zaterdag 10 april 2021

"WORDT U AL GEHOLPEN?"

 

Het onderscheid tussen u en jij is aan het verdwijnen, ook in het zakelijk verkeer. Het wordt zoveel mogelijk je en jij. ‘Wordt u al geholpen?’ is nu vaker “Wat kan ik voor je doen?’.

Oorspronkelijk was de klant ‘koning’. Als bedrijf was je dankbaar dat voor jou gekozen was. Je leverde een goed product voor een passende prijs. Geen overbodige sentimentaliteit.

Tegenwoordig is de verhouding bedrijf en klant meer ouwe-jongens-krentenbrood. We hebben hetzelfde belang, we doen het samen. Als er een keer iets niet goed gaat, lossen we het samen op. Zo’n gevoel moet de harde commerciële basis verzachten. Daar kom je achter zodra je product een miskoop blijkt te zijn. De Consumentenbond dankt er mede zijn bestaan aan.

Met de invloedrijke Engelse cultuur heeft dit niets te maken aangezien de beleefdheidsvorm in die taal ontbreekt. (In onbruik is geraakt?)

1 opmerking:

  1. Engelsen en Amerikanen spreken wel vaker met twee woorden dan Nederlanders.

    BeantwoordenVerwijderen