zaterdag 24 maart 2012

Appelstraat

Ronaid Plasterk stelt geregeld dat hij, dank ­zij de sociaal-democratie, zijn Haag­se 'portiekverleden' heeft kun­nen ontgroeien. In zijn jonge jaren woonde hij echter in de Vruchtenbuurt, de wijk die in de jaren vijftig en zestig het domein was van ambtenaren, bankmede­werkers en andere middeninko­mens.
Dat hij geworden is wie hij is, dankt hij wellicht vooral aan zijn ou­ders die hem gedegen onderwijs lie­ten volgen aan het Sint-Janscollege, een patersschool. En naar ik aanneem nog veel meer aan zijn intelligentie.
Er waren veel Haagse portiekwoningen, maar die van Plasterk lag zeker niet in een wijk waar de PvdA zijn wortels had!

Rien Hazebroek

***
Commentaar
1. Mijn wiegje stond in de Appelstraat.
Ik herinner me er niets van.

2. De familienaam Hazebroek komt in heel Nederland voor maar toch het meest in Den Haag!

5 opmerkingen:

  1. Mijn oudoom, die havenmeester was geweest, woonde ook in de Haagse Vruchtenbuurt. Hij ging daar geregeld op de thee bij de vrouw van een staatssecretaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haagsche Hennie17 maart, 2012 18:23

    Dronk-ie alleen maar thee, daar in de hotevolee?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Johannes Jacobus (Han) Voskuil, schrijver van Het Bureau, werd geboren in Den Haag in 1926. De familie woonde op een portiek in de Ananasstraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Haagsche Hennie: er werden daar 's middags een stuk of zes mensen uitgenodigd; mijn oudoom was toen al boven de zeventig.
    @ Barend: omdat het al zo lang geleden is, twijfel ik er nu aan of mijn oudoom in de Ananasstraat woonde of in de Tomatenstraat. Ik zal het aan familie vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn oudoom blijkt in de Ananasstraat te hebben gewoond. Ik ben er vroeger vaak geweest, maar dat is werkelijk al heel lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen