Alsof vliegen op zichzelf nog niet gevaarlijk genoeg is, is
daar ook nog eens het verschijnsel vrachtverkeer, zonder passagiers. Als
vlieger moet je dan maar hopen op een veilige lading.
In 2010 vervoerde een Jumbo van UPS, een grote vervoerder, in de lading o.a. 80.000 lithium-ion batterijen. Deze batterijen zijn krachtiger dan alkalinebatterijen en worden overal ter wereld gebruikt. Maar ze hebben een nadeel: licht-ontvlambaar. Door een of andere oorzaak brak brand uit die zich snel verspreidde door het laadruim. Dit ruim heeft een extra coating tegen brand. Maar die hield het vuur en de enorme hitte niet tegen. Evenmin als automatische brandblussers.
Het toestel stortte neer in Dubai, waarbij een woonwijk maar net gemist werd. Beide piloten kwamen om het leven.
In 2010 vervoerde een Jumbo van UPS, een grote vervoerder, in de lading o.a. 80.000 lithium-ion batterijen. Deze batterijen zijn krachtiger dan alkalinebatterijen en worden overal ter wereld gebruikt. Maar ze hebben een nadeel: licht-ontvlambaar. Door een of andere oorzaak brak brand uit die zich snel verspreidde door het laadruim. Dit ruim heeft een extra coating tegen brand. Maar die hield het vuur en de enorme hitte niet tegen. Evenmin als automatische brandblussers.
Het toestel stortte neer in Dubai, waarbij een woonwijk maar net gemist werd. Beide piloten kwamen om het leven.
.
Op de foto hieronder het verongelukte toestel. Zonder ramen voor passagiers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten