Dikke staart is geel gekleurd (kansverdeling)
Het werk aan kansverdelingen met dikke staarten dateert terug tot de jaren 40 van de 20e eeuw.
Het begrip Long Tail won sterk aan
populariteit na een artikel van door Chris Anderson in Wired Magazine uit oktober
2004 om economische modellen van winkels als Amazon.com of Bol.com te
beschrijven. Zijn artikel resulteerde in het boek The Long Tail: Why the Future
of Business is Selling Less of More (2006).
In essentie komt zijn theorie erop neer dat producten die
maar weinig afnemers hebben of waar weinig vraag naar is, gezamenlijk een
groter deel van de markt kunnen innemen dan de grote 'hits' in de industrie,
zolang de winkel of het distributiekanaal maar groot genoeg is.
Voorbeelden
Het internet is een van de ideale kanalen voor dikke staart-gerelateerde
producten, aangezien het aantal 'schappen' of 'kasten' onbeperkt is. Een
Amazon-medewerker omschreef de dikke staart als volgt:
"We verkopen
vandaag meer boeken die gisteren niet liepen, dan dat we vandaag boeken
verkopen die gisteren een succes waren."
Voorbeelden van media die veel dikke staart-inhoud hebben,
zitten vaak in de hoek van user-generated content, zoals Flickr en YouTube.
Ook binnen de meer traditionele media, zoals televisie en
radio, is het begrip dikke staart in toenemende mate relevant. Met de opkomst
van satelliettelevisie en satellietradio is het mogelijk geworden specifieke
thema-kanalen op de markt te zetten. Hiermee wordt per kanaal slechts een
kleine doelgroep bereikt, maar alle themakanalen bij elkaar hebben meer kijkers
en luisteraars dan de grootste zenders alleen.
Ook in zoekmachinemarketing wordt het dikke staart-principe
langzaam maar zeker een begrip. In deze context heeft de dikke staart
betrekking op keywords of keyphrases waarop websites gevonden worden of willen
worden. De keyphrases die zeer populair zijn als zoekopdracht worden dusdanig
sterk beconcurreerd, dat het voor adverteerders en contentmanagers/webmasters
interessanter is om zich op de 'Long Tail keywords' te richten.
.
Wiskundige en statistische achtergrond
De dikke staart is een bekend verschijnsel bij kansverdelingen. Waar het om gaat is dat langs de staart lopend weliswaar de
hoogte ervan relatief laag is, zelfs lager wordt hoe verder je komt, maar dat
het totale oppervlak groot is. groter zelfs dan het oppervlak onder het eerste,
relatief hoge stukje van de kansverdeling.
bron wikipedia
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten