zondag 4 januari 2015

Luchtdruk (vliegtuig)

De druk in de cabine van een vliegtuig wordt niet op die van zeeniveau gehouden. Het drukverschil zou dan zo groot worden dat er enorme krachten op de cabinewanden ontstaan, hetgeen weer veel zwaardere vliegtuigconstructies zou vereisen. 
Verder zou het ook een grotere belasting opleveren voor de motoren die de compressoren aandrijven. 

In een modern verkeersvliegtuig komt de cabinedruk op kruishoogte overeen met de atmosferische druk op een hoogte tussen 1.600-2.400 meter. Door de voortdurend wisselende druk op de constructie is een drukcabine eerder onderhevig aan metaalmoeheid.

Bij het wegvallen van de cabinedruk van een vliegtuig op grote hoogte, bijvoorbeeld op 12 km, zal men na reeds 15-20 seconden niet meer normaal kunnen functioneren. Daarom worden vliegtuigen met een drukcabine altijd uitgerust met zuurstofmaskers, die bij drukverlies automatisch uit het plafond komen vallen.

Het systeem dat voor de cabinedruk zorgt, het ECS ('Environmental Control System'), zorgt tevens voor ventilatie en verwarming van de cabine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten