zaterdag 11 december 2021

EEN NUMMERTJE MAKEN

 

Iedereen zal wel weten over welk nummer het hier gaat. Een getal in het Frans, lijkt mij. Maar ik wilde nu eens weten hoelang het al gebruikt wordt. Onze Taal hielp niet verder. Echter bij ene Marc de Coster vond ik het volgende.
“Wellicht ontleend aan het Duits (eine Nummer bauen (machen)), waar de uitdrukking al rond 1850 werd opgetekend. Er wordt gezinspeeld op een circusnummer.”
 
In Nederland gaat De Coster niet verder terug dan 1963. Citaat:
“Ik wil jullie wel meenemen, zei hij, maar dan gaan we eerst ergens een nummertje maken.”
Jan Wolkers: Gesponnen suiker. 1963
 
Een circusnummer, niet slecht bedacht. :))
 
Grappig is ook dat De Coster de uitdrukking opvat als “eufemisme”, dus als een verzachtende uitdrukking, om gevoelens te sparen. Dat lijkt me een vergissing. Het is eerder een platte uitdrukking, die m.i. niet echt uitnodigend opgevat zal worden.
 

5 opmerkingen:

  1. Bij een nummertje maken had ik wel in de gaten dat het om seks ging, maar ik had daarbij niet gedacht aan de soixante-neuf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Franse woordenboek komt daar ook niet op.(Van Dale 2006) Vreemd. De vertaling wordt wel erg plastisch namelijk: faire une partie de jambes en l'air. Dit geeft wel een eenzijdig beeld. Ik vraag me af of Fransen dit zo als uitdrukking gebruiken. Ook in de literatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoewel ik veel Franse boeken heb gelezen, ben ik die uitdrukking nooit tegengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Asjemenou! Zoek ik met de zoekterm Minangkabouse huis, omdat Amsterdam niet helemaal de goede informatie geeft op hun site:
    https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/naco-huisje/ en ik daar graag iets aan wil toevoegen - still alive and kicking - kom ik nog eens op de site van Barend terecht! Ooit van gedachte over het Haagsche Minangkabouse huis gewisseld.
    En zie. Die deugniet (ofwel ouwe snoeperd -:) Barend heeft het nu over "een nummertje maken"!
    Dan ook maar meteen een "vluggertje", wat er een beetje bij in de buurt komt!
    Dus Barend, hou vol en blijf gezond! Henny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nou, kijk aan, Henny opgeschrikt uit haar winterslaap!
      Welkom terug! Maak hier maar weer je eigen nummertje. ;)

      Verwijderen