We beseffen
volgens de RVD allemaal dat de koning op
buitenlandse handels-missies gouden megacontracten binnenhaalt. Hij doet deuren
opengaan die anders gesloten zouden blijven.
In het
buitenland gaan ze meteen plat zodra Willem-Alexander zijn entree maakt en als
Máxima haar glimlach toont, verdwijnt iedere gedacht aan winst achter de
horizon. Normaal hebben juristen een jaar nodig om waterdichte contracten op te
stellen, maar door de magie van het koningspaar is dat in een dagje gepiept.
Alle juridische obstakels en fiscale hindernissen verdwijnen als sneeuw voor de
Oranjezon. Lachje, contract tekenen en
Nederland heeft weer miljardenorders en extra werkgelegenheid.
Dat het
echtpaar deuren kan openen die anders gesloten blijven is waar. Een eerlijk
zakenman komt Saoedi-Arabië, Brunei of andere schurkenstaten niet binnen. Het
zijn landen met een monarch die qua opvattingen in de duistere Middeleeuwen is
blijven steken. Onze monarchie is een instituut dat zijn wortels heeft in
diezelfde duistere Middeleeuwen en is daarom altijd welkom. Ons koningspaar is
dik bevriend met de Saudische kroonprins Mohammed Bin Salman die vorig jaar
opdracht gaf de dissidente journalist Kashoggi af te slachten. Daaraan dankt
hij zijn bijnaam ‘de Slager’. Van fijne vrienden moeten we het hebben, zag je
Máxima – voor een foto poserend met de Slager - stralend lachend denken.
Máxima is vaak
op reis voor de Verenigde Naties als ambassadrice voor ‘inclusieve
financiering’. Dat is zo vaag dat je het aan niemand kunt uitleggen, wat
vermoedelijk de reden is dat je er verder weinig over hoort of leest. Het moet
iets te maken hebben met geld en arme mensen die recht hebben op een eigen
bankrekening. De VN dacht daarom meteen aan Máxima. Ze heeft verstand van geld
en bovendien leert ze haar dochters zuinig met geld omgaan. Ze krijgen een
luttel bedrag per week omdat ze het belang van geld moet leren kennen. Dat zal
bij kroonprinses Amalia niet werken want zodra ze achttien wordt (in 2021),
krijgt ze prompt anderhalf miljoen euro per jaar. Weg opvoeding.
Máxima
krijgt 150.000 euro per jaar als VN-ambassadrice. Niet van de VN, maar van de
Nederlandse regering. Daarvan gaat ze zo’n tien keer per jaar op reis. Dat is
15.000 euro per trip. Behalve die anderhalve ton krijgt ze van de staat
1.020.000 als inkomen en onkostenvergoeding.
Geen wonder
dat het koningspaar een (duurzaam!) vliegtuig wilde. Alleen daarmee kan het
alle zegeningen die het voor Nederland bewerkstelligt realiseren.
Dat het
nieuwe vliegtuig brandstofzuinig is en verder zo groen dat zelfs Greta Thunberg
er best in zou willen vliegen, zonder last van haar geweten te krijgen, spreekt
voor zich.
Sinds
afgelopen zomer heeft het echtpaar de beschikking over een Boeing 737 waarvoor
Willem-Alexander
al een vliegbrevet had. Maar dat had vanzelfsprekend niets met de aankoop te
maken. Met de uitstekende (en miljoenen goedkopere) alternatieven was echt van
alles mis. Vliegend brandhout was het. W.A. wilde niet eens gezien worden met
een brevet voor die rot kisten. Een eis was dat het toestel non-stop naar de
overzeese gebiedsdelen kon vliegen. Dat kon de oude KBX niet en dat was gewoon
te gek voor woorden. Het toestel staat
geregistreerd als PH-GOV. Het oude toestel heette PH-KBX naar koningin Beatrix.
‘GOV’ staat voor regering, wat zakelijker overkomt dan PH-KWA.
De koning
heeft wel absolute voorrang als hij wil vliegen. Máxima iets minder, maar in de
praktijk legt niemand haar een strobreed in de weg als ze een paar leuke
schoentjes in Milaan wil scoren.
Bij de perspresentatie van de PH-GOV was alles groen, zakelijk en efficiënt wat de klok sloeg. Het toestel was véél zuiniger dan zijn voorganger. Logisch. Dat ding was twintig jaar oud en de techniek staat niet stil.
De
oorspronkelijke 100 zitplaatsen zijn teruggebracht naar 24. Dat moest omdat er
aan boord kei- en keihard wordt gewerkt. Dan moet je wel de ruimte hebben. Er
is satellietverbinding, Wifi en de gebruikte materialen zijn op hun gewicht
geselecteerd, want iedere kilo méér kost extra geld aan brandstof. Daarvan is
het koningspaar tot in hun tenen doordrongen. Maar die tenen (plus de rest)
moeten na dat keiharde werken wel even onder de douche. Dat was een complex
probleem waarover ook Willem-Alexander (ex-watermanagement!) zijn hoofd heeft
gebroken.
Dankzij veel
technisch vernuft is het toch gelukt en kan de koning rechtop, in zijn volle
lengte, onder de douche. Het toilet is zo groot dat er moeiteloos zes stoelen
economy class in zouden passen, maar juist daardoor een wonder van efficiëntie
en duurzaamheid. Kortom: we kunnen nieuwe miljardenorders – gegarandeerd
klimaatneutraal – met vertrouwen tegemoet zien.
Gerard Aalders
dank ! zie ook https://www.facebook.com/groups/Modernisering.Koningshuis.Ja
BeantwoordenVerwijderen