vrijdag 24 april 2015

Nassim Taleb

Khalil Gibran (1883-1931)
Toen ik in Amsterdam studeerde maakte ik kennis met een Amerikaanse uit Kansas City. Het was een prettige ontmoeting en toen ze weer thuis was, stuurde ze me het boek De Profeet van Khalil Gibran. Het zei me niet veel, een soort vooroorlogse mystiek van het type Krishnamurti. Later bleek me dat Gibran een wereldwijde populariteit genoot.
Dezer dagen kwam ik zijn naam weer tegen, in een boekje met aforismen van Nassim Taleb. De overeenkomst is dat het beiden geboren Libanezen zijn, maar wel met een tussentijd van 80 jaar! Beiden zijn geƫmigreerd naar de VS en hebben een wijsgerige inslag.
Taleb, die nu 55 jaar is, zegt over Gibral dat deze in een naburig maar vijandig dorp in Noord-Libanon geboren werd. Vermoedelijk duidt hij op de burgeroorlog vanaf 1975, waarin de familie Taleb haar vermogen verloor. Hij heeft geen waardering voor Gibrals werk.  
Taleb is gerenommeerd zij het minder populair dan Gibran. Eerstgenoemde heeft een solide basis in wiskunde en statistiek, wat de lectuur ervan niet makkelijker maakt. Zijn bekendste werk is De Zwarte Zwaan. De impact van het hoogst onwaarschijnlijke. (2012)


Nassim Nicholas Taleb (geb. 1960)


2 opmerkingen:

  1. Van Khalil Gibran heb ik het vervolg op "De Profeet" gelezen: "Jezus, de Zoon van de Mens". Ik kreeg het boek van mijn inmiddels overleden vriend toen ik zelf in het ziekenhuis lag. Voor zieken is het in elk geval geschikte lectuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig! Het bevestigt dus de populariteit die de man genoot (en geniet!).

      Verwijderen