De Oostenrijkse autocoureur Niki Lauda - driemaal
wereldkampioen - begon na zijn race-carrière een eigen luchtvaartmaatschappij,
met vier vliegtuigen. Zelf was hij zowel directeur als een van de piloten.
In 1991 crashte nabij Bangkok in Thailand een van zijn
Boeings, een 767. Het toestel viel in stukken uit de lucht, terechtkomend in de jungle.
213 Passagiers en tien bemanningsleden kwamen om het leven.
Een explosie kon worden uitgesloten.
Uiteindelijk bleek de straalomkeerder in de motor de
oorzaak. De omkeerder zorgt ervoor dat de motoren sterk afremmen na de landing. Hij was getest en veilig
bevonden: zelfs als de omkeerder per abuis in
de lucht zou aanschakelen, dan nog kon veilig geland worden.
Dat was een misrekening van de Boeing-ontwerpers. De tests waren namelijk (slechts) op
ca. 3 km hoogte uitgevoerd. Maar de omkeerder van Lauda Air schakelde plotseling aan op
ca. 7,5 km hoogte, waar de lucht ijl is en daardoor verlies aan lift fataal kan
zijn. De piloten hadden geen tijd meer voor een correctie. De oorzaak van het
defect was kortsluiting in de leidingen.
Niki Lauda (getekend door een crash met race-auto) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten