maandag 19 mei 2014

Redmond O'Hanlon en Partij voor de Dieren

Beste Barend,

Ik zag op de lijst van kandidaten voor de Europese verkiezingen, dat bij de PvdD Redmond O'Hanlon als lijstduwer op plaats 20 staat.
Ik begrijp dit niet helemaal. Ik kan mij voorstellen, dat een Nederlander, die in Brussel, of waar dan ook woont, op een Nederlandse lijst kan staan, maar Redmond is een Brit. 
Is het dan geen verloren stem als iemand op hem zou stemmen?
Ik ben benieuwd naar je reactie!

Antwoord:

Zowel O’Hanlon als Newkirk hebben (o.a.) een Brits paspoort.
Ik denk niet dat een stem op hen verloren gaat.
Het gaat immers primair om de stemmen op de partij. (lijst 18)
M.a.w. als je een andere lager geplaatste landgenoot stemt maakt dat ook niet uit.
Er bestaat wel een mogelijkheid een lager geplaatste met voorkeurstemmen af te vaardigen.
 
O’Hanlon is een bekende schrijver, ik meen van reisboeken.
Ik ben er blij mee dat hij “aan de goede kant staat”.
Hij zal – desgevraagd – allicht ook de Britse Animal Welfare Party steunen.
 
Redmond O'Hanlon

1 opmerking:

  1. Hij schrijft niet alleen reisboeken, maar is ook bioloog o.a. bekend van VPRO programma's zoals 'De reis van de Beagle' en 'O'Hanlons helden'.

    Hij woont sinds een aantal jaar in Amsterdam. Een kennis van mij kwam hem ook laatst tegen in de ACU (veganistisch restaurant in Utrecht) hoewel ik niet kan bevestigen of hij zelf ook vegetarier/veganist is.

    BeantwoordenVerwijderen