maandag 2 februari 2015

Logo (Partij voor de Dieren)

We hebben een nieuw logo. Na ruim tien jaar waren we toe aan iets nieuws, daar ben ik het wel mee eens. Het oude logo van de koe met een bloem in zijn bek vond ik een beetje oubollig geworden. Maar het nieuwe logo vind ik niks; het lijkt nog het meest op 'tekenen bij het kruisje':


De vraag rijst wat een logo sterk maakt. Uiteraard is dat primair de frequentie waarmee je het waarneemt: hoe vaker je iets ziet hoe herkenbaarder. Maar dat heeft een gevaar, nl. afstomping. Soms zie je iets zo vaak dat je het als het ware NIET meer ziet. Goed voorbeeld is het Shell-logo, dat diverse stadia gekend heeft:
 


Wat is een logo eigenlijk? Antwoord: een symbool. Zo is de schelp van Shell een mooi gevonden symbool van de relatie tussen product en oorsprong. 
Ik vind dat een logo bij voorkeur ook geen tekst nodig heeft. Ook dat wijst op de zwakte van het nieuwe PvdD-logo. De betekenis ervan wordt uitvoerig uitgelegd in een tekst en een filmpje.

Een opvallend modern logo is dat van twitter. Het vogeltje staat voor 'tweet', gekwetter. Aardige relativering van het medium: 'neem me niet te serieus'.


Maar het voldoet kennelijk alweer niet. De behoefte aan (over)accentuering heeft tot het volgende, saaie  alternatief geleid:

3 opmerkingen:

  1. Een vlinder is er niet in te herkennen. Die koe was goed, omdat de partij zo tegen de bio-industrie ageert. Als de PvdD graag wil veranderen, laat dan een muis worden gekozen, tegen dierproeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel een mooi logo.
    Lijkt op een vrije vlinder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erna van der Ploeg03 februari, 2015 14:18

    Slaat nergens op. Net zo onduidelijk als hun beleid. Een klavertje 4 met een takje. Een goede logo is een die je niet hoeft uit te leggen,

    BeantwoordenVerwijderen