dinsdag 3 september 2019

CHECKLIST (Boeing 727)


Voor de start controleren piloot en co-piloot samen de juiste werking van apparatuur van de machine aan de hand van de checklist. Dat is standaardprocedure die aan elke vlucht voorafgaat. Hoe kan dat toch misgaan? Als volgt. 
Boeing 727 moet wachten voor vertrek. Er staan vier vliegtuigen vòòr ze te wachten. Dat neemt geruime tijd in beslag, en de beide mannen gaan zitten ouwehoeren. Ook komt een lieftallige stewardess een kijkje nemen in de cockpit. Alles in strijd met de cockpitregels en discipline. Onverwacht krijgen ze toestemming van de verkeersleiding om te vertrekken. In haast nemen ze de checklist door. Vervolgens geeft de captain vol gas. Het toestel komt echter niet in de lucht maar stort direct neer. Veertien doden, 76 gewonden. (26 zeer ernstig.) 
Uit detailonderzoek blijkt dat de flaps aan de vleugels niet uitgeschoven waren. Dan is opstijgen onmogelijk. Conclusie is dat tijdens de checklist alleen het juiste antwoord gegeven is, maar de hendel van de flaps NIET daadwerkelijk overgehaald is. Tot overmaat van ramp werkte het waarschuwingssignaal niet: er zat roest op. De piloten werden dus niet gewaarschuwd dat ze iets vergeten waren. 
De captain had de ballen moeten hebben om tegen de verkeersleider te zeggen dat ze niet zo snel kunnen starten. Hij en zijn co-piloot zijn ontslagen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten