zaterdag 7 december 2019

WC-DEUR


Ik vond het in het begin heel apart en oncomfortabel. Nu ben ik er aan gewend. Het blijft prettiger om je echt even af te kunnen zonderen.
De directeur van ons bedrijf  (in de VS) had diezelfde gedachte en had zelfs beloofd dat hij er voor zou zorgen dat we betere "stalletjes" zouden krijgen.
Een paar maanden later draaide hij zijn beslissing terug en kwam met de volgende redenen:
  • Het is sneller en beter schoon te maken. Ze hebben hier meestal een tegelvloer met in het midden een putje. Ze maken de WC's hier vaak wel 2–3x per dag schoon ( ja, niet iedereen maar de meeste bedrijven wel). Niet alleen de WC's zelf maar ook de vloer. Daarom hebben ze ook vaak WC's die aan de muur vast zitten ipv aan de vloer. Dan is de hele vloer vrij.
  •  
  • Mensen met een rolstoel hebben vaak moeite om rond te draaien. Als de muren en deuren hoog genoeg van de grond zijn kunnen de voet steunen van de rolstoel onder de deur door om met manoeuvreren makkelijker te maken. Zonder dat zouden de WC's groter moeten zijn om invaliden te accommoderen.
  •  
  • Het is goedkoper en makkelijker aan te passen indien nodig. Dat wordt niet alleen met de WC's zo gedaan, ook met andere dingen. Bedrijfskantoren zijn vaak grote open ruimtes die worden opgedeeld in "cubicals" , hokjes van modulaire en herbruikbare bouwdelen. Zo wordt het naar gelang de behoeften ingedeeld en gepartitioneerd. Ook "echte" of echt lijkende muren worden vaak van herbruikbaar aluminium onderdelen gemaakt. Alleen het gipsplaat wordt dan gebroken en vervangen als de muur ergens anders moet (wat niet zoveel kost). Als je allemaal stenen muren en hokken bouwt dan zit je er erg aan vast.
  •  
  • De meeste gebouwen hebben hier hete-luchtverwarming en air conditioning. De hete/koude lucht gaat dan door grote buizen in het plafond naar elke ruimte toe, en stroomt onder de deuren door weer terug. Sommige gebouwen hebben aparte buizen om de lucht weer terug te laten stromen , maar als dat niet geïnstalleerd is dan moeten er roosters of grote naden onder de deur zodat de lucht weer terug kan stromen/circuleren. Alleen de buitendeuren worden dan goed sluitend gemaakt.
  •  
  • Het is ook wel makkelijk om aan de schoenen / schaduw te kunnen zien welke WC's bezet zijn. Mocht er iemand onwel worden (hoe vaak dat gebeurt weet ik niet) of een deur niet open willen, dan kan je er altijd in of uit komen. Het is me wel eens overkomen in Nederland dat het slot van een WC-deur defect was en ik heb een heel tijdje moeten prutsen om er uit te komen, niet prettig…
Ja al die dingen komen op kostenbesparing neer. Nouja ik zie niet wat daar mis mee is.
Die "gluurkieren" waren voor mij in het begin ook wat oncomfortabel. Erger nog is dat de muurtjes ook niet zo hoog zijn dus lange mensen die kijken er zo overheen. Na een tijdje wen je eraan.
Ik vind het opmerkelijk dat ik vaak van Nederlanders hoor dat Amerikanen zo preuts zijn , maar het blijkt wel dat het maar net is wat je gewend bent. Er zijn dingen die in Nederland heel normaal zijn waar mensen hier over vallen en omgekeerd is dat ook zo.

1 opmerking:

  1. Ik had al een reactie geplaatst, maar die is verdwenen. Nog eens. Als de wc van boven open is, is dat vervelend. Toen ik 23 was, maakte ik in een jeugdherberg in Frankrijk mee dat jonge Canadezen zich aan hun wc ophesen en bij mij naar binnen keken.

    BeantwoordenVerwijderen