donderdag 1 augustus 2013

United Airlines Flight 232






En dan heb je nog metaalmoeheid. Op een vlucht van Denver naar Chicago brak de fanschijf af van de achterste motor van een DC-10. De brokstukken beschadigden de hydraulische leidingen zodanig dat ze alle uitvielen en het vliegtuig daardoor onbestuurbaar werd. Er zijn drie hydraulische systemen, dus het zou niet mogelijk moeten zijn dat ze alle drie tegelijk uitvallen. Maar wat fout kan gaan, gaat fout, geldt ook in de luchtvaart. Deze achterste motor werd afgezet en door het vermogen van de twee overgebleven motoren te manipuleren, kon een noodlanding gemaakt worden, zij het met een veel te hoge snelheid. Het vliegtuig knalde op de landingsbaan, schoot over de kop en vloog in brand. Van de 285 inzittenden konden er toch nog 111 worden gered.

Het zoeken naar de afgebroken fanschijf in de maisvelden van Iowa duurde drie maanden. Een beloning van 50.000 dollar was uitgeloofd. Een boer vond hem tijdens het maaien. Het onderdeel was terechtgekomen op 100 km van de plaats van de crashlanding.

De fanschijf is gemaakt van een titaniumlegering. Heel sterk materiaal en toch licht van gewicht. Uit nauwkeurige inspectie bleek dat zuurstof en stikstof in de legering aanwezig waren, waardoor het materiaal de inwerkende krachten van start en landing op den duur niet meer aankon. In de loop van 17 jaar werd het materiaal steeds brosser. Hoewel deze schijven gecontroleerd worden, was het defect niet opgemerkt…


Meer info hier.

Remake hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten