zaterdag 14 april 2012

Op mijn ouderdom

    Indien ik nog geruime tijd leef, word ik een oud man.
        De wanhoop is nog groter geworden,
        maar veelvuldiger dan ooit
        word ik aangezocht inleidingen, lezingen, hallo,
        voordrachten uit eigen werk
        te komen houden voor inrichtingen van onderwijs.
.
        Om mijn geitestrot hangt de te wijde boord
        van het smetteloze overhemd,
        waarop de das met streepjes.
        Mijn gelaat is een varkenslederen masker.

        Soms, als de samenkomst, wegens fraai weder,
        in de tuin van de campus wordt gehouden,
        ben ik de enige die het koud krijgt
        en huivert in zijn boers nieuw, duur donkerblauw
        en aangemeten pak:
        het vuur in mij brandt nog maar laag.

        Een meisje schrijft alles op, en als ik zeg:
         ‘Die en die, die vind ik wel een groot dichter,’
        dan schrijft ze neer, in groot en leesbaar schrift:
         ‘Die en die is een groot dichter’.

        Als ik mijn eigen door de Dood naar mij teruggevoerde stem hoor,
        wil ik schreeuwen dat het geen zin heeft nu allen dood zijn,
        en dat ik naar huis wil.
        Maar wie begrijpt dat.
.
        Plotseling staat de wind stil, en is er schaduw over alles,
        en hijg ik van angst, maar voor wie of wat dan toch,
        in Godsnaam?


        Gerard Reve

2 opmerkingen:

  1. Haagsche Hennie16 april, 2012 17:30

    Zullen we dit ook maar weer muzikaal omlijsten??
    http://www.youtube.com/watch?v=QWRabtzbgSY
    Adèle Bloemendaal
    De vleselijke woning

    Als de balken gaan verzakken
    Het behang dat bladdert af
    Als de deurscharnieren piepen
    Zwijgt de huisbaas als het graf
    Last van tocht, last van lekkage
    In de woning die hij gaf
    De huisbaas denkt niet aan herstellen
    Ook al peiger je het af

    Want een mens woont in zijn lichaam
    Maar hij heeft het maar te huur
    En de grote stille huisbaas
    Blijkt hardvochtig op den duur

    Als de beenderen gaan vermolmen
    De huid wordt schilferachtig wit
    etc.

    BeantwoordenVerwijderen