zaterdag 28 juni 2014

Lof van de veter

.
Buiten het winkelcentrum waar ik boodschappen gedaan had, was een wijkfeest aan de gang. Met een uitgestrekte rij kramen, met speeltoestellen voor kinderen en last not least een heuse zangeres die stond te playbacken op een volume dat tot ver in de omtrek te horen was. Geen prettig toeven; ik besloot de weg naar huis langs de kramen te nemen.

Toen viel mijn oog op een hond. Hij liep snel en onrustig heen en weer. Geen verzorg(st)er te zien. Een kleine hond, mooie beige vacht, met lang haar dat tot over zijn ogen viel. Ik begreep direct wat er aan de hand was, en slaagde erin hem te pakken. Hij had gelukkig een halsband om, maar daaraan geen contactgegevens.  Ik ging met hem op een grasveldje zitten, niemand die aandacht aan ons besteedde. Wat moest ik doen? Zou ik hem optillen en ergens mee naartoe nemen? Maar ik had geen auto en wel een zware boodschappentas bij me.

Toen kreeg ik een ingeving. Ik haalde de lange veter uit mijn schoen en maakte die vast aan zijn halsband. En zo liepen we samen naar de wagen van de EHBO. De man begreep de situatie en was bereid mee te werken. Hij haalde een touw uit de auto om de hond mee aan een paal te binden, uiteraard in het zicht van de menigte. Terwijl we daarmee bezig waren, meldde een vrouw zich met een soortgelijke zwarte hond. Aangelijnd. Onze hond sprong enthousiast tegen haar op, en natuurlijk was ook de vrouw dolblij. Eind goed al goed.

Ik maak dit vaker mee. Eigenlijk zouden mensen zoals ik handboeien moeten dragen,  in een uitvoering om honden mee te geleiden.

1 opmerking: