vrijdag 31 juli 2015

Robot als hulpmiddel




Aan het Chiba Institute of Technology in Japan heeft een groep studenten onder leiding van associate professor Shuro Nakajima een robot-rolstoel ontwikkeld voor wie obstakels als een trap geen enkel probleem opleveren.

De technologie vervangt hopelijk eindelijk ook de hulphond. 

donderdag 30 juli 2015

Nepal: einde aan Gadhimai slachting ?



A butcher prepares to slaughter a buffalo with his knife during a mass sacrifice ceremony at Gadhimai temple in Bariyapur, Nepal, in 2009. Photograph: Gemunu Amarasinghe/AP

Nepal temple bans mass animal slaughter at festival

In a victory for activists, Nepalese temple authorities have announced they will end a centuries-old Hindu tradition of that attracts hundreds of thousands of worshippers. The festival, held once every five years, sees hordes of devotees from Nepal and India flock to a temple in the Himalayan nation’s southern plains to sacrifice thousands of animals in the hope of appeasing the Hindu goddess of power, Gadhimai.

 “We have decided to completely stop the practice of animal sacrifice,” said Motilal Prasad, secretary of the Gadhimai Temple Trust, which organises the celebrations. 

“I realised that animals are so much like us – they have the same organs as us … and feel the same pain we do,” Prasad told AFP. 

The practice of ritual sacrifice has a long history in Nepal, with devotees offering goats and buffaloes to gods during major festivals in the hope of finding health and happiness. Some 2.5 million worshippers sacrificed an estimated 200,000 animals during the most recent instalment of the Gadhimai festival held last November in the village of Bariyapur near the Indian border.

 “It won’t be easy to end a 400-year-old custom … but we have four years to convince people that they don’t need to sacrifice animals to please the goddess,” Prasad said.

Animal rights activists applauded the decision, which came after years spent lobbying temple authorities and the Nepal government in a campaign that attracted support from celebrities including British actress Joanna Lumley and French movie legend Brigitte Bardot. 

“It has been a long effort … we took a firm stand and it has finally worked,” said Manoj Gautam, president of Animal Nepal Welfare Network.“We realise that people have been victimised by superstition so building mass awareness is critical, but I am very hopeful that we will see a bloodless festival in 2019,” Gautam told AFP. 

According to legend, the first sacrifices in Bariyapur were conducted several centuries ago when Gadhimai appeared to a prisoner in a dream and asked him to establish a temple to her. When he awoke, his shackles had fallen open and he was able to leave the prison and build the temple, where he sacrificed animals to give thanks. 

http://www.theguardian.com/world/2015/jul/28/nepal-temple-bans-mass-animal-slaughter-festival

donderdag 23 juli 2015

Vegetarisme in de Oudheid

-
Pythagoras (Samos, ca. 572 v.Chr. – Metapontum, ca. 500 v.Chr.) was een Grieks wiskundige, wijsgeer, filosoof en hervormer.

Pythagoras was overtuigd van de onsterfelijkheid van de ziel en onderwees de reïncarnatie. Dat is ook de reden waarom hij geen vlees at; lange tijd werden vegetariërs ook wel pythagoreeërs genoemd.

Zijn religieuze voorstellingen waren waarschijnlijk van Oosterse, Indische oorsprong. Hij geloofde in zielsverhuizing.

"Volgens deze [voorstellingen] maakt de onsterfelijke ziel van de mens een lang louteringsproces door in steeds hernieuwde belichamingen, waarbij zij ook de dierlijke gestalte aan kan nemen.
In verband daarmee staat, evenals in India, het gebod geen dier te doden of te offeren, en zich van dierlijk voedsel te onthouden.

Daar als doel van het leven wordt aangezien de ziel door reinheid en vroomheid uit de kringloop der wedergeboorten te verlossen, vertoont de Pythagoreïsche ethiek met India verwante trekken: zelftucht, ingetogenheid, onthouding staan in het middelpunt."

woensdag 22 juli 2015

Kinderboerderij


Kalveren en lammeren worden slechts korte tijd gezoogd. 
Geslacht bij 6 tot 8 maanden. Lammeren 7 tot 9 maanden.

Die info mis ik bijv. op de kinderboerderij. Kinderen worden wel gelokt met jongvee. Waartoe?!

Partij voor de Dieren




'Eerst negeren ze je, dan lachen ze je uit, vervolgens bestrijden ze je en ten slotte win je.’ (Thieme)

Kaf

.Om een graankorrel zitten vier schutblaadjes of kafjes: twee kelkkafjes en twee kroonkafjes.
Bij méér graankorrels spreekt men van kaf, zowel in samenhang met de graankorrels, als daarvan gescheiden.
Met een dorsvlegel wordt het graan gedorst dat wil zeggen de korrels worden uit de aren losgeslagen.

Met een wan, een platte mand, of wanmolen wordt dit graan omhoog geworpen, om het kaf van het koren te scheiden: het kaf wordt door de wind weggeblazen.

Bij tarwe en rogge komen ook de kafjes vrij. Bij gerst en rijst zijn de kafjes echter vergroeid met de graankorrel. Deze graankorrels moeten na het dorsen gepeld worden. wikipedia

Venetië - Lido

Klik op kaart voor vergroting

Lido is een eiland tegenover Venetië (zelf ook een eiland!)

dinsdag 21 juli 2015

Gras en graan


De mens kan geen gras verteren. Hij bezit namelijk geen verteringssappen die de wand van een plantaardige en de vaatbundels (nerf) kunnen afbreken. Deze bestaan voornamelijk uit cellulose.

Planteneters kunnen dit wel, dankzij de aanwezigheid van micro-organismen in hun maag-darmkanaal. Bij herkauwers, zoals de koe, het schaap, de wisent, de bizon en de gnoe vindt deze microbiële vertering (fermentatie) plaats in de voormagen (netmaag, pens en boekmaag).

Bij andere planteneters zoals paard en olifant, vindt deze fermentatie plaats in de dikke darm.

De mens eet alleen de zaden van grassen. Die bevatten geen cellulose, maar hoofdzakelijk zetmeel. Soms kunnen de zaden tot wel 20% suiker bevatten, zoals bij suikermais, waarvan de onrijpe zaden als groente gegeten wordt. Door selectie en veredeling zijn grassoorten ontstaan, die zo veel mogelijk energie in zaadproductie stoppen in plaats van in celwanden en nerven.

cis-3-hexenol of bladalcohol is een eenvoudige organische verbinding die verantwoordelijk is voor de geur van versgemaaid gras en de smaak van groene thee. 
Het behoort tot de stofklasse der alcoholen en  komt gewoonlijk voor in lage concentraties in diverse, voornamelijk groene planten. Het heeft een aantrekkingskracht op plantenetende insecten. Vandaar de triviale naam bladalcohol.

Coeliakie

.Coeliakie. Uitspraak: seulia-kíe.





Het is een chronische darmaandoening, zich kenmerkend door een aangeboren glutenintolerantie die bij een onaangepast dieet leidt tot een beschadiging van het darmslijmvlies.

De aandoening wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een immunologische reactie tegen een van de eiwitten van het glutencomplex. Er worden bij zo'n reactie antistoffen gevormd uit de IgA-klasse. 

Gluten is de naam voor een groep van eiwitten die voorkomen in alle granen, maar niet alle granen bevatten de gliadinefractie, die de oorzaak is van coeliakie. Rijst en mais zijn granen die wél gluten, maar geen gliadine bevatten. 

De aandoening leidt bij deze patiënten tot een verminderde absorptie van voedingsstoffen die verbetert bij het volgen van een glutenvrij dieet.  
wikipedia

Het fokken van dieren


Hoe legt bijv. het NOS Jeugdjournaal dit uit? 

Kijkt het misschien liever de andere kant uit?

Eland

Robert J. Lang, Origami


maandag 20 juli 2015

Big woman

. 
Graag zou ik zo’n big woman willen zijn
        met maat XXXL, bolrond gezicht,
        geen taille meer, ja iemand van gewicht,
        niet eeuwig lijdend aan de slanke lijn.

        Niet in de enge ban van BMI
        noch van gezondheidsfreaks met schijf van vijf,
        al die vervloekte tips voor een fit lijf.
        Ik zou bevrijd zijn van mijn vetfobie!

Dan zou ik altijd zalig kunnen schransen:
        geen petitfourtje maar een megataart
        plus roomsoezen, tompoezen, kokoskransen.

        En miepte zo’n fanaat: ‘wat ongezond’,
        dan zou ik lachen, breeduit, onbezwaard,
        ja lekker met een overvolle mond!

 ***
  

Inge Boulonois
        uit: Lichte en bonte gedichten (2015)

zaterdag 18 juli 2015

Thierry Baudet in Pamplona


De man in het midden is Thierry Baudet. Ditmaal tijdens het stierenrennen in Pamplona. Hij laat geen gelegenheid onbenut om zijn reputatie 'eer' aan te doen. Niets is mooier dan martelen en doden. Van dieren natuurlijk, en in het bijzonder van stieren. 
Zeg maar dat het geen flinke vent is. :(

De verboden vrucht: geen appel

Louise Fresco gelooft niet dat de verboden vrucht in het paradijs een appel was. Appels kwamen  geleidelijk uit China via Centraal-Azië langs de verschillende Zijderoutes en hebben zich pas na eeuwen aangepast aan klimaten met een warm voorjaar.

Appels zijn later in het verhaal opgenomen door de taalkundige associatie tussen het Latijnse woord voor appel (Malus) en het woord voor 'kwaad' (malum).

Wat voor een vijg zou pleiten is dat Adam en Eva hun naaktheid bedekken met een vijgenblad, althans in de meeste afbeeldingen. 

vrijdag 17 juli 2015

Thierry Baudet

-Thierry Baudet doceert aan de Leidse universiteit, wat is niet helemaal duidelijk. Rechtsfilosofie?

Eén ding is duidelijk: een onfrisse figuur.

Onder een stortvloed van woorden, liefst met een (quasi-)filosofische inslag, verdedigt hij conservatieve standpunten. Dat zou tot daaraan toe zijn, ware het niet dat dit bijv. mede inhoudt een verheerlijking van het stierengevecht, onder de titel ‘Het gevecht met de stier’, zie hier.

Vandaag loopt hij in zijn column een beetje vooruit op Sint Hubertusdag, 3 november. In de krant zijn verslag van een ganzenjacht. Onder de titel ‘Ik mis de schaduwen over de velden’ schrijft hij o.a. dit als motivatie:

“(…) zoektocht die ik onderneem naar een actievere, levende verhouding met de natuur. 
Ik mis het gevoel bij de seizoenen, het beleefde jaarritme; de oogstmaand en de schaduwen over de velden; en ook mis ik het levende wezen achter het verpakte stukje vlees van de supermarkt. Ik wil het dier meemaken voordat het op mijn bord ligt.”

Met dit ziekelijke geschrijf vult de man zijn kolommen.

dinsdag 14 juli 2015

Mr. Hiddema: 'louche advocaat' (hoger beroep)

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2015:2624


Uitspraak
GERECHTSHOF ’s-HERTOGENBOSCH
Afdeling civiel recht
arrest van 14 juli 2015
in de zaak van
[appellant],
wonende te [woonplaats],
advocaat: mr. M. Herens te Amsterdam,
tegen
[geïntimeerde],
wonende te [woonplaats],
advocaat: mr. H.A.J. Stollenwerck te Maastricht,
op het bij exploot van dagvaarding van 13 november 2014 ingeleide hoger beroep van het kort geding vonnis van de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg van 31 oktober 2014, gewezen tussen [appellant] als gedaagde (naast A en C Media Services B.V. en A en C Media B.V.) en [geïntimeerde] als eiser.
…..
3.8.1.
Het hof stelt voorop dat het hier gaat om de botsing van twee fundamentele rechten, namelijk aan de zijde van [appellant] zijn recht op vrijheid van meningsuiting en aan de zijde van [geïntimeerde] zijn recht op bescherming van zijn eer en goede naam (onder meer HR 5 oktober 2012, ECLI:NL: HR: 2012: BW9230). 
Het antwoord op de vraag welk van beide rechten in het onderhavige geval zwaarder weegt, moet worden gevonden door een afweging van alle ter zake dienende omstandigheden van het geval en met inachtneming van de proportionaliteitstoets en de noodzakelijkheidstoets (artikelen 8 lid 2 en 10 lid 2 EVRM).
3.8.2.
Daarbij is van belang dat de onderhavige uiting een cartoon is en dus een satirische uiting. Satire is een artistieke uitdrukkingsvorm en een vorm van maatschappelijk commentaar, die door overdrijving en uitvergroting beoogt te provoceren en te stoken. Elke inmenging in de vrijheid van de kunstenaar of ieder ander (in dit geval: de vrijheid van de cartoonist) om zich op deze manier te uiten, dient met bijzondere zorgvuldigheid te worden bezien (EHRM 25 januari 2007, nr. 68354/01 en 14 maart 2013, nr. 26118/10).
Voorts dient onderscheid te worden gemaakt tussen feitelijke beweringen en waardeoordelen. Bij feitelijke beweringen kan worden verlangd dat degene die verantwoordelijk is voor die bewering de juistheid of tenminste het bestaan van voldoende aanknopingspunten voor de aannemelijkheid ervan kan aantonen. 
Een bewijs van de juistheid van waardeoordelen kan niet worden gevraagd. Bij het uiten van waardeoordelen komt aan journalisten een ruime mate van vrijheid toe. Deze vrijheid is overigens niet onbegrensd. Zo dienen de gebruikte bewoordingen niet onnodig grievend te zijn.
3.9.
[geïntimeerde] voert ter onderbouwing van zijn vordering het volgende aan. De term louche is beledigend voor degene tot wie deze uitdrukking is gericht. Voor de kwalificatie louche bestaat in dit geval geen enkele rechtvaardiging en deze kwalificatie wordt in deze zaak op geen enkele wijze door de feiten gestaafd. Ook stelt hij (onder meer pleitnota in hoger beroep nr. 2.5.) dat [appellant] met het gebruik van de aanduiding ‘louche advocaat’ geen misstand in de samenleving aan de kaak heeft gesteld, terwijl dit wel vereist is indien [appellant] zich op deze manier in het openbaar kritisch uitlaat. [geïntimeerde] stelt voorts (met verwijzing naar het boek en de aangifte door [privé detective]) dat het enkele feit dat tegen hem aangifte is gedaan, nog niet betekent dat hij schuldig is. Hij heeft verder ook niets meer gehoord over de aangifte. [geïntimeerde] stelt zich aldus op het standpunt dat genoemde kwalificatie ten opzichte van hem onrechtmatig is.
3.10.
[appellant] stelt dat de berichtgeving rondom de biografie over [geïntimeerde] in onder meer De Telegraaf aanleiding is geweest voor de cartoon. Hij stelt op deze wijze de spot met [geïntimeerde] te hebben gedreven door hem als louche advocaat te omschrijven. Volgens [appellant] houdt zijn opdracht voor De Ster in dat hij voor de opiniepagina cartoons maakt over zaken die in [plaats] spelen en over bekende personen uit [plaats]. Het hoeft daarbij niet om misstanden te gaan. Daarnaast voert hij aan dat hij met de cartoon uitdrukking heeft gegeven aan het fenomeen van de glamouradvocaat, die het eigen imago belangrijker vindt dan de (voor de advocatuur negatieve) gevolgen van het veelvuldig verschijnen in de media. Ook verwijst [appellant] naar de eigen uitlatingen van [geïntimeerde] in de media.
3.11.
Het hof overweegt dat de in deze zaak te wegen omstandigheden dienen te worden beschouwd tegen de achtergrond van de hierboven in 3.1. onder c) en d) genoemde feiten en de volgende, eveneens tussen partijen vaststaande feiten. 
In de media is ruim aandacht besteed aan het verschijnen van de biografie over [geïntimeerde]. [geïntimeerde] heeft hierover ook diverse interviews gegeven. Op [webadres 2] van 23 september 2014 is een artikel verschenen met als kop: “BOEK Dandy en dwarsligger [geïntimeerde] is geen homo”. Hierin zijn citaten uit het boek opgenomen, waarin [geïntimeerde] toelicht dat hij geen homo is. 
In het in 3.1. onder d) genoemde artikel in De Telegraaf is ook een citaat opgenomen van [geïntimeerde], waarin [geïntimeerde] opmerkt dat als [privé detective] meent aangifte te moeten doen, hij dat dan moet doen maar dat [geïntimeerde] het volstrekt irrelevant vindt wat [privé detective] vindt. Het artikel bevat verder een citaat van [privé detective] waarin hij op zijn beurt [geïntimeerde] beschuldigt van omkoping.

….

3.13.4.
[geïntimeerde] dient zich meer te laten welgevallen dan de gemiddelde persoon, aangezien hij een persoon is die ook zelf de publiciteit zoekt en wel in die mate dat hij inmiddels als publiek persoon aangemerkt kan worden. Daarbij schuwt hij ferme bewoordingen niet.
Zo heeft hij publiekelijk grenzen overschreden en is hij civielrechtelijk veroordeeld toen hij een derde (c.q. voormalig cliënt) heeft aangeduid als ‘addergebroed’.
Ook heeft hij zich na publicatie van de cartoon in weinig subtiele bewoordingen uitgelaten over [appellant]. In een publicatie op de website van L1 (prod. 12 bij pleitnota van [appellant] in eerste aanleg) is vermeld dat [geïntimeerde] [appellant] heeft aangeduid als ‘prutser, een rat die tekeningen maakt voor dat gedrukt vodje voor simpele types’.
[geïntimeerde] heeft daarnaast publiekelijk aan ‘mensen die een beetje leuk wonen’ geadviseerd een pistool te kopen, om zich te wapenen tegen overvallers (prod. 5 en 9 bij pleitnota van [appellant] in eerste aanleg).
3.13.5.
[geïntimeerde] heeft slechts in algemene bewoordingen gesteld dat de aanduiding louche advocaat ernstige gevolgen heeft voor zijn beroepsuitoefening. Hij heeft dit onvoldoende onderbouwd met concrete feiten en omstandigheden. Tijdens het pleidooi in hoger beroep heeft hij weliswaar nog aangevoerd dat hij over genoemde aanduiding vragen krijgt van mensen maar eventuele verdere gevolgen heeft hij niet toegelicht.

3.14.
Al bovenstaande omstandigheden afwegend, komt het hof tot het oordeel dat de vrijheid van meningsuiting van [appellant] het zwaarste weegt en dat [appellant] niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens [geïntimeerde]. Derhalve is er geen plaats voor de door [geïntimeerde] gevorderde rectificatie.