maandag 1 juli 2024

HOOFDDOEK

Ik kom langs een christelijke middelbare school in Leiden. Er komen heel veel leerlingen naar buiten. Alle meiden hebben zonder uitzondering een rok aan. Is hier (dan ook) sprake van dwang?

Ik ga voortaan mannen met een mening over hoofddoeken vragen waarom ze een broek dragen. Of ze het idee hebben dat dat maatschappelijke druk is. Waarom ze geen jurk dragen, terwijl iedereen weet dat een jurk een symbool van vrijheid is en een broek alleen maar beknellend werkt.

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad staan we onder maatschappelijke druk om als man een broek aan te hebben. Mijn vrouw draagt alleen rokken en jurken op warme dagen. Een broek geeft haar juist meer vrijheid op de fiets enz. en hij is warmer op koude dagen. Ik heb in Frankrijk overigens Afrikaanse mannen gezien die een korte spijkerrok hadden aangetrokken. Het waren heel mannelijke mannen die samen met hun vrouw boodschappen deden. 's Lands wijs 's lands eer. Vanzelfsprekend moeten islamitische vrouwen zelf maar beslissen of ze al of niet een hoofddoek willen dragen. Je kunt je alleen afvragen waarom het niet netjes zou zijn om blootshoofds te lopen. Overigens droegen de meeste Europeanen, zowel mannen als vrouwen, ruim een eeuw geleden ook altijd iets op het hoofd. Verder kunnen vrouwen zich juist vrijer voelen in een wijd gewaad, zodat de nadruk niet op hun figuur komt te liggen. Ook is het voor vrouwen prettiger om geen naaldhakken en zo te hoeven dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo gauw je afwijkt van het algemeen gebruik kun je kritiek verwachten. Voor inheemse klederdrachten geldt dat niet, "traditie", maar een moderne man die zich als vrouw verkleedt (Maartje 't Hart!), daar kunnen we niet goed tegen. Een vrouw daarentegen kan zich tegenwoordig haast alles permitteren. Maar exotische vrouwenkledij, zoals van moslima's - dat staat te ver van ons af; zo iemand blijft buitenstaander. Zelfs als het alleen maar een hoofddoek is.

      Verwijderen
  2. Inderdaad krijg je kritiek als je iets anders draagt dan anderen. Toen ik als eerste in mijn omgeving maxijurken droeg, kreeg ik het nodige commentaar en toen ik als eerste een pet droeg, keek men daar vreemd van op. Wie daar niet tegen kan, moet maar precies hetzelfde dragen als de rest en geen trendsetter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen