dinsdag 30 april 2019

HOE LAAT IS HET ?


Nederlanders zijn zenuwelijers. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vraag: “Hoe laat is het?”
Dat houdt al het vermoeden in van te-laat-zijn. We moeten opschieten, anders halen we het niet. Je bent dood voor je er erg in hebt.


Duitsers hebben hetzelfde, maar Fransen en Engelsen lijken iets beter te kunnen relativeren. Zij vragen gewoon naar de tijd. Neutraal.

vrijdag 19 april 2019

DIEFSTAL

In de supermarkt wordt soms – buiten – de kassa 's door personeel ernaar gekeken of de inhoud van de boodschappenwagens wel allemaal op de band wordt gelegd.
---------------------------

Verpakkingen in supermarkt en bouwmarkt zijn beveiligd en kunnen niet ongemerkt de poortjes na de kassa voorbij.

Wat nu gebeurt is dat verpakkingen IN de winkel stiekem worden opengemaakt en delen eruit worden gehaald en op die manier gestolen. Op die onderdelen zit geen beveiliging. Bijv. batterijen. Of kleine pakjes drinken.

zaterdag 13 april 2019

KASSASLANG

Een aantal kassa's naast elkaar, bijv. bij de Hema. Of bij de Bruna, enz.
In welke rij ga je staan?
Hoe voorkom je dat iemand voor zijn of haar beurt gaat?

Daarvoor is de kassaslang.

De klant wordt tussen twee koorden door geleid naar de kassa, maar daarvoor staat hij of zij eerst in een rij met andere klanten, evenwijdig aan de balie met de kassa's.

Komt er nu een kassa vrij, dan kan de voorste klant in de slang ernaar toe. Zo komt iedereen een voor een aan de beurt en hoeft niemand hoeft meer te gokken welke rij het snelst gaat.

Het is een systeem voor boodschappenmandjes. Met karretjes zou de slang te lang worden.

dinsdag 9 april 2019

AIR CRASH INVESTIGATION (ACI)


foto: nothanks
Omdat ACI voornamelijk uit herhalingen bestaat kijk ik alleen nog docu's over crashes na het jaar 2000. Daarvoor is ook te oud.
Vanavond zag ik een ongeluk uit 2008, op de luchthaven van Denver. Het betrof de start van een 737, die van de baan geblazen werd en in brand vloog. Alle inzittenden konden worden gered.
De vraag voor de onderzoekers was dus: hoe kan een 53 ton wegende machine van de baan geblazen worden ZONDER dat de piloten dat kunnen corrigeren?

Zoals altijd gaat men terdege te werk. Het richtingsroer werkte goed, er was geen blokkade op de remmen, of op het neuswiel. Mechanisch was het toestel in orde. De startbaan was droog, ondanks de winterse omstandigheden. Ook de interviews met de verkeersleider en met de gezagvoerder leverden niks op. Wel kon uit de vluchtgegevens afgeleid worden dat de piloot een fout maakte. In paniek dacht hij – ten onrechte – dat het richtingsroer niet meer werkte en liet het los. Dat had hij niet moeten doen.

De vraag resteerde hoe het kon dat de piloten niet in de gaten hadden dat er zo'n sterk wind stond. Het toestel kan een zijwind verdragen tot maximaal 33 knopen. De verkeersleider meldde 27 knopen. Dat was een gemiddelde, conform de standaardprocedure. De verkeersleider meldde niet dat er af en toe windvlagen optraden met een snelheid van 40 tot 50 knopen. Als de crew dat geweten had, was ze niet vertrokken.

Deze zeldzame uitbarstingen van de wind worden toegeschreven aan de ligging in de nabijheid van de Rocky Mountains.