donderdag 28 januari 2021

DAG HAMMERSKJÖLD

Dag Hammerskjöld (1905-1961) was een Zweedse secretaris-generaal van de VN. Hij kwam om het leven bij een vliegtuigongeluk in Congo. Het was een geheime missie en zijn dood leidde tot veel speculaties over de oorzaak ervan. Is het vliegtuig neergeschoten? De Amerikaanse Geheime Dienst (NSA) zou aanwijzingen daarvoor hebben maar geeft die niet vrij. Nog altijd niet.

De meest aangehangen verklaring is dat de piloten vermoeid waren, en blij waren, rond middernacht, de landingsbaan in zicht te hebben. Ze zijn te snel gedaald. Op hun routekaart ontbrak ook nog de locatie van een bergtop.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_Hammarskj%C3%B6ld

zaterdag 23 januari 2021

AVONDKLOK (1)


De avondklok van negen uur brengt een oud amusementsprogramma in herinnering, en wel:

‘Negen heit de klok'. (de klok heit negen). Uitgezonden op de radio tussen 1948 en 1954.

De titel van het programma is bedacht door Jan de Cler en Alexander Pola. 

Het is verleidelijk te denken dat 'heit' komt van heien, in de betekenis van slaan. Maar dat is niet zo.

In de volkstaal is het een vorm van 'heeft'

(Info van prof. Nicoline van der Sijs)

vrijdag 15 januari 2021

PANNE

Pan-pan is het in de radiotelefonie (met name de scheepvaart en de luchtvaart) gebruikelijke signaal voor spoedoproepen maar niet voor ernstig en onmiddellijk gevaar, zoals levensbedreigende gevallen. 

De term is een verbastering van het Franse panne (=pech).

"Mayday" dat komt van “venez m'aider”, (“kom mij helpen”) is een signaal voor levensbedreigende gevallen, ernstig of onmiddellijk gevaar.

vrijdag 8 januari 2021

WAARSCHUWINGS-SYSTEEM

Piloot zet het waarschuwingssysteem uit en vliegt tegen een berg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trigana_Air_Flight_267


HOOR, DE BJERRE !

Braag grovend met alle gebrieuwen


verjoeten de elings het jat,


net iver de dwalingse gat,


grit over en onder het snieuwen.


o, wat hat, wat hut en wat huwen!


Ik pat mij in uterig klin.


Zou ’t ooit nog gaan zuien of zuwen,


ofmoetikerooknogbijin?



Carel C. Scheefhals

dinsdag 5 januari 2021

DE PILOOT HEEFT HET GEDAAN

De luchtvaart ontstond aan het begin van de vorige eeuw. Er gebeurden heel veel grote ongelukken, maar in de loop van de eeuw verminderde dat belangrijk. Vliegen werd steeds veiliger.

Wie echter verwacht zou hebben dat crashes in onze tijd, de 21ste eeuw, zelden of nooit meer zouden voorkomen, die wordt teleurgesteld. Het is een wereldwijde activiteit en veel onttrekt zich aan onze waarneming. Dat komt ook omdat ongelukken vaak gebeuren op binnenlandse vluchten en die hebben we in Nederland niet.

Het vervelendste is misschien wel dat veel crashes te wijten zijn aan pilot error: fouten van de piloten. Er zitten er twee in de cockpit, er is deels dubbele besturing, maar dat voorkomt geen ongelukken.

Opvallende uitzondering waren de recente crashes met de Boeing 737 Max ten gevolge van constructiefouten.

Er zijn allerhande soorten van pilot error. De belangrijkste is haast. Er gaat weinig op tijd in de luchtvaart, en de piloot levert zijn passagiers toch graag op tijd en op de afgesproken bestemming af, en h(z)ij is zelf ook graag op tijd thuis. De baas wil dat h(z)ij zo min mogelijk brandstof verbruikt. De baas wil zo min mogelijk personeel, waardoor de piloten meer vliegen dan wenselijk en oververmoeidheid ontstaat. Dan is er de kwestie van het onvoldoende getraind zijn voor noodsituaties, zoals in slecht weer. Of het slordig, routineus uitvoeren van de voorgeschreven procedures, in plaats van ze nauwkeurig op te volgen. Zelfoverschatting.

Een oud probleem is ijsafzetting, met name op de vleugels. Dat is van alle tijden. Je zou denken: dat hebben we nu toch wel onder controle. Helemaal in vliegtuigen van Zweedse makelij, zoals de Saab. Er is ontijzing voor vertrek op de luchthaven, en de Saab heeft ook een ontijzingssysteem voor gebruik tijdens de vlucht. Wat kan er nog misgaan?

Op 18 mei 2011 iets na acht uur in de avond, vertrekt een Saab turboprop voor een late, binnenlandse vlucht van midden-Argentinië naar de kust, 1100 km zuidelijker. Een bekende route die tweemaal per week uitgevoerd wordt. Aan boord 22 inzittenden: 19 passagiers, 3 crew. Het is winter en de piloten moeten rekening houden met ijsafzetting. Die ijsafzetting blijkt veel sterker dan verwacht. Het ontijzingssysteem wordt aangezet maar dat helpt onvoldoende. De gezagvoerder krijgt toestemming van de verkeersleiding te dalen naar een lager niveau, in de hoop dat het daar minder koud is.  Die hoop blijkt ijdel. De ijsafzetting op de vleugels neemt toe, waardoor het vliegtuig lift verliest. Dan proberen de piloten boven het ijsgebied uit te komen, maar ook dat lukt niet. Paniek slaat toe. Het vliegtuig raakt overtrokken en in plaats van dat de piloten de neus omlaag duwen om snelheid te winnen, proberen ze de neus omhoog te trekken waardoor een crash onvermijdelijk is. Geen overlevenden.

Het blijkt dat de - toch ervaren! - piloten onvoldoende getraind waren om een dergelijke situatie aan te kunnen.

Ongelukken worden nauwkeurig geregistreerd in de Nederlandse database van Aviation Safety Network: https://aviation-safety.net/database/

Neem een kijkje (schrik niet!). Je vindt bovenstaande crash daar ook uitvoerig geanalyseerd (op datum).


 

zaterdag 2 januari 2021

CANADA SCHRAPT MELK

De Canadese overheid maakt al sinds jaar en dag de 'Food Guide', welke met de 'Schijf van Vijf' te vergelijken is. 

Voor het eerst in de geschiedenis van deze voedingsgids wordt zuivel slechts nauwelijks genoemd in de richtlijnen voor een gezond dieet.

https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881138/canada-schrapt-melk-uit-schijf-van-vijf