Het oordeel van de Reclamecodecommissie:
In de bestreden uiting staat onder meer: “Als je een paar leren Timberlands vasthoudt, weet je het zeker: hier is geen dierenleed aan vooraf gegaan”.
Klaagster heeft gemotiveerd gesteld dat in geval van echt leren schoenen niet kan worden gegarandeerd dat er geen sprake is geweest van “dierenleed”, met name omdat voor het gebruikte leer dieren worden gedood, en er bij de slacht fouten worden gemaakt, met als gevolg dierenleed.
Gelet hierop lag het op de weg van adverteerder om de juistheid van de mededeling “Als je een paar leren Timberlands vasthoudt, weet je het zeker: hier is geen dierenleed aan vooraf gegaan” voldoende aannemelijk te maken.
Naar het oordeel van de Commissie is adverteerder hierin NIET geslaagd. Weliswaar vindt adverteerder dat dieren met zorg en respect moeten worden behandeld, gebruikt zij de zogenaamde “Five Freedoms” als leidende beginselen voor dierenwelzijn, en voert zij een “Animal Derived Materials-beleid”, op grond waarvan bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde materialen is verboden.
Dit rechtvaardigt echter nog niet de absolute mededeling “weet je het zeker: hier is geen dierenleed aan vooraf gegaan”, die een garantie inhoudt. Meer in het bijzonder heeft adverteerder niet weersproken dat er sprake is van het slachten van dieren en dat de wijze van slachten dierenleed met zich kan brengen.
Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
-------------------------------------------------------
COMMENTAAR
Billenkoek voor de fabrikant van leren schoenen, dank zij een oplettende lezeres.
De reclame moet dus anders. Maar het blijven wel leren schoenen, ondanks alle mooie praatjes.
Toch is het goed dat de lezeres van de Metro de kwestie heeft voorgelegd aan de Reclamecodecommissie.
Dat kost nauwelijks moeite, en er is niks te verliezen. Het is gratis.
Op deze manier blijft het in ieder geval in de aandacht, niet alleen van die Commissie zelf, maar ook van de media die hopelijk de consument hierop opmerkzaam maken.
(Geen beroep ingesteld door Timberland. Met een slechte pers zijn ze niet gebaat.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten