vrijdag 28 oktober 2016

Luchtvaart: lekkende brandstoftank

.Een nieuwe fascinerende uitzending van Air Crash Investigation. Een tamelijk recent ongeval met een belangrijk type vliegtuig: in 2007 vloog een Boeing 737 (versie 800) in brand na de landing op Okinawa, Japan. Door snelle evacuatie van alle 165 inzittenden konden persoonlijke ongelukken - net op tijd - worden voorkomen. Het toestel was total loss, kosten 70 miljoen dollar. Eigendom van China Airlines uit Taiwan.  

Hoewel de vlucht- en cockpitgegevens – de zwarte dozen – intact gered konden worden, leverden deze geen uitsluitsel op over de oorzaak. Aldus moesten de resten van het toestel minutieus worden onderzocht, m.n. de rechtervleugel waar de brand was uitgebroken. (Ook de noodlottige brand van de Concorde komt nog even in beeld.) Uiteindelijk kwam men uit bij een lek in de brandstoftank. De kerosine die op de hete motor lekte had de explosie veroorzaakt. Maar daarmee was men er natuurlijk niet. Hoe kon dat lek nu weer ontstaan zijn?! Het grootste deel van de uitzending is aan dit speurwerk gewijd. Het gaat om details die haast niet te beschrijven zijn. Simpel gezegd ging het zo.  

Het toestel was goed onderhouden, maar toch moet daarbij iets misgegaan zijn. De onderhoudsmonteur moest een schroef binnen de vleugel aandraaien waarop hij geen zicht had. Daarbij moet ongemerkt een (vul)ringetje gevallen zijn, en niet opnieuw aangebracht. Het gevolg daarvan was dat een bout kon losraken. En die bout had zich in de brandstoftank geboord, waardoor het lek ontstaan was.
-
Inmiddels heeft Boeing ervoor gezorgd dat op alle machines dit mechanisme verbeterd is. Gevalletje van als het kalf verdronken is.

1 opmerking: