Het ongeluk met de PH-TBW
Donderdag 14 november 1946
Op het vliegveld Croydon (Londen) staat om 16.15 uur het vertrek gepland van de KLM Douglas DC-3 PH-TBW van Croydon voor de lijnvlucht naar Schiphol. Volgens schema zal het vliegtuig daar om 18.50 uur landen. Het vliegtuig is echter wat laat en arriveert rond 19.35 uur boven Schiphol. Er is op dat moment druk vliegverkeer en gezagvoerder Moreton krijgt niet direct toestemming om te landen.
Het weer is slecht; er hangt laaghangende bewolking en er zijn buien;
het horizontale zicht is echter goed.
De toestemming om te landen
komt uiteindelijk voor de z.g. "mistbaan", die
bijzondere voorzieningen heeft om met slecht zicht te landen. Deze baan staat
thans bekend als de Schiphol-Oostbaan.
Het lukt Moreton echter
enkele malen niet om het toestel goed op te lijnen met de landingsbaan. Ook bij
een derde poging lukt het niet om het vliegtuig goed recht voor de baan te
krijgen. Hij probeert op het laatste moment met een forse koerscorrectie toch
nog goed uit te komen maar de snelheid is al gevaarlijk laag geworden. Hierdoor
glijdt het vliegtuig af, raakt met een vleugel de grond en stort neer in de
uiterste Zuidwesthoek van het luchthaventerrein.. Ooggetuigen zien een felle, 20 meter hoge
steekvlam. Daarna brandt het vliegtuig in enkele minuten vrijwel volledig uit.
Als de hulporganisaties arriveren blijken de brokstukken van het vliegtuig over
een grote afstand verspreid te liggen. Geen van de 26 inzittenden overleeft het
ongeluk.
Door de weersomstandigheden zou de landing met behulp
van de instrumenten plaatsvinden. Voortdurend werd door de toren de positie van
het toestel gepeild en doorgeseind. Vlak voor de laatste landingspoging werd de
laatste peiling doorgegeven en door de boordtelegrafist met het T.U. (Thank
You) sein bevestigd, waarop de toren het sluitingsteken gaf.
Verondersteld wordt dat Moreton op dat moment
grondzicht had en dus eindelijk kon landen. Vlak daarop zag de verkeersleider
echter een enorme vuurbal waar de TBW was neergestort.
Op 2 juni 1947 rapporteert de Raad voor de
Luchtvaart haar bevindingen uit het onderzoek naar dit ongeval. Zij concludeert
dat van een technische oorzaak hoegenaamd niets is gebleken, en dat dus sprake
moet zijn geweest van een vliegersfout, t.w. het beschrijven van een scherpe
bocht bij een te lage snelheid.
"De DC-3 leent zich
ook in zekere mate tot dit soort fouten". Er is nl. geen
waarschuwingssignaal bij een te lage snelheid.
Uit het feit dat Moreton
"tot driemaal toe over het vliegveld heeft gevlogen, zonder te dalen naar
een zodanige hoogte dat grondzicht kon worden verkregen en zonder de juiste
koers te houden", leidt de Raad af dat het hem (Moreton) heeft ontbroken
aan voldoende zelfvertrouwen en routine om de Dakota onder de bestaande
weersomstandigheden op correcte wijze te landen. De Raad ontkomt niet aan de
indruk dat Moreton onvoldoende bekend was met de gevaarlijke vliegeigenschappen
van de DC-3.
Hij vertrouwt er voorts op
dat de KLM in het vervolg slechts vliegers inzet van wie overtuigend vaststaat
dat zij zowel met het vliegtuig op de betreffende route onder moeilijke
weersomstandigheden, als met de bijzondere eigenschappen van het vliegtuig
volkomen vertrouwd zijn.
Herman de Man (pseudoniem voor Salomon
Herman Hamburger), geboren in Woerden op 11 juli 1898, was een zeer bekende
schrijver die vele romans op zijn naam had staan. Zijn bekendste boek was de
roman "Het wassende water".
Hij kwam om het leven bij deze mislukte landing op Schiphol.
Hij kwam om het leven bij deze mislukte landing op Schiphol.
Op
het moment van de vliegramp was hij hoofd van de CuraƧaosche radio-omroep. Het
pseudoniem Herman de Man is later ook zijn echte naam geworden. Herman de Man
had een ongelukkig leven. Zijn vrouw en vier van zijn kinderen werden in 1942
door de Duitsers opgepakt en in Auschwitz omgebracht. Na de oorlog was zijn
leven door alle ellende totaal ontwricht en heeft hij niets meer kunnen
schrijven.
Bron: http://www.aviacrash.nl/paginas/ph-tbw.htm
Bron: http://www.aviacrash.nl/paginas/ph-tbw.htm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten