dinsdag 17 december 2019

BOEING 747


Een Boeing-747 met 404 mensen aan boord, raakt tijdens de vlucht onbestuurbaar. Het is op weg naar Alaska en op miraculeuze wijze slagen de piloten erin het toestel in Anchorage heelhuids aan de grond te zetten. Er zijn geen slachtoffers. We schrijven 2002.

De oorzaak is een defect (onder)roer. Zonder werkend bovenroer zou het vliegtuig neergestort zijn.

Het uitvoerige, gedetailleerde onderzoek naar de oorzaak van het defect levert niets op. Ook nieuw onderzoek niet, vier jaar later uitgevoerd nadat een 747 van Air France een vergelijkbaar mankement treft. In ieder geval is het geen metaalmoeheid, zoals verondersteld zou kunnen worden na 30.000 vlieguren.

Het is onbevredigend maar de fabrikant heeft om zo te zeggen ‘de band geplakt’. Er zijn stoppers, blokjes, in het mechaniek aangebracht die moeten voorkomen dat het richtingsroer opnieuw te ver kan uitslaan en vast komt te zitten. Moeilijk te geloven. Wikipedia houdt het (daarom?), anders dan de documentaire van Air Crash Investigation, tòch op metaalmoeheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten