De meeste binnenlandse vluchten in de VS worden uitgevoerd
door kleine, regionale maatschappijen. Zij betalen slecht en het personeel moet
veel uren maken. Met vliegtuigen van deze maatschappijen gebeuren de meeste
ongelukken.
In de avond van 12 februari 2009 vertrok een toestel van
Newark (New Jersey) naar Buffalo Niagara International Airport, een vlucht van
53 minuten. De vertraging, twee uur, had langer geduurd. Bij de nadering van
het vliegveld van Buffalo constateerden de vliegers aanzienlijke ijsafzetting
op de vleugels. Plotseling begon de stuurknuppel te schudden, een waarschuwing
voor overtrek. De vliegers raakten in paniek en maakten elementaire fouten. De belangrijkste daarvan was het inschakelen
van de flaps door de co-piloot, vrouw van 24 jaar, waardoor het vliegtuig
sneller kan dalen, zonder snelheid te verliezen. Echter: bij dreigende overtrek
moet juist meer snelheid gemaakt worden, en de neus naar omlaag gericht. Ook de
captain (47) reageerde niet volgens de standaardprocedure.
Bij de crash kwamen alle 49 inzittenden (44 passagiers, 4
bemanningsleden en 1 meevliegende piloot) van het vliegtuig om, alsmede één
persoon op de grond
De vraag was hoe het mogelijk was dat vliegers zo’n
elementaire fout konden maken.
Er werden twee verklaringen gegeven. De eerste was dat op de
cockpit voicerecorder een particuliere conversatie gevolgd kon worden die op
een cruciaal moment zoals de landing niet geoorloofd was. Tijdens de landing is
het vliegers verboden over andere zaken te praten.
De tweede was dat de vliegers oververmoeid moeten zijn geweest.
Ze hadden in de dagen voor de vlucht heel weinig slaap gehad. De tweede piloot
had zelfs uit Seattle moeten komen! Terwijl de captain een lange rit van zijn
huis met de auto naar het vliegveld van Newark had moeten maken. Geld om
voorafgaand aan de vlucht een hotelovernachting te boeken hadden ze niet kunnen
missen.
http://www.youtube.com/watch?v=sLMPFJQTmZs
http://www.youtube.com/watch?v=sLMPFJQTmZs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten