Voorafgaand aan het neerstorten van een watervliegtuig (foto) dat
de verbinding onderhield tussen Miami (Florida) en de Bahama’s ging alles mis, -
meer dan je je kunt voorstellen.
Het was slecht onderhouden, overal roest – watervliegtuig! – en lekken en scheuren
in de vleugel, wat leidde tot het afbreken ervan van de romp, zestig seconden
na de start. Alle 20 inzittenden kwamen om in zee.
Het betrof een antiek type vliegtuig, 60 jaar oud, van een
kleine privémaatschappij die goed bekend stond. Maar behalve slecht onderhouden was het ook vrijgesteld van de
strengste voorschriften die gelden in de burgerluchtvaart.
Een FAA-inspecteur
kneep een oogje dicht, ten aanzien van de staat van het onderhoud.
Dit gebeurde niet ergens in de vorige eeuw, maar in…….2005.
PS. Metaalmoeheid ontstaat door de op- en neergaande
krachten die op de vleugels van een vliegtuig werken ten tijde van start en
landing.
Vergelijk het met een paperclip die je op en neer buigt.
Uiteindelijk breekt hij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten