donderdag 5 april 2012

Kerststal

In het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit in Amsterdam is een bijzondere en bijzonder mooie foto-expositie te zien van rituelen uit allerlei hele en halve religies. De foto’s zijn op posterformaat, en in kleur, en geven een aardig beeld van de verscheidenheid waarin de mens zich kan verhouden tot het Opperwezen. Het zijn niet alleen beelden uit de bekende wereldgodsdiensten, maar ik zag ook een foto van een Leger des Heils-inwijding, en van een Vrijmetselaarsvoorzitter die vanaf het spreekgestoelte een degen voor zich uit hield.

Wat mij het meest opviel was het gedoe met de handen. Die handen zijn gevouwen, de vingers al of niet gekruist, ze zijn uitgespreid, naar alle kanten, opzij, omhoog, ze liggen op hoofden, en ga zo maar door.

Verder werd mijn aandacht getrokken door een Molukse levende kerststal. Tenminste: dat dacht ik even, op het eerste gezicht. Goddank geen dieren.

Tenslotte maakte ik een foto van twee nonnen, de handen innig ineen verstrengeld. Maakt op mij een erotische indruk. Maar ik zal het wel mis hebben. En ze zijn volwassen, so what.

De expo is te zien tot 18 april a.s., het bijbehorende fotoboek kost € 34,50.

In de boekhandel kocht ik daarna voor € 4,95 een pocket van de filosoof Bert Keizer, getiteld Waar blijft de ziel? Dat komt dichter bij mijn eigen ‘religie’.

4 opmerkingen:

  1. Die nonnen houden samen een voorwerp vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onjuist.
      De novice legt de gelofte af in h a n d e n van de abdis.

      Verwijderen
  2. Piet van Vliet07 april, 2012 14:38

    Barend, je suggereerde in elk geval wat anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht dat het Pasen was.

    BeantwoordenVerwijderen