zondag 16 juli 2017

JUFFROUW Williams


Venus Williams (foto) is een Amerikaanse tennisspeelster die tot de besten ter wereld behoort. Alleen haar zus Serena is nog iets beter.
Maar aan alles komt een eind. Gisteren werd Venus in de finale van Wimbledon van het gras geveegd, door haar 14 jaar jongere tegenstandster. Ze verloor de tweede set met 6– 0!




Wat me daarnaast opviel is dat de scheidsrechter beide dames steeds aansprak met ‘miss’. Miss Muguruza, 23 jaar, en miss Williams, 37 jaar. Blijkbaar is het onderscheid juffrouw-mevrouw in het Verenigd Koninkrijk nog springlevend.

4 opmerkingen:

  1. Het was mij vroeger al opgevallen dat in de VS schrijfsters en actrices altijd Miss werden genoemd, ook al waren ze getrouwd. Kennelijk werd een vrouw met een beroep Miss genoemd en een huisvrouw Mrs. Hetzelfde lijkt nog steeds te gelden voor Engeland. In moderne Franse films hoor ik volwassen jonge vrouwen ook nog vaak met mademoiselle worden aangesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Internet:

      "In het Engels is Miss voor ongetrouwde vrouwen, Mrs voor getrouwde vrouwen en Ms voor elke vrouw.

      Ms is de hedendaagse stijl om een vrouw aan te schrijven of aan te spreken. Dat is gemakkelijk, dan hoeven we niet te weten of ze getrouwd is of niet. Bovendien is het een eerlijke tegenpool voor het mannelijke Mr."

      Verwijderen
    2. Hoe wordt Ms uitgesproken? Overigens was het in Frankrijk al de gewoonte om elke vrouw boven de dertig met madame aan te spreken. Ik werd daar nog lang met mademoiselle aangesproken, omdat ik er jonger uitzag. In Nederland moest ik er trouwens aan wennen dat ik door vreemden met mevrouw werd aangesproken, want ik voelde mij daardoor zo oud. Toen ik een jaar of twintig was, omzeilde ik de kwestie door mij met mijn voornaam voor te stellen. Tot een oude heer mij vroeg: "Mevrouw of juffrouw?" Ten slotte werden vrouwen die in het onderwijs werkten vaak met juffrouw aangesproken omdat dat kennelijk bij het beroep hoorde. Een getrouwde collega-lerares met vijf kinderen werd ook met juffrouw aangesproken. Hoe dan ook is het beter dat alle vrouwen mevrouw worden genoemd en alle mannen meneer.

      Verwijderen
  2. Hennie uit het Haagje27 juli, 2017 22:12

    "Ten slotte werden vrouwen die in het onderwijs werkten vaak met juffrouw aangesproken" Ik voel een opmerking aankomen....Ja, daar is ie: het was gewoon kleuterjuf of schooljuf en niet kleutermuf of schoolmuf. Hoewel, een enkele juf was soms weleens een beetje muf.
    We gaan wel een tijd van algemene verwardheid en radeloosheid tegemoet: de Amsterdamse gemeentemensen hebben opgeroepen om het volk niet meer toe te spreken met "Geachte Dames en Heren" vanwege genderdiscriminatie. Het wordt nu - Tante Lien indachtig -"Luitjes!". Wat zullen de mensen in Mosul blij zijn, dat dit hun laatste probleem is!!!
    Inderdaad Barend; Hennie wordt een beetje kribbig. Nederland wentelt zich alleen nog in bijzaken.

    BeantwoordenVerwijderen