niet even bij gezet is.
Naast de ‘reputatie’ op het gebied van dierenwelzijn heeft de NFE nog iets te bieden. Ze adverteert:
“Elk jaar - minimaal – vijftig miljoen aan belastinggeld.” Of anders, meer dreigend, gesteld: “Een claim van meer dan een miljard.” Dit laatste betekent dat de NFE graag 1 miljard incasseert voor het uitkopen van de nertshouders.
De NFE is evenwel zo openhartig om toe te geven dat het slechts om tweehonderd bedrijven gaat. Er had bij gezegd moeten worden dat dit ook nog maar part time bedrijvigheid is. De gekooide dieren behoeven immers geen andere dan de normale verzorging.
Laten we hopen nog te mogen beleven dat deze schande beƫindigd wordt.
***
PS. Het is niet makkeljk de smerigheid goed in beeld te brengen. Ik weet niet of de poster, uit een oogpunt van werving, wel de meest geslaagde is. De kleuren zijn niet helder, en contrasteren te weinig.
Ik heb hem trouwens ook alleen nog maar in Amsterdam gezien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten