zondag 20 mei 2012

De lessen van GroenLinks


Was het niet Nico Koffeman die voorspelde dat de Partij voor de Dieren groter zou worden dan GroenLinks? Welnu, het begint er op te lijken: in de peilingen voor de TK-verkiezingen is er nog maar één zetel verschil.

De neergang van GroenLinks moge een les inhouden voor de Partij voor de Dieren: houd je aan je beginselen! Voor de PvdD dus welzijn en rechten van dieren. Er is een tendens binnen de Partij te vervlakken tot ‘groen’ en ‘duurzaam’, en andere vage modekreten.

Uiteraard dient de Partij volwaardig aan het politieke debat te kunnen deelnemen, maar ten allen tijde dient ze haar ideologie – voor de dieren – trouw te blijven en voorop te stellen.

***




Mevrouw Halsema, hoe kan het dat de Dierenpartij met twee zetels in de Kamer zit? Dierenwelzijn had toch úw thema kunnen zijn?
.
‘Ik vind niet dat die zetels bij ons horen. Hun kiezers komen van de SP, van rechts, van niet-stemmers. Economisch uit alle windrichtingen. Daarin zijn wij veel uitgesprokener. Wij hebben ook opvattingen over mensen en niet alleen over dieren. De Dierenpartij is daarnaast veel radicaler en paternalistischer. Die wil een verbod op de vissenkom, terwijl ik denk: gekker moet het niet worden.’

‘Van oudsher ontfermen wij ons over dierenrechten. Voor een verbod op de bio-industrie kun je me wakker maken. Maar zij zetten het bevrijden van dieren op gelijk niveau met het eind aan de slavernij. Dat vind ik decadentie.

Ik ontmoette een kinderarts in Gaza. Hij zei: oh, jullie zijn dat land waar ze een dierenpartij hebben.
IK ZEI JA, DAT KOMT OMDAT WE GEEN ECHTE PROBLEMEN HEBBEN.’

Vindt u een dier minder waard dan een mens?

‘Als je het me eerlijk vraagt? JA . Ik vind mensenrechten... ik weet dat Marianne Thieme ook muggen beschermt eh... sorry, maar ik sla er wel eens een dood. Ja. Ik kan er niets aan doen.’

Voelde u zich schuldig, bij het doodslaan?

‘Nee. Ik baalde ervan dat ie me eerst gestoken had

Geen opmerkingen:

Een reactie posten