dinsdag 29 juli 2014

100 jaar Luchtvaart

Na 100 jaar luchtvaart gaan we onderzoeken of het luchtruim veiliger gemaakt kan worden.
Iemand die daarvan opkijkt?
 ***
De Internationale burgerluchtvaartautoriteit ICAO gaat onderzoeken hoe informatie over de veiligheid van het luchtverkeer beter kan worden gedeeld. Dat werd bekendgemaakt na een spoedzitting van de ICAO, een organisatie van de VN.
Secretaris-generaal Raymond Benjamin zei dat voor het onderzoek een speciale commissie wordt ingesteld. Daarin zullen experts van landen en bedrijven zitten.
De commissie moet uiteindelijk luchtvaartmaatschappijen en nationale veiligheidsdiensten adviseren over hoe de informatie over de veiligheid het beste kan worden verzameld en gedeeld. 

De maatregelen volgen op (!) het neerstorten van het vliegtuig van Malaysia Airlines in Oost-Oekraïne, op 17 juli. Het vliegtuig werd vrijwel zeker geraakt door een raket, vermoedelijk afgeschoten door pro-Russische rebellen. 

De ramp heeft een discussie losgemaakt over de vraag of het luchtruim boven het gebied wel open had mogen zijn. Er gold een minimum-vlieghoogte, maar er was geen sprake van een internationaal verbod om boven Oost-Oekraïne te vliegen. In de periode voor het neerstorten van MH17 hadden rebellen verscheidene militaire vliegtuigen neergeschoten, eveneens op grote hoogte.

KLM, partner van Malaysia Airlines bij de fatale vlucht MH17, benadrukte na de vliegramp dat het luchtruim boven het oosten van Oekraïne door de ICAO was goedgekeurd. 
 Toch waren er andere luchtvaartmaatschappijen die het gebied al enige tijd meden. KLM-topman Eurlings zei dat hij daarvan niet op de hoogte was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten