maandag 29 juli 2013

Mekka: vliegramp

 
De oorzaak van de vliegramp in Jeddah, de luchthaven van Mekka, was een te lage bandenspanning. Om geen tijd te verliezen was het oppompen van de banden uitgesteld. * Op de formulieren was door een monteur geknoeid met de juiste cijfers. **
Alvorens te kunnen opstijgen moest de DC 8 vijf km taxiën, in de brandende zon. Daardoor werden de zachte banden ook nog eens gloeiend heet. Aan boord waren meest pelgrims uit Nigeria, op weg naar huis.
Tijdens de start klapten twee banden, de piloten merkten dat niet. Het metaal van de velgen schurend over het beton zorgde voor een vonkenregen. Dat leidde tot brand van de naastliggende banden.
 
Toen het landingsgestel ingetrokken werd, werd het vuur daarmee het vliegtuig binnengehaald. Daar verbrandde het de bedrading, nog gevoed door de vloeistof van hydraulische leidingen. Het vliegtuig werd zo goed als onbestuurbaar. Uiteindelijk brak het vuur door de vloer van de passagiersruimte.
 
Bij terugkeer op het vliegveld explodeerde de machine in  de landing.
261 Personen kwamen om het leven, de grootste ramp in de Canadese luchtvaartgeschiedenis. 
De luchtvaartmaatschappij, Nationair, probeerde de schuld van de crash bij de Saoedische luchthavenautoriteit te leggen, door te beweren dat er een voorwerp op de starbaan gelegen had. Dat was niet het geval.

-------
 
* Banden worden gevuld met stikstof: minder brandbaar.

** Hieraan wordt door inspecteurs verschillende betekenis toegekend; in de praktijk komen overschrijvingen vaker voor, bijv. door vergissingen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten