En dan heb je nog
metaalmoeheid. Op een vlucht van Denver naar Chicago brak de fanschijf af van
de achterste motor van een DC-10. De brokstukken beschadigden de hydraulische
leidingen zodanig dat ze alle uitvielen en het vliegtuig daardoor onbestuurbaar
werd. Er zijn drie hydraulische systemen, dus het zou niet mogelijk moeten zijn
dat ze alle drie tegelijk uitvallen. Maar wat fout kan gaan, gaat fout, geldt
ook in de luchtvaart. Deze achterste motor werd afgezet en door het
vermogen van de twee overgebleven motoren te manipuleren, kon een noodlanding
gemaakt worden, zij het met een veel te hoge snelheid. Het vliegtuig knalde op
de landingsbaan, schoot over de kop en vloog in brand. Van de 285 inzittenden konden er toch nog 111 worden gered.
Het zoeken naar de
afgebroken fanschijf in de maisvelden van Iowa duurde drie maanden. Een
beloning van 50.000 dollar was uitgeloofd. Een boer vond hem tijdens het
maaien. Het onderdeel was terechtgekomen op 100 km van de plaats van de
crashlanding.
De fanschijf is gemaakt
van een titaniumlegering. Heel sterk materiaal en toch licht van gewicht. Uit
nauwkeurige inspectie bleek dat zuurstof en stikstof in de legering aanwezig
waren, waardoor het materiaal de inwerkende krachten van start en landing op den
duur niet meer aankon. In de loop van 17 jaar werd het materiaal steeds
brosser. Hoewel deze schijven gecontroleerd worden, was het defect niet
opgemerkt…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten