.Een nieuwe fascinerende uitzending van Air Crash
Investigation. Een tamelijk recent ongeval met een belangrijk type
vliegtuig: in 2007 vloog een Boeing 737 (versie 800) in brand na de landing op
Okinawa, Japan. Door snelle evacuatie van alle 165 inzittenden konden
persoonlijke ongelukken - net op tijd - worden voorkomen. Het toestel was total loss,
kosten 70 miljoen dollar. Eigendom van China Airlines uit Taiwan.
Hoewel de vlucht- en cockpitgegevens – de zwarte dozen – intact
gered konden worden, leverden deze geen uitsluitsel op over de oorzaak. Aldus moesten
de resten van het toestel minutieus worden onderzocht, m.n. de rechtervleugel
waar de brand was uitgebroken. (Ook de noodlottige brand van de Concorde komt nog even in beeld.) Uiteindelijk kwam men uit bij een lek in de brandstoftank.
De kerosine die op de hete motor lekte had de explosie veroorzaakt. Maar
daarmee was men er natuurlijk niet. Hoe kon dat lek nu weer ontstaan zijn?! Het
grootste deel van de uitzending is aan dit speurwerk gewijd. Het gaat om
details die haast niet te beschrijven zijn. Simpel gezegd ging het zo.
Het toestel was goed onderhouden, maar toch moet daarbij iets
misgegaan zijn. De onderhoudsmonteur moest een schroef binnen de vleugel aandraaien
waarop hij geen zicht had. Daarbij
moet ongemerkt een (vul)ringetje gevallen zijn, en niet opnieuw aangebracht.
Het gevolg daarvan was dat een bout kon losraken. En die bout had zich in de
brandstoftank geboord, waardoor het lek ontstaan was.
-
-
Inmiddels heeft Boeing ervoor gezorgd dat op alle machines
dit mechanisme verbeterd is. Gevalletje van als het kalf verdronken is.
Een ongeluk zit in een klein ringetje.
BeantwoordenVerwijderen