zaterdag 14 december 2013

Oververmoeidheid (luchtvaart)


De meeste binnenlandse vluchten in de VS worden uitgevoerd door kleine, regionale maatschappijen. Zij betalen slecht en het personeel moet veel uren maken. Met vliegtuigen van deze maatschappijen gebeuren de meeste ongelukken.

In de avond van 12 februari 2009 vertrok een toestel van Newark (New Jersey) naar Buffalo Niagara International Airport, een vlucht van 53 minuten. De vertraging, twee uur, had langer geduurd. Bij de nadering van het vliegveld van Buffalo constateerden de vliegers aanzienlijke ijsafzetting op de vleugels. Plotseling begon de stuurknuppel te schudden, een waarschuwing voor overtrek. De vliegers raakten in paniek en maakten elementaire fouten. De belangrijkste daarvan was het inschakelen van de flaps door de co-piloot, vrouw van 24 jaar, waardoor het vliegtuig sneller kan dalen, zonder snelheid te verliezen. Echter: bij dreigende overtrek moet juist meer snelheid gemaakt worden, en de neus naar omlaag gericht. Ook de captain (47) reageerde niet volgens de standaardprocedure.
Bij de crash kwamen alle 49 inzittenden (44 passagiers, 4 bemanningsleden en 1 meevliegende piloot) van het vliegtuig om, alsmede één persoon op de grond

De vraag was hoe het mogelijk was dat vliegers zo’n elementaire fout konden maken.
Er werden twee verklaringen gegeven. De eerste was dat op de cockpit voicerecorder een particuliere conversatie gevolgd kon worden die op een cruciaal moment zoals de landing niet geoorloofd was. Tijdens de landing is het vliegers verboden over andere zaken te praten.

De tweede was dat de vliegers oververmoeid moeten zijn geweest. Ze hadden in de dagen voor de vlucht heel weinig slaap gehad. De tweede piloot had zelfs uit Seattle moeten komen! Terwijl de captain een lange rit van zijn huis met de auto naar het vliegveld van Newark had moeten maken. Geld om voorafgaand aan de vlucht een hotelovernachting te boeken hadden ze niet kunnen missen.

http://www.youtube.com/watch?v=sLMPFJQTmZs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten