Na 100 jaar luchtvaart gaan we onderzoeken of het luchtruim veiliger gemaakt kan worden.
Iemand die daarvan opkijkt?
Iemand die daarvan opkijkt?
***
De Internationale burgerluchtvaartautoriteit ICAO gaat onderzoeken
hoe informatie over de veiligheid van het luchtverkeer beter kan worden
gedeeld. Dat werd bekendgemaakt na een spoedzitting van de ICAO, een
organisatie van de VN.
Secretaris-generaal Raymond Benjamin zei
dat voor het onderzoek een speciale commissie wordt ingesteld. Daarin
zullen experts van landen en bedrijven zitten.
De commissie moet
uiteindelijk luchtvaartmaatschappijen en nationale veiligheidsdiensten
adviseren over hoe de informatie over de veiligheid het beste kan worden
verzameld en gedeeld.
De maatregelen volgen
op (!) het neerstorten van het vliegtuig van Malaysia Airlines in
Oost-Oekraïne, op 17 juli. Het vliegtuig werd vrijwel zeker geraakt door
een raket, vermoedelijk afgeschoten door pro-Russische rebellen.
De
ramp heeft een discussie losgemaakt over de vraag of het luchtruim
boven het gebied wel open had mogen zijn. Er gold een
minimum-vlieghoogte, maar er was geen sprake van een internationaal
verbod om boven Oost-Oekraïne te vliegen. In de periode voor het
neerstorten van MH17 hadden rebellen verscheidene militaire vliegtuigen
neergeschoten, eveneens op grote hoogte.
KLM, partner van Malaysia
Airlines bij de fatale vlucht MH17, benadrukte na de vliegramp dat het
luchtruim boven het oosten van Oekraïne door de ICAO was goedgekeurd.
Toch waren er andere luchtvaartmaatschappijen die het gebied al enige
tijd meden. KLM-topman Eurlings zei dat hij daarvan niet op de hoogte was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten