Is dat erg? De meesten van
ons zijn het paardenmennen toch ook verleerd?
Jawel, zegt Carr, dat is erg. Piloten die te veel op de automatische piloot vliegen, maken eerder brokken als het elektrische hulpje het laat afweten. Kijk bijv. naar de ramp met het toestel van Air France, dat in 2009 in de Atlantische Oceaan stortte. Toen de automatische piloot zichzelf uitschakelde omdat de luchtsnelheidsmeters verkeerde waarden aangaven, deden de piloten alles verkeerd:
Enkele maanden eerder gebeurde er een vergelijkbaar ongeluk tijdens
een lijnvlucht van Continental Connection:
Carr schrijft ook de befaamde noodlanding van een Airbus A320 op
de Hudsonrivier in New York (foto; 2009) volledig toe aan het kalme handelen van piloot Sullenberger.
Zonder de piloten was dit hypermoderne geautomatiseerde toestel neergestort en
waren vermoedelijk alle inzittenden omgekomen. Voor de auteur opnieuw
bewijs dat de automatisering niet deugt.
Echter:
De passagiers hebben het ongeluk
juist overleefd dank zij de automatisering, zo valt te lezen in Fly by Wire: the Geese, the Glide, the Miracle on the Hudson van William Langewiesche. Dit boek over de bijnaramp laat zien dat
besturingsalgoritmen het vleugellamme toestel in balans hielden, zodat het zo
zacht mogelijk op de Hudson kon neerstrijken. Natuurlijk speelde ook het
vakmanschap van de piloten een rol, maar dank zij de ondersteuning van geautomatiseerde
systemen konden zij zich volledig op de landing concentreren.
Dit wordt dan weer tegengesproken door de gezagvoerder
van dat vliegtuig, Sullenberger. Die houdt de eer aan zichzelf en zegt: “the
outcome would have been the same without the automation”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten