A. De captain stelt voor vertrek
in de cockpit de koers in op het instrumentenbord. Op het vluchtplan staat:
0270. Hij stelt af op 270. Een koers kan niet meer dan drie cijfers hebben. De
captain heeft niet in de gaten dat het 27,0 moet zijn.
B. Ook de co-pilot heeft de fout niet in de gaten (of houdt z'n mond).
C. Tijdens de vlucht waarschuwen zelfs verschillende
passagiers de stewardessen dat de route afwijkend is. Deze passagiers vliegen
dit traject geregeld: van Maraba naar Belem, Braziliƫ. Een uur vliegen. De
stewardessen geven de signalen van de passagiers niet door aan de piloten!
II.
Na een half uur vliegen krijgen de piloten geen radiocontact meer met de verkeersleiding in Belem.
Uiteindelijk lukt het ze toch, via een ongebruikelijke radiocommunicatie. De
verkeersleider had toen moeten begrijpen dat het vliegtuig ver weg was, volledig uit
de koers. Hij had alarm moeten slaan.
III.
In plaats van naar het noorden vliegen ze - vanaf de start! - naar het westen, net zolang tot de brandstof op is. Dan maken ze een
crashlanding in het regenwoud van de Amazone. De captain ziet een rivier
abusievelijk aan voor de rivier Amazone; het is echter de Xingu.
Dit heet in de
psychologie: ‘confirmation bias’, d.i. de neiging te zoeken naar feiten die je
mening bevestigen. (Het tegenovergestelde van het vereiste van
falsifieerbaarheid, zoals geformuleerd door Karl Popper.)
***
In fact, pilot error is the leading cause of
commercial airline accidents, with close to 80% percent of accidents caused by
pilot error, according to Boeing. The other 20% are mainly due to faulty
equipment and unsafe, weather-related flying conditions.
De arrogantie van het vliegtuigpersoneel is meer dan ergerlijk. Stewardessen die de waarschuwingen van passagiers niet doorgaven...
BeantwoordenVerwijderen