De
oorzaak van de vliegramp in Jeddah, de luchthaven van Mekka, was een te lage bandenspanning. Om geen tijd te verliezen was het oppompen
van de banden uitgesteld. * Op de formulieren was door een monteur
geknoeid met de juiste cijfers. **
Alvorens
te kunnen opstijgen moest de DC 8 vijf km taxiën, in de brandende zon. Daardoor
werden de zachte banden ook nog eens gloeiend heet. Aan boord waren meest pelgrims uit Nigeria, op weg naar huis.
Tijdens
de start klapten twee banden, de piloten merkten dat niet. Het metaal van de
velgen schurend over het beton zorgde voor een vonkenregen. Dat leidde tot brand van de naastliggende
banden.
Toen het landingsgestel ingetrokken werd, werd het vuur daarmee het vliegtuig
binnengehaald. Daar verbrandde het de bedrading, nog gevoed door de vloeistof
van hydraulische leidingen. Het vliegtuig werd zo goed als onbestuurbaar. Uiteindelijk
brak het vuur door de vloer van de passagiersruimte.
Bij terugkeer op het vliegveld
explodeerde de machine in de landing.
261
Personen kwamen om het leven, de grootste ramp in de Canadese
luchtvaartgeschiedenis.
De
luchtvaartmaatschappij, Nationair, probeerde de schuld van de crash bij de
Saoedische luchthavenautoriteit te leggen, door te beweren dat er een voorwerp
op de starbaan gelegen had. Dat was niet het geval.
-------
* Banden worden gevuld met stikstof: minder brandbaar.
** Hieraan wordt door inspecteurs verschillende betekenis toegekend; in de praktijk komen overschrijvingen vaker voor, bijv. door vergissingen.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten