vrijdag 1 augustus 2014

Yoghurt-variaties

Op mijn pak sojamelk staat “100% plantaardig”. Dat geeft te denken: plantaardige melk. We hebben het wel over het sap van een plant als ‘wolfsmelk’ maar dat is toch geen zuivel te noemen. Klappermelk of kokosmelk heeft de kleur van melk, maar is ook geen zuivel. En dat is sojamelk dus ook niet. Het is een drank gemaakt van sojabonen. Wikipedia:

Traditionele sojamelk, een stabiele emulsie van olie, water en proteïne, is niet meer dan een waterextract uit sojabonen. De vloeistof wordt gemaakt door droge sojabonen te laten wellen, en met water fijn te malen.

So far so good. Maar intussen liep Alpro, een grote producent van sojamelk, onlangs tegen een kort geding aan over yoghurt. De melkveehouders, verenigd in de NZO, willen niet dat Alpro reclame maakt voor een nieuw product: sojayoghurt. Want als soja geen melk is, is het dus ook geen yoghurt. Het belang voor NZO was kennelijk te groot om het voor te leggen aan de Reclamecodecommissie.
De rechtbank-Breda vond er het volgende van:

2.6. Tussen partijen is niet in geschil dat Mild & Creamy een product op plantaardige basis is en geen melk of zuivelproduct. 
Op grond van artikel III lid 2 van Bijlage XII bij de EG-Verordening nr. 1234/2007 is het verboden om voor andere levensmiddelen dan melk of zuivel in etiketten, handelsdocumenten, reclame en andere presentatievormen aan te geven, te impliceren of te suggereren dat het betrokken product een zuivelproduct is.
Dit verbod gaat verder dan het gebruik van de term ‘yoghurt’.
Impliciete of suggestieve aanduidingen zijn eveneens verboden. Hierna zal de voorzieningenrechter de reclameaanduidingen, bezien in de context van de betreffende uiting, van Alpro voor Mild & Creamy aan deze Europese norm toetsen.
2.7. De voorzieningenrechter constateert dat Alpro een aantal keren de zuivelterm ‘yoghurt’ gebruikt om haar product aan te duiden. Daarmee wekt zij de suggestie dat het product Mild & Creamy een zuivelproduct is. Dat gebeurt in de volgende teksten:
  • ‘Alpro - Schenkbare yoghurt’,
  • ‘vermeng de yoghurt met muesli of cornflakes en een healthy lunch is ready’,
  •  ‘de yoghurt is mooi romig en tegelijk lekker licht’,
  • ‘Je schenkt de yoghurt simpel en makkelijk uit in een kommetje’,
  •  ‘…zet Alpro nu ook de stap naar het segment schenkbare yoghurt’.
Al deze aanduidingen van Mild & Creamy zijn in strijd met de EG-Verordening alsmede met de definitie van yoghurt in artikel 8 lid 1 van het Warenwetbesluit Zuivel.
Niet onrechtmatig is de slogan ‘als je van yoghurt houdt: probeer Alpro Mild & Creamy’. In die context wordt met yoghurt immers het echte zuivelproduct bedoeld.
2.8. Een aantal keren gebruikt Alpro de aanduiding ‘yoghurt’ in combinatie met het woord ‘variatie’ of een ander woord.
Anders dan Alpro stelt betekent ‘yoghurtvariatie’ niet dat er sprake is van een alternatief voor yoghurt. De aanduiding ‘yoghurtvariatie’ suggereert dat er sprake is van een product op yoghurtbasis, zeker in een advertentie waarin tevens een op vla of yoghurt gelijkende dessertschaal wordt afgebeeld (foto boven), behalve in combinatie met het bijvoeglijk naamwoord ‘plantaardig’.
Het woord ‘yoghurtcategorie’ wekt dezelfde onjuiste suggestie.
Onrechtmatig zijn daarom de slogans
  • ‘Alpro - Yoghurt variatie’,
  • ‘Alpro yoghurtvariaties’,
  • ‘een romige yoghurtvariatie’,
  • ‘een heerlijke yoghurtvariatie’,
  • ‘geniet van de frisse variatie op yoghurt’,
  • ‘de yoghurtvariaties van Alpro’,
  • ‘de snelste groeiers binnen de yoghurtcategorie’.
De slogan ‘Alpro heeft het yoghurtschap veroverd’ is niet onrechtmatig, omdat het woord ‘yoghurtschap’ verwijst naar de vindplaats van het echte zuivelproduct.
2.9. Ten slotte is op de voorzijde van de verpakking van Mild & Creamy het woord ‘yoghurtculturen’ duidelijk zichtbaar. Dat woord verwijst naar de yoghurtculturen die in de ingrediëntenlijst staan genoemd. Voor echte yoghurt zijn specifieke yoghurtculturen nodig om de koemelk te laten verzuren tot het eindproduct.
Ter zitting stelt NZO onweersproken dat de yoghurtculturen in Mild & Creamy niet dezelfde zijn als die nodig is voor het maken van yoghurt en dat de yoghurtculturen in Mild & Creamy ook niet dezelfde werking hebben als de micro-organismen in koemelk.
Met de opvallende vermelding van ‘yoghurtculturen’ op de voorzijde van beide verpakkingen van Mild & Creamy wordt naar het oordeel van de voorzieningenrechter dan ook aangehaakt bij de eigenschappen van dergelijke culturen in echte yoghurt, terwijl de gebruikte culturen niet dezelfde zijn en ook niet dezelfde werking hebben.
 
Naar het oordeel van de voorzieningenrechter is dit daarom een verboden impliciete verwijzing naar (de eigenschappen van) echte yoghurt.
2.10. De in de voorgaande overwegingen geconstateerde strijdigheden met de Europese regelgeving leiden de voorzieningenrechter ertoe om de door NZO gevorderde voorzieningen toe te wijzen, als navolgend zal blijken. Enz.
***

Commentaar
Een gevoelige tik op de neus van Alpro.


1 opmerking:

  1. Het is niet nodig dat Alpro zijn dessert yoghurt noemt. Plantaardig toetje dekt de lading beter. Een woord als vleesvervanger is ook een onding. Wie om principiële redenen vlees en zuivel heeft afgezworen, taalt niet naar vervangende producten. Deze suggereren dat je iets mist als je geen vlees en zuivel gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen