maandag 12 juni 2017

De KOE


Als kind kwam ik jarenlang iedere zomervakantie op een boerderij. Klein gemengd bedrijf waar o.a. melkkoeien werden gehouden. Het was nog voor de mechanisatie dus tweemaal per dag melken, met de hand. Dat begon al heel vroeg in de ochtend. Ik ben er nooit vaardig in geworden.
Op de kinderleeftijd plaats je weinig vraagtekens. Helemaal op een bedrijf waarmee je van huis uit niet bekend bent. Dat koeien gehouden werden voor de melk, met alles wat daarbij kwam zoals ’s winters op stal, ’s zomers verweiden, ik stond erbij en keek ernaar (en leverde een heel bescheiden aandeel). Ik kon de dieren van elkaar onderscheiden.
De vraag die me NU bezighoudt is deze. Wanneer, op welke leeftijd, weet een kind (jongere) dat koeien òòk gehouden worden voor het vlees, voor de slacht?! Dat er behalve melkkoeien ook vleeskoeien bestaan? Hoe kom je daarachter, wie vertelt je dat?
De kinderboerderij niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten