zondag 11 augustus 2013

De Moedermarathon (Moskou 2013)

 
Aan hardlopen is niks te zien. Er zullen niet veel mensen zijn die ruim twee uur naar een marathon gaan zitten kijken. Ik heb evenwel een groot deel van het wereldkampioenschap marathon voor vrouwen op tv gezien. Verlevendigd door fraaie beelden, ook uit de lucht, van Moskou, met o.a. het Kremlin en het Rode Plein, de rivier en de bruggen over de Moskwa.
 
Het zijn meestal zwarten die zulke races winnen, maar ditmaal trok een Italiaanse de aandacht. Het opvallendst was dat ze 40 km aan het hoofd van de groep bleef lopen. Dat was een soort zelfmoordtaktiek die je weinig ziet. Meestal wordt de kop afwisselend overgenomen door anderen, om krachten te sparen. Hier gebeurde dat niet. In een hoog tempo bleef Valeria Straneo voorop lopen. Het interessante daaraan was wel dat uiteindelijk niemand haar kon volgen, op een na: de regerend wereldkampioene uit Kenia. Een vrouw met lange benen, die de kleine Straneo in de laatste twee kilometer simpel voorbijliep, en daarmee haar titel prolongeerde. Ik vond het een beetje sneu voor die Italiaanse. Maar het was haar manier om dan toch in ieder geval tweede te worden.

Edna Kiplagat, de Keniaanse, had het anders aangepakt, en duidelijk haar krachten gespaard, door zich lange tijd te verbergen in een groepje meelopers. Zij bleef uiteindelijk als enige over om Straneo bij te houden en uiteindelijk te passeren.
 
Kiplagat en Straneo zijn allebei moeder van twee kinderen. De eerste is 33 en de tweede zelfs 37. Geen sport voor meisjes! 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Wielrennen kennelijk ook niet, als je de wielrenster moet geloven die vandaag in Trouw schrijft dat de meeste collega's van haar lesbisch zijn. Ik bedoel niet dat homoseksuele meisjes geen meisjes zijn, maar dat wielrennen blijkbaar niet als een echte meisjessport wordt beschouwd. Vroeger was wielrennen uitsluitend een sport voor mannen en in de negentiende eeuw werd zo'n beetje alle sport als mannelijk beschouwd. Een gymnastieklerares verweet mij dat ik bij het volleyballen serveerde als een jongen, omdat ik de bal van onderen gooide in plaats van boven. Zo had ik het echter als kleuter van mijn vader geleerd. Een valse klasgenote op de lagere school zei tegen mij dat ik net een jongen was, waaraan ze poeslief toevoegde dat ze daarmee niet bedoelde dat ik sportief was, wat ik ook niet ben. Toen ik 23 was, beweerde een studiegenote dat ik geen echte vrouw was. Mijn latere vriend moest er smakelijk om lachen toen ik hem dat vertelde. Overigens raadde een verkoopster in een tassenwinkel mij aan een vrouwelijker tas te kopen dan ik op het oog had, omdat ik zo'n vrouwelijke uitstraling had. Hetzelfde kreeg ik te horen van een kledingverkoopster die vond dat ik van de twee rokken waaruit ik wilde kiezen de vrouwelijkste moest nemen. Ten slotte: ik keek eens in een volle bus rond en zag dat alle andere vrouwen en meisjes, ook die met een islamitische hoofddoek, een lange broek droegen; ik was de enige vrouw met een rok.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barend stelt dertigers die moeder zijn tegenover jonge meisjes, geen heteroseksuele meisjes of vrouwen tegenover homoseksuele. Degene die voor mij reageerde, lijkt krampachtig haar heteroseksualiteit of vrouwelijkheid te willen bewijzen. Wat dondert het of iemand homo, hetero of bi is? Ik vind trouwens dat men niet naar Rusland moet gaan voor grote sportevenementen, niet alleen wegens de door de overheid bevorderde homohaat, maar ook wegens de xenofobie, die door de overheid oogluikend wordt toegelaten. Het laatste geldt ook voor Griekenland, nota bene de bakermat van de Olympische Spelen. De Olympische Spelen worden toch ook niet in Iran gehouden, waar homo's letterlijk geen leven hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bijzondere aan de race was de taktiek van de Italiaanse. Ze moet geweten hebben dat ze geen kans had tegen de Keniaanse. Kennelijk was ze tevreden met de tweede plaats, overigens heel eervol. Met haar constant hoge tempo schudde ze al haar overige mededingsters van zich af. Wereldkampioenschap!

      Verwijderen
    2. In de turnsport domineren tienermeisjes. Op de marathon zie je die niet. Kennelijk is dat toch een grotere aanslag op het lichaam.

      Verwijderen
  3. Ik ben ook voor een boycot van de Olympische Spelen in Rusland. Verder haat ik sport; ik loop alleen hard als ik de bus moet halen; verder ben ik niet de enige die niet snapt wat volwassen mensen eraan vinden om achter een bal aan te rennen. Gewoon wandelen, fietsen en zwemmen is natuurlijk goed, net als grondgymnastiek. Wedstrijdsport mag van mij worden afgeschaft, want het leidt maar tot chauvinisme, bierzuipen en gewelddadigheid. Balsporten zijn terug te voeren tot de jacht, waar alle zinnige mensen tegen zijn. We leven niet meer in de holentijd, toen we nog achter dieren aan moesten gaan om niet te verhongeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Olivia: iets te negatief m.i. Voor de ontwikkeling van de motoriek van kinderen is balsport belangrijk.
      Daarnaast is sportbeoefening in beginsel gezond.
      Dat geldt natuurlijk niet voor topsport: dat is een en al exces en gekkigheid. (noteringen in 100ste sec.!)

      Verwijderen
  4. Boycot van internationale wedstrijden is praktisch onmogelijk. Er bestaat vrijwel geen land met een fatsoenlijk bewind. Vraag dat maar aan Amnesty International.

    Daarbij is boycot een twijfelachtig wapen. Met elkaar in contact (en gesprek!) blijven biedt op den duur meer perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wereldkampioenschap werd in Moskou gehouden. De Olympische Spelen zullen ook in Rusland worden gehouden. Hoewel ik Poetin niet op één lijn stel met Hitler, wil ik graag in herinnering brengen dat men in 1936 de Olympische Spelen in Naziduitsland hield met het oog op verbroedering. Toen een Afro-Amerikaan harder liep dan een Duitse "ariër", verliet Adolf voortijdig het stadion om de neger niet te hoeven feliciteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag kun je op de website van Trouw voor of tegen een boycot van de Olympische Spelen in Rusland stemmen. Zie "Polderpeil" rechts boven aan de voorpagina van www.trouw.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op de aangegeven plek is nu alleen een witte ruimte te zien, terwijl het Polderpeil nog niet was afgesloten. Er waren ongeveer evenveel stemmen voor als tegen boycot. Ik ben benieuwd of Trouw onder politieke druk de peiling heeft verwijderd en van welke kant die druk precies kwam. Als er sprake is van toegeven aan politieke druk, siert dat deze voormalige verzetskrant niet.

    BeantwoordenVerwijderen