Het is altijd wel bijzonder als gelovigen de hulp van de politie of rechter inroepen, omdat ze onderling slaags geraakt zijn. De vraag is dan wel: wat moet de buitenwereld hiermee?
Met deze vraag werd voor de verandering nu eens de Reclamecodecommissie (RCC) geconfronteerd. In een reclamespotje op tv werd een afbeelding verscheurd van iemand die Jezus moest voorstellen. Motto: ‘Geloven in delen.’ Daar waren sommige mensen boos over en klaagden bij de RCC, die daarmee in een lastig parket terechtkwam.
De RCC is niet opgericht om geloofskwesties op te lossen. Het clubje is
een belangenvereniging van bedrijven, wie een zelfreinigende functie is
toebedeeld. Het is geen rechtspraak en sancties zijn er niet.
Uitspraken van de RCC hebben meer de functie van ‘naming & shaming’,
van het aan de kaak stellen van een misstand in een reclame-uiting. Ze
heeft er de handen vol aan want de drempel om een klacht in te dienen is
laag, en er wordt dan ook druk gebruik van gemaakt, vooral door
consumenten. Reclame nodigt ook daartoe uit: ze zoekt immers altijd
grenzen op, ze wil blijven opvallen.
Welnu, in dit geval was de RCC zo vriendelijk om de klacht ontvankelijk te verklaren, hoewel er geen overduidelijk commercieel belang mee gemoeid was. Vervolgens oordeelde ze dat het verscheuren ‘in strijd met de goede smaak’ was. Ook al opmerkelijk omdat de RCC dit argument vrijwel nooit hanteert: ze vindt het te subjectief. Een mooi handvat om buiten de kern van de zaak te blijven, t.w. al of niet ‘heiligschennis’.
‘Kerk in Actie’, de reclamemaker, had aan deze uitspraak uiteraard helemaal geen behoefte: het was haar inmiddels allang duidelijk geworden dat ze haar doel voorbij geschoten was.
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=187932&acCode
https://www.youtube.com/watch?v=dYKIkUnErxI
Welnu, in dit geval was de RCC zo vriendelijk om de klacht ontvankelijk te verklaren, hoewel er geen overduidelijk commercieel belang mee gemoeid was. Vervolgens oordeelde ze dat het verscheuren ‘in strijd met de goede smaak’ was. Ook al opmerkelijk omdat de RCC dit argument vrijwel nooit hanteert: ze vindt het te subjectief. Een mooi handvat om buiten de kern van de zaak te blijven, t.w. al of niet ‘heiligschennis’.
‘Kerk in Actie’, de reclamemaker, had aan deze uitspraak uiteraard helemaal geen behoefte: het was haar inmiddels allang duidelijk geworden dat ze haar doel voorbij geschoten was.
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=187932&acCode
https://www.youtube.com/watch?v=dYKIkUnErxI